Searching for a Model of Remote Early Childhood Education in the Time of the Pandemic: From Teachers’ Experiences
Abstract
Distance education during the COVID-19 pandemic became a necessity that neither teachers nor other participants in the process were prepared for. It was necessary to reframe the education model from “transferring and checking knowledge” to “teaching relations”. The experiences of practitioners attempting to educate young learners using the Internet are the subject of the explorations presented in this paper. Interviews with six early childhood education teachers indicated some significant components that reveal a new model of distance education aimed at the youngest age group. The base layer of this model is the relations between the teacher and students with their families, and peer group relations. Over this base layer is cooperation and building the internal power of the participants, complemented with the topmost component of remote teaching. In the statements of the respondents, distance education of young pupils implies setting goals and rules, appreciation and motivation, learning together and from mistakes, and involving the whole educational environment in the process. The picture of distance education of young pupils provided by the teachers indicates that it is possible in crisis situations but requires attention, good communication, and care for the physical and psychological well-being of the participants in the process.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
LITERATURA
Bingham, C., Sidorkin, A.M. (Eds.). (2004). No Education Without Relation. New York: Peter Lang Publishing.
Buchner, A., Majchrzak, M., Wierzbicka, M. (2020). Edukacja zdalna w czasie pandemii. Raport z badań. Warszawa: Centrum Cyfrowe.
Burns, M. (2011). Distance Education for Teacher Training: Modes, Models and Methods. Washington: Education Development Center.
Couse, L.J., Chen, D.W. (2010). A Tablet Computer for Young Children? Exploring Its Viability for Early Childhood Education. Journal of Research on Technology in Education, 43(1), 75–96. DOI: https://doi.org/10.1080/15391523.2010.10782562
Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Góralski, A. (red.). (2020). Metody badań pedagogicznych w zarysie. Warszawa: Universitas Rediviva.
Holmberg, B. (2005). The Evolution, Principles and Practices of Distance Education. Oldenburg: Bibliotheks- und Informationssystem der Universität Oldenburg. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203973820
Jabłonowska, M., Wiśniewska, J. (2021). Świat wirtualny jako przestrzeń rozwoju zdolności i uzdolnień. Referat wygłoszony na Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej z udziałem gości zagranicznych „Zdolności i twórczość. Nowe perspektywy badawcze i rozwojowe”, Warszawa, 16–17 września.
Kubiak, M.J. (2000). Szkoła, Internet, Intranet. Wirtualna edukacja. Warszawa: Mikom.
Maslow, A. (2014). Motywacja i osobowość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Mustafaoğlu, R., Zirek, E., Yasacı, Z., Özdinçler, A.R. (2018). The negative effects of digital technology usage on children’s development and health. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 5(2), 227–247. DOI: https://doi.org/10.15805/addicta.2018.5.2.0051
Pyżalski, J. (2020). Co jest obecnie ważne, a co mniej w działaniach szkół i nauczycieli. W: J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele (s. 25–27). Warszawa: EduAkcja.
Trzcińska-Król, M., Romaniuk, M. (2021). Warunki rozwoju uzdolnień uczniów nauczania początkowego w trakcie kryzysowej edukacji zdalnej w świetle wyników badań sondażowych rodziców uczniów zdolnych. Referat wygłoszony na Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej z udziałem gości zagranicznych „Zdolności i uzdolnienia dziecka na pierwszym etapie edukacyjnym. Teoria – badania – innowacyjne rozwiązania pedagogiczne”, Lublin, 16–17 grudnia.
Walter, N., Pyżalski, J., Iwanicka, A., Michniuk, A., Kąkolewicz, M., Barwicka, A., Sikorska, J. (2020). Media cyfrowe a edukacja dziecka. W: H. Krauze-Sikorska, M. Klichowski (red.), Pedagogika dziecka. Podręcznik akademicki (s. 216–243). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
NETOGRAFIA
Doucet, A., Netolicky, D., Timmers, K., Tuscano, F.J. (2020). Thinking about pedagogy in an unfolding pandemic: an independent report on approaches to distance learning during the COVID19 school closures. Pobrane z: https://learningportal.iiep.unesco.org/en/library/thinking-about-pedagogy-in-an-unfolding-pandemic-an-independent-report-on-approaches-to (dostęp: 20.01.2021).
Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., Bond, A. (2020). The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Pobrane z: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning (dostęp: 20.01.2021).
Jaskulska, S., Jankowiak, B. (2020). Kształcenie na odległość w Polsce w czasie pandemii COVID-19. Raport. Poznań: Wydział Studiów Edukacyjnych UAM. Pobrane z: https://sites.google.com/view/ksztalcenie-pandemia-raport?fbclid=IwAR3zj12WPXRRaWUqq2YROjpnSDR8ak4ZQ5HDvIOUt6uSquEsS8SImQK2Ib (dostęp: 20.01.2021).
Plebańska, M., Szyller, A., Sieńczewska, M. (2020). Edukacja zdalna w czasach COVID-19 Podsumowanie wyników badania Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego. Warszawa: Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego. https://kometa.edu.pl/uploads/publication/941/24a2_A_a_nauczanie_zdalne_oczami_nauczycieli_i_uczniow_RAPORT.pdf?v2.8 (dostęp: 20.01.2021).
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2022.35.2.29-50
Date of publication: 2022-09-05 09:50:47
Date of submission: 2022-03-31 19:57:08
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Małgorzata Jabłonowska, Justyna Wiśniewska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.