Childcare Problems in the Period of Remote Education in the Opinion of Parents: Analysis of the Phenomenon in the Light of Own Research
Abstract
The impact of the COVID-19 pandemic on the situation of the societies of many countries, including Poland, is very large and concerns, in particular, the increase in the number of deaths, deteriorating health of citizens, bankruptcies of many companies, but also the change from the form of residential to remote education. The new situation, unprecedented so far, forced parents/guardians of children to quickly adapt home conditions to the requirements of remote learning. The existing forms of childcare also required reorganization. Unfortunately, the necessity to combine the professional duties of parents/guardians with the new reality of remote learning revealed many problems and difficult situations. In connection with the above, research was done to diagnose the problems of parents/guardians that they had to deal with during remote education and to learn about their expectations. The research covered parents/guardians of early school age children living in the poviats of Biała Podlaska, Włodawa and Parczew. The results of the research showed that some parents had difficulties in organizing care for their children during remote education, which prompts not only reflection but also searching for new solutions in this field.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
LITERATURA
Bielecka, G., Dudzik, I. (2021). Nauczanie zdalne w przedszkolu podczas pandemii COVID-19 w opiniach rodziców. Edukacja – Terapia – Opieka, 3, 83–94. DOI: https://doi.org/10.52934/eto.137
Dhawan, S. (2020). Online Learning: A Panacea in the Time of COVID-19 Crisis. Journal of Educational Technology Systems, 49(1), 5–22. DOI: https://doi.org/10.1177/0047239520934018
Kelm, A. (2000). Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Łobocki, M. (2006). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Okoń, W. (2001). Rodzina. W: Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Pilch, T. (1996). Człowiek dorosły w scenariuszu życia rodzinnego. W: T. Wujek (red.), Wprowadzenie do andragogiki (s. 109–121). Warszawa: Ośrodek Kształcenia i Doskonalenia Kadr Instytut Technologii Eksploatacji.
NETOGRAFIA
Ambroziak, E. (2020). Wpływ pandemii COVID-19 na funkcjonowanie rodziny. Pobrane z: tinyurl.com/6zdcun9d (dostęp: 27.01.2022).
Buchner A., Majchrzak M., Wierzbicka M. (2020). Badanie edukacji zdalnej w czasie pandemii. Pobrane z: https://centrumcyfrowe.pl/wp-content/uploads/sites/16/2020/05/Edukacja_zdalna_w_czasie_pandemii.pptx-2.pdf (dostęp: 5.04.2022).
Jaskulska, S., Jankowiak, B., Rybińska, A. (2020). Obraz kształcenia na odległość w Polsce w czasie pandemii COVID-19 w opiniach nauczycielek i nauczycieli wychowania przedszkolnego. Raport. Pobrane z: https://drive.google.com/file/d/1DvS1CBqdqeGn_sh9_VxenWkMVaqllNU9/view (dostęp: 5.06.2022).
Szczudlińska-Kanoś, A., Marzec, M. (2021). Diagnoza sytuacji pracujących rodziców w czasie pandemii. Pobrane z: https://files.librus.pl/art/21/05/4/Raport_UJ_Diagnoza_pracujacych_rodzicow_w_czasie_pandemii_Librus.pdf (dostęp: 11.02.2021).
www1: https://www.worldometers.info/coronavirus (dostęp: 27.01.2022).
www2: Statystyka. Zamachy samobójcze. Pobrane z: https://statystyka.policja.pl/st/wybrane-statystyki/zamachy-samobojcze (dostęp: 1.02.2022).
Zakład Ubezpieczeń Społecznych. (2021). Dodatkowy zasiłek opiekuńczy na czas nauki zdalnej. Pobrane z: https://www.zus.pl/o-zus/aktualnosci/-/publisher/aktualnosc/1/dodatkowy-zasilek-opiekunczy-na-czas-nauki-zdalnej/3068987 (dostęp: 10.02.2022).
AKTY PRAWNE
Ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. 2020, poz. 374).
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2022.35.2.89-101
Date of publication: 2022-09-05 09:50:53
Date of submission: 2022-03-31 16:46:44
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Joanna Waszczuk, Stanisława Nazaruk, Katarzyna Szary, Aleksandra Seroczyńska, Paulina Turska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.