Academic Environment as a Space for the Development of Social Competences

Justyna Bojanowicz

Abstract


The topic of social competences is often taken up in scientific research, but in pedagogical practice it appears to be a partially neglected area. Conclusions of scientific research are difficult to transfer into educational reality. The study analyzes the level of social competences of students of the University of Technology and Humanities in Radom. The measurement of the level of competence using the Social Competence Questionnaire (SCQ) by Matczak was used. The research has shown that both students starting and finishing their studies are characterized by an average level of social competences. The received data are disturbing, because in the case of persons who are preparing for professions in which the essence is contact with other people, the expectations of their social competences level after graduation are higher than the average level observed in the conducted analysis. The study discusses a “Project of shaping social competences for students of pedagogical faculties” addressed to students of pedagogical faculties. It is based on a cognitive concept. The description of the graduate’s profile uses the studies of Kwaśnica and Argyle, and also the provisions contained in the “Standard of education preparing for the teaching profession”.


Keywords


social competences; project for shaping social competences; students; pedagogical faculties; cognitive concept

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


LITERATURA

Ahmed, I., Hamzah, A.B., Ng Lee Yen Binti, M. (2020). Effect of social and emotional learning approach on students’ social-emotional competence. International Journal of Instruction, 13(4), 663–676. DOI: https://doi.org/10.29333/iji.2020.13441a

Alejziak, B. (2020). Work experience of tourism and recreation students and the level of social competence. Selected Issues. Studia Periegetica, 31(3), 9–30. DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.4312

Andralojc, M. (2012). Kompetencje studentów: ocena z perspektywy studentów, pracodawców i nauczycieli akademickich. Edukacja Ekonomistów i Menadżerów, 25(3), 199–214. DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0009.6279

Argyle, M. (2002). Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: PWN.

Bobrowska-Jabłońska, K. (2003). Znaczenie inteligencji emocjonalnej i kompetencji społecznych w kształceniu w SGH – raport z badań. e-mentor, (2).

Brzezińska, A. (2005). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: GWP.

Czerepaniak-Walczak, M. (2013). Fabryka dyplomów czy universitas? Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Deptuła, M., Misiuk, A. (2016). Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Warszawa: PWN.

Ganowicz, I., Moritz, W. (2020). W transkulturowym świecie edukacji – analiza kompetencji polskich studentów w konfrontacji z wyzwaniami programu Erasmus+. Ogrody Nauk i Sztuk, 10, 53–61. DOI: https://doi.org/10.15503/onis2020.53.61

Ghavifekr, S. (2020). Collaborative learning: A key to enhance students’ social interaction skills. Malaysian Online Journal of Educational Sciences, 8(4), 9–21.

Jeruszka, U. (2016). Kompetencje. Aspekty teoretyczne i praktyczne. Warszawa: Difin.

Kozielecki, J. (1998). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Kozłowski, T. (2020). Zanim będzie za późno. O potrzebie rozwoju kompetencji społecznych. Warszawa: Wolters Kluwer.

Kwaśnica, R. (2003). Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.

Kwiatkowska, H. (2008). Pedeutologia. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Matczak, A. (2012). Kwestionariusz Kompetencji Społecznych. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Mietzel, G. (2009). Psychologia dla nauczycieli. Jak wykorzystywać teorie psychologiczne w praktyce dydaktycznej. Gdańsk: GWP.

Miłaszewicz, D. (2015). Kompetencje społeczne polskich i litewskich studentów – analiza porównawcza. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, (401), 296–305. DOI: https://doi.org/10.15611/pn.2015.401.27

Mroczek, B., Zarek, A., Rudnicki, J., Wolińska, W., Pawlak, I., … Kurpas, D. (2016). Social competence of physicians and medical students – a preliminary report. Family Medicine & Primary Care Review, 18(3), 308–312. DOI: https://doi.org/10.5114/fmpcr/62754

Panczyk, M., Sienkiewicz, Z., Zegarow, P., Gotlib, J. (2018). Do results of the recruitment of candidates for a bachelor’s degree course in nursing correctly predict the level of social skills of a graduate? Preliminary study. Studia Medyczne, 34(3), 196–202. DOI: https://doi.org/10.5114/ms.2018.78682

Romanowska-Tołłoczko, A., Kołodziej, M. (2018). Kierunek studiów a kompetencje psychospołeczne studentów. Rozprawy Naukowe AWF we Wrocławiu, 60, 62–73.

Sajdak, A. (2013). Paradygmaty kształcenia studentów i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich. Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Smółka, P. (2016). Kompetencje społeczne. Metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych. Warszawa: Wolters Kluwer.

Sternal, E. (2014). Kompetencje społeczne w obliczu przemian społeczno-gospodarczych. Przegląd Pedagogiczny, 2(25), 86–97.

Szczygieł, M., Wroński, A. (2008). Projekt kształcenia kompetencji społeczno-psychologicznych u studentów uczelni ekonomiczno-menedżerskich. W: S. Konarski (red.), Kompetencje społeczno-psychologiczne ekonomistów i menedżerów. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.

NETOGRAFIA

Chmielecka, E. (2019). Projekt Erasmus+ DASCHE. Społeczna odpowiedzialność uczelni i absolwentów. Forum Akademickie, (11). Pobrane z: https://prenumeruj.forumakademickie.pl/fa/2019/11/projekt-erasmus-dasche (dostęp: 15.01.2022).

Chmielecka, E. (2020). Jak wdrażać kompetencje społeczne? Forum Akademickie, (4). Pobrane z: https://miesiecznik.forumakademickie.pl/czasopisma/fa-04-2020/jak-wdrazac-kompetencje-spoleczne%E2%80%A9 (dostęp: 12.01.2022).

Smith, M.K. (2001, 2010). David A. Kolb on experiential learning. Pobrane z: https://infed.org/mobi/david-a-kolb-on-experiential-learning (dostęp: 9.04.2021).

Wiszejko-Wierzbicka, D. (2012). Kompetencje społeczne – rozpoznanie i rozwój. Pobrane z: https://docplayer.pl/16124043-Kompetencje-spoleczne-rozpoznanie.html (dostęp: 25.02.2021).

AKTY PRAWNE

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 listopada 2011 r. w sprawie Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego (Dz.U. 2011, nr 253, poz. 1520).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2022.35.2.177-195
Date of publication: 2022-09-05 09:51:04
Date of submission: 2022-05-20 11:12:56


Statistics


Total abstract view - 1352
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 644

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Justyna Bojanowicz

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.