Does Pop Psychology Teach Psychology? Psychological Knowledge among Students of Secondary Schools
Abstract
Pop psychology is a phenomenon that evokes extreme emotions. Myths that work to the detriment of the recipients get into the general consciousness. Of course, there are also valuable items that have the hallmarks of pop psychology. Therefore, the ability to think critically and search for reliable knowledge is important. Can students do it? They receive relatively little psychological education in schools, so if they want to learn something in this matter, they must use the knowledge available outside traditional education. In order to determine the psychological knowledge of adolescents, a CAWI quantitative study was conducted using the Qualtrics tool on a sample of 204 secondary school students. The main research problem is: What is the state of knowledge of secondary school students? Research questions: How much psychological knowledge do secondary school students have? From which source(s) do students mainly obtain psychological knowledge? Do secondary school students agree with the statement that psychological knowledge is useful in their lives? The study shows that students’ knowledge is at a relatively good level (the average value of the indicator on a scale of 1–3 was 1.94). The most frequently chosen terms to define are: phobia, anorexia, depression, narcissism, empathy. In turn, the concepts with the highest declared level of knowledge are: depression, manipulation, phobia, positive thinking, sexual orientation. The vast majority of students (91%) see the usefulness of psychological knowledge in their lives. They obtain it mainly from the Internet (71% from websites, 69% from social media), and much less often from school (29%). The school has the opportunity to equip students with reliable psychological knowledge during one of the most important (from the point of view of human development) periods in lives. Therefore, it is worth taking systemic actions that will enable students to navigate the world efficiently and understand themselves as best as possible.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
LITERATURA
Babicki, M., Mastalerz-Migas, A. (2020). Występowanie zaburzeń lękowych wśród Polaków w dobie pandemii COVID-19. Psychiatria Polska, 55(3), 1–13. DOI: 10.12740/PP/OnlineFirst/126230
Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2016). Naukowe i społeczne wyzwania dla psychologii klinicznej. Roczniki Psychologiczne, 19(3), 401–418. DOI: 10.18290/rpsych.2016.19.3-1pl
Czerwińska-Jasiewicz, M. (2015). Psychologia rozwoju młodzieży w kontekście biegu ludzkiego życia. Warszawa: Difin.
Erikson, E.H. (2004). Tożsamość a cykl życia. Poznań: Zysk i S-ka.
Furnham, A., Hughes, D.J. (2014). Myths and Misconceptions in Popular Psychology Comparing Psychology Students and the General Public. Teaching of Psychology, 41(3), 256–261. DOI: 10.1177/0098628314537984
Gibbs, L., Gambrill, E. (2002). Evidence-Based Practice: Counterarguments to Objections. Research on Social Work Practice, 12, 452–476. DOI: 10.1177/1049731502012003007
Jarymowicz, M. (1985). Spostrzeganie samego siebie: porównanie „ja–inni”. W: M. Lewicka (red.), Psychologia spostrzegania społecznego (s. 217–257). Warszawa: PWN.
Johnson, M.H., De Haan, M. (2018). Neurokognitywistyka rozwoju. Wprowadzenie. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis.
Kizeweter, A. (2016). Szczęśliwy uczeń – szczęśliwy nauczyciel. Dobrostan szkolny wyzwaniem dla edukacji. W: J. Skibska, J. Wojciechowska (red.), Współczesna edukacja. Wielopłaszczyznowość zadań (s. 27–36). Kraków: Wydawnictwo Libron.
Kowalik, K. (2020). Marginalizacja psychologicznych uwarunkowań w szkolnym aplikowaniu wiedzy uczniom szkół podstawowych w Polsce. Z obserwacji rodzica i wykładowcy akademickiego. W: О.І. Klymyshn, S.B. Kuzikova (red.), Metodolohichni, teoretychni ta praktychni problemy psykholohichnoyi nauky (s. 109–117). Drohobych.
Kowalski, J., Litwin, P., Pankowski, D., Cierpka, A. (2016). Mity psychologiczne wśród studentów psychologii. Edukacja, 137(2), 100–112.
Kozielecki, J. (1981). Psychologiczna teoria samowiedzy. Warszawa: PWN.
Kwiatek, P., Wilczewska, K. (2015). Czym jest, a czym nie jest psychologia pozytywna? Poszukiwanie paradygmatu. Seminare. Poszukiwania Naukowe, 36(4), 135–145.
Lack, C., Rousseau, J. (2022). Mental Health, Pop Psychology, and the Misunderstanding of Clinical Psychology. Comprehensive Clinical Psychology, 11, 47–62. DOI: 10.1016/B978-0-12-818697-8.00052-2
Lilienfeld, S.O., Lynn, S.J., Ruscio, J., Beyerstein, B.L. (2010). Busting Big Myths in Popular Psychology. Scientific American Mind, 21(1), 42–49. DOI: 10.1038/scientificamericanmind0310-42
Lilienfeld, S.O., Lynn, S.J., Ruscio, J., Beyerstein, B.L. (2011). 50 wielkich mitów psychologii popularnej. Półprawdy, ćwierćprawdy i kompletne bzdury. Warszawa–Stare Groszki: Wydawnictwo CiS.
MacDonald, M.G. (2007). Undergraduate Education Majors’ Knowledge about Suicide. Perceptual and Motor Skills, 105(2), 373–378. DOI: 10.2466/pms.105.2.373-378
Maryniak, A., Ondruch, A., Jurkiewicz, E. (2010). Zapomniane więzi: nastolatka z pourazową wybiórczą utratą pamięci autobiograficznej. W: M. Pąchalska, G.E. Kwiatkowska (red.), Neuropsychologia a humanistyka (s. 217–224). Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Oboda, M., Nowowiejska-Fosse, M. (2019). O zjawisku poppsychologii. Implantologia Stomatologiczna, 20(2), 86–88.
Obuchowska, I. (2000). Adolescencja. W: B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka (s. 163–201). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Oleszkowicz, A., Senejko, A. (2013). Psychologia dorastania. Zmiany rozwojowe w dobie globalizacji. Warszawa: PWN.
Olkusz, K. (red.). (2017). 50 twarzy popkultury. Kraków: Ośrodek Badawczy Facta Ficta.
Piaget, J. (2011). Jak sobie dziecko wyobraża świat. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Rihmer, Z. (2007). Pharmacological Prevention of Suicide in Bipolar Patients – A Realizable Target [Editorial]. Journal of Affective Disorders, 103(1–3), 1–3. DOI: 10.1016/j.jad.2007.08.001
Słowik, P. (2015). Rola i znaczenie edukacji psychologicznej nauczycieli w kontekście zmian społeczno-kulturowych w Polsce. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura, 168(6), 183–201.
Szlendak, T. (2008). Historia ewolucyjna kiczu. W: Moda na obciach. Co Polacy robią z kulturą popularną? (s. 127–138). Elbląg: Wydawnictwo Wilk Stepowy.
Szlendak, T., Kozłowski, T. (2008). Naga małpa przed telewizorem. Popkultura w świetle psychologii ewolucyjnej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.
Szpunar, M. (2016). Kultura cyfrowego narcyzmu. Kraków: Wydawnictwa AGH.
Wierusz-Kowalski, M. (2001). Hermetyczność języka a popularyzacja nauki. Studia Medioznawcze, 4(5), 53–63.
Wojciszke, B. (2019). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
NETOGRAFIA
Forum Przeciw Depresji. (b.d.). Statystyki. Pobrane z: https://forumprzeciwdepresji.pl/depresja/o-chorobie/statystyki
Kiełpińska, K. (2020). Pop-psychologia. Pobrane z: https://nowewyrazy.uw.edu.pl/haslo/998-poppsychologia.html
Studia. (2022). Informatyka wciąż nie ma sobie równych − wyniki rekrutacji na studia w roku 2022/2023. Pobrane z: https://studia.gov.pl/kandydaci-na-studia/najpopularniejsze-kierunki
Tomala, L. (2018). Psychiatra: anoreksja to samotność. Pobrane z: https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C29351%2Cpsychiatra-anoreksja-samotnosc.html
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2023.36.1.149-178
Date of publication: 2023-06-13 12:02:12
Date of submission: 2022-08-18 10:13:30
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Marlena Modzelewska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.