Individual and Social Events and the Dimensions of Personal Identity – Empirical Studies
Abstract
The article presents research findings that show how the dimensions of personal identity and human beliefs, emotions and values change in the context of individual or social events. The study tried to find an answer to the research question: What is the relationship between the dimension of personal identity and the social and individual experiences? The study involved 142 people, including 82 women and 60 men. The Dimensions of Identity Development Scale (DIDS) by Luyckx et al., in the Polish adaptation of Brzezinski and Piotrowski, was used to measure identity dimensions. The study was conducted in Poland. The thesis was that a single event has a greater impact on personal identity change than a social event. It has been shown that the quantity of social change influences the changes within the dimension of personal identity Ruminate Exploration more strongly, while the perception of an individual event by its nature has more influence on personal identity than the social event, especially in the dimension Identification with Obligation. The results may be relevant to clinical practice to understand the impact of different life events on a person’s development or regression with respect to his or her long-term decisions and goals.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
LITERATURA
Bernat, A., Krzyszkowska, M. (2017). Znaczenie i sposoby wykorzystania psychospołecznych zasobów zaradczych w ujęciu S.E. Hobfolla. Studia Paradyskie, (27), 255–278.
Boals, A. (2010). Events That Have Become Central to Identity: Gender Differences in the Centrality of Events Scale for Positive and Negative Events. Applied Cognitive Psychology: The Official Journal of the Society for Applied Research in Memory and Cognition, 24(1), 107–121. DOI: https://doi.org/10.1002/acp.1548
Brzezińska, A. (2006). Dzieciństwo i dorastanie: korzenie tożsamości osobistej i społecznej. W: A.W. Brzezińska, A. Hulewska, J. Słomska (red.), Edukacja regionalna (s. 47–77). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Brzezińska, A.I., Piotrowski, K., Garbarek-Sawicka, E., Karowska, K., Muszyńska, K. (2010). Wymiary tożsamości a ich podmiotowe i kontekstowe korelaty. Studia Psychologiczne, 49(1), 81–93.
Chmielińska, A., Modrzejewska-Świgulska, M. (2020). Women’s Life (Re)Decisions: Report from Biographical Narratives. Przegląd Badań Edukacyjnych, 1(30), 87–105. DOI: https://doi.org/10.12775/PBE.2020.005
Dąbrowski, A. (2020). Emocje. W poszukiwaniu antyesencjalistycznego ujęcia. Etyka, 59(1), 81–100. DOI: https://doi.org/10.14394/etyka.1284
Dębiec, J., LeDoux, J.E. (2013). Emotion. W: A.L.C. Runehov, L.Oviedo (Eds.), Encyclopedia of Sciences and Religions (s. 721–723). Dordrecht: Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4020-8265-8_371
Dębińska, K., Przytomska, E., Piechowiak, T. (2013). Profilaktyka wykluczenia społecznego młodych dorosłych – założenia i praktyka centrum integracji społecznej „SOS” w Szczecinie. Polityka Społeczna, 40(2), 53–58.
Dudek, B., Koniarek, J. (2003). Wsparcie społeczne jako modyfikator procesu stresu – wybrane problemy teoretyczne i narzędzie pomiaru. Medycyna Pracy, 54(5), 427–435.
Jakovljevic, M., Bjedov, S., Jaksic, N., Jakovljevic, I. (2020). COVID-19 Pandemia and Public and Global Mental Health from the Perspective of Global Health Security. Psychiatria Danubina, 32(1), 6–14. DOI: https://doi.org/10.24869/psyd.2020.6
Janssen, L.H.C., Kullberg, M.-L.J., Verkuil, B., Zwieten, N. van, Wever, M.C.M., … Elzinga, B.M. (2020). Does the COVID-19 Pandemic Impact Parents’ and Adolescents’ Well-Being? An EMA-Study on Daily Affect and Parenting. PloS One, 15(10), e0240962. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0240962
Juczyński, Z. (2000). Poczucie własnej skuteczności – teoria i pomiar. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica, 4, 11–23.
Juczyński, Z. (2019). Wydarzenia zmiany życiowej z perspektywy zdrowia człowieka. Sztuka Leczenia, (2), 49–56.
Kaczmarska, A., Curyło-Sikora, P. (2016). Problematyka stresu – przegląd koncepcji. Hygeia Public Health, 51(4), 317–321.
Kontoangelos, K., Economou, M., Papageorgiou, C. (2020). Mental Health Effects of COVID-19 Pandemia: A Review of Clinical and Psychological Traits. Psychiatry Investigation, 17(6), 491–505. DOI: https://doi.org/10.30773/pi.2020.0161
Kubacka-Jasiecka, D. (2008). Autodestruktywna tożsamość a kryzys emocjonalny. W: D. Kubacka-Jasiecka, M. Kuleta (red.), W kręgu psychologicznej problematyki tożsamości (s. 253–275). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Kwapis, K., Brygoła, E. (2013). Tożsamość osobista w ujęciu emotywno-refleksyjnym: zawartość, funkcje i procesy kształtowania tożsamości. Opuscula Sociologica, 4(6), 33–49.
Liu, Z., Thong, M.S.Y., Doege, D., Koch-Gallenkamp, L., Bertram, H., … Arndt, V. (2021). Prevalence of Benefit Finding and Posttraumatic Growth in Long-Term Cancer Survivors: Results from a Multi-Regional 59 Population-Based Survey in Germany. British Journal of Cancer, 125(6), 877–883. DOI: https://doi.org/10.1038/s41416-021-01473-z
Mangelsdorf, J., Eid, M., Luhmann, M. (2019). Does Growth Require Suffering? A Systematic Review and Meta-Analysis on Genuine Posttraumatic and Postecstatic Growth. Psychological Bulletin, 145(3), 302–338. DOI: https://doi.org/10.1037/bul0000173
Marchlewska, M., Czarnecka, M., Molenda, Z., Lewczuk, K., Krysztofiak, M., … Kobylińska, D. (2019). Trzecioosobowe wizualizacje własnej przeszłości: o uwydatnianiu pozytywnych wspomnień z pamięci autobiograficznej. Czasopismo Psychologiczne, 25(1), 159–164.
Mikulska, U., Styła, R. (2011). Zmiany nasilenia objawów zaburzeń psychicznych w toku oddziaływań psychoterapeutycznych a efektywność psychoterapii. Psychoterapia, 157(2), 71–82.
Oleszkowicz, A., Gwiżdż, K. (2019). Formowanie się tożsamości osobistej w okresie stającej się dorosłości w kontekście poczucia bezpieczeństwa i gotowości do zmian. Polskie Forum Psychologiczne, 24(2), 184–204.
Oleś, P.K. (2019). The Paul Gauguin Syndrome: A Great Life Change. W: I. Lebuda, V. Petre Glăveanu (Eds.), The Palgrave Handbook of Social Creativity Research (s. 317–334). Cham: Palgrave Macmillan. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-95498-1_20
Senejko, A. (2010). Inwentarz Stylów Tożsamości (ISI) Michaela D. Berzonsky’ego – dane psychometryczne polskiej adaptacji kwestionariusza. Psychologia Rozwojowa, 15(4), 31–48.
Tylikowska, A. (2000). Teoria dezintegracji pozytywnej Kazimierza Dąbrowskiego: trud rozwoju ku tożsamości i osobowości. W: A. Gałdowa (red.), Tożsamość człowieka. Psychologia osobowości (T. 4; s. 231–258). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Zenderowski, R. (2011). Pamięć i tożsamość narodowa. Athenaeum. Polskie Studia Politologiczne, 28, 149–166.
NETOGRAFIA
Serwis Rzeczypospolitej Polskiej. (2021). Od 20 marca w całej Polsce obowiązują rozszerzone zasady bezpieczeństwa. Pobrane z: https://www.gov.pl/web/koronawirus/od-20-marca-w-calej-polsce-obowiazuja-rozszerzone-zasady-bezpieczenstwa (dostęp: 3.07.2022).
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2022.35.3.7-22
Date of publication: 2022-12-19 09:09:29
Date of submission: 2022-07-07 23:50:30
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Aleksandra Witkowska, Dorota Mącik
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.