The Phenomenon of Resilience in Young People at Risk of Social Maladjustment and Active Participation in the Process of Art Therapy in the 21st Century – on the Example of the School TV Project
Abstract
The article concerns a form of art therapy, which has found its application in work with young people at risk of social maladjustment. Putting the considerations into the concept of resilience made it possible to capture and characterize traits in youth participating in film therapy from youth not interested in participating in therapeutic classes. The research was conducted in the quantitative paradigm using the diagnostic survey method and the questionnaire technique. The Questionnaire on Intrapersonal and Interpersonal Attitudes and those Towards the World has been applied. The research was based on two questions. The first of them referred to the existence of differences in the intensity of relations with the world, oneself and other people between pupils undertaking and not taking up activity in film art therapy classes. The second research question concerned the existing intercorrelations in the areas of relations with the world, with oneself and other people in groups of charges undertaking and not undertaking activities in art therapy classes. The obtained results indicate a greater sense of resourcefulness in life, satisfactory social functioning and a higher level of physical attractiveness. The aggression noted in the research did not negatively translate into participation in the therapy.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
LITERATURA
Bugajska-Bigos, I. (2018). Arteterapia i sztuka w terapii. Eruditio et Ars, 71(1), 72–86.
Drochomirecki, B. (2018). Rola filmu w życiu młodzieży – raport z badań Stowarzyszenia Nowe Horyzonty. W: A. Skorupa, M. Brol, P. Paczyńska-Jasińska (red.), Film w terapii i rozwoju. Na tropach psychologii w filmie (Cz. 2; s. 32–49). Warszawa: Difin.
Gargacz, S. (2015). Arteterapia. Próba charakterystyki zjawiska. Debiuty Bibliologiczno-Informatologiczne, 3, 129–147.
Gołek, B., Wysocka, E. (2011). Kwestionariusz Nastawień Intrapersonalnych, Interpersonalnych i Nastawień wobec Świata (KNIIŚ). Podręcznik testu – wersja dla uczniów szkoły gimnazjalnej. Kraków: Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne.
Harland, M., Szymczyk, B. (2018). Filmoterapia, czyli rozwojowy i terapeutyczny wpływ filmu na emocje. W: A. Skorupa, M. Brol, P. Paczyńska-Jasińska (red.), Film w terapii i rozwoju. Na tropach psychologii w filmie (Cz. 2; s. 91–109). Warszawa: Difin.
Kaczmarek, Ł., Sęk, H., Ziarko, M. (2011). Sprężystość psychiczna i zmienne pośredniczące w jej wpływie na zdrowie. Przegląd Psychologiczny, 54(1), 29–46.
Konaszewski, K., (2020). Pedagogika wrażliwa na resilience. Studium teoretyczno-empiryczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Korbut, A. (2016). Arteterapia i jej zastosowanie w obszarze edukacji. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 11(3), 267–280. DOI: http://doi.org/10.14632/eetp.2016.11.41.267
Kuśpit, M. (2003). Arteterapia. Remedium. Profilaktyka i Promocja Zdrowego Stylu Życia, 119(3), 6–7.
Marek, E. (2004). Arteterapia jako metoda wspomagająca pracę wychowawczą. W: M. Knapik, A. Sacher (red.), Sztuka w edukacji i terapii (s. 104–117). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Ogińska-Bulik, N., Juczyński, Z. (2010). Rozwój potraumatyczny – charakterystyka i pomiar. Psychiatria, 7(4), 129–142.
Ogińska-Bulik, N., Juczyński, Z. (2011). Prężność u dzieci i młodzieży. Charakterystyka i pomiar – polska skala SPP-18. Polskie Forum Psychologiczne, 16(1), 7–28.
Olkowicz, K., Baran, P. (2020). Serca bicie. Biografia Andrzeja Zauchy. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Ostaszewski, K. (2014). Zachowania ryzykowne młodzieży w perspektywie mechanizmów resilience. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii.
Skwarek, B., Szulc, W. (2017). Arteterapia w pracy pedagogicznej. Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy, (22), 93–107.
Stańko, M. (2009a). Arteterapia – mechanizmy działania z perspektywy neuropsychologii. Psychoterapia, 149(2), 29–45.
Stańko, M. (2009b). Arteterapia z dziećmi i młodzieżą – perspektywa rozwojowa. Psychiatria, 6(2), 66–73.
Urban, B. (2021). Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze. Warszawa: PWN.
Warmuz-Warmuzińska, E. (2013). Filmoterapia w edukacji i terapii dzieci i młodzieży szkolnej oraz dorosłych. Scenariusze zajęć z wykorzystaniem filmów. Warszawa: Difin.
Windle, G. (2011). What Is Resilience? A Review and Concept Analysis. Reviews in Clinical Gerontology, 21(2), 152–169. DOI: http://doi.org/10.1017/S0959259810000420
NETOGRAFIA
American Art Therapy Association. Pobrane z: https://arttherapy.org (dostęp: 7.01.2022).
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2022.35.3.193-208
Date of publication: 2022-12-19 09:09:47
Date of submission: 2022-02-21 13:17:16
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Bartłomiej Chrzanowski, Arkadiusz Prajzner
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.