Between the Stage and the Backstage: Social Situations in the Perspective of Non-Public Kindergarten Teachers in Terms of Erving Goffman’s Theory

Natalia Tomczyk

Abstract


This paper relates Erving Goffman’s theories to the experiences of social situations in the work of non-public kindergarten teachers. The purpose of the study was to explore social situations in relation to the personal experiences of female teachers, and then relate them to the framework of the dramaturgical theory of Goffman. The research was conducted using a qualitative method with the use of a free interview. The research sought to answer the research question: Which social situations provide a source of satisfaction and which demotivate in the context of non-public kindergarten teachers’ work? The article shows relationships, values, work organization and self-presentations from the perspective of 12 female teachers of private kindergartens. In the final part, despite the fragmentary nature of the research, conclusions are formulated on the essence of reflection and improvement of interpersonal and communication competences.


Keywords


social situations; dramaturgical theory; teachers; non-public kindergarten

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


LITERATURA

Berger, P. (2001). Zaproszenie do socjologii. Warszawa: PWN.

Berger, P., Luckmann, T. (1983). Społeczne tworzenie rzeczywistości. Warszawa: PWN.

Berger, P., Luckmann, T. (2010). Społeczne tworzenie rzeczywistości. Traktat z socjologii wiedzy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bourdieu, P. (2009). Rozum praktyczny. O teorii działania. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Bourdieu, P., Wacquant, L. (2001). Zaproszenie do socjologii refleksyjnej. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Bourdieu, P., Wacquant, L. (2006). Logika pól. W: A. Jasińska-Kania, L.M. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski (red.), Współczesne teorie socjologiczne (T. 2; s. 76–99). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Denzin, N., Lincoln, Y. (2009). The Sage Handbook of Qualitative Research. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Dudzikowa, M., Czerepaniak-Walczak, M. (2010). Codzienność w szkole. Szkoła w codzienności. W: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie (T. 5, s. 9–25). Gdańsk: GWP.

Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Goffman, E. (2000). Człowiek w teatrze życia społecznego. Warszawa: Wydawnictwo KR.

Krzemiński, I. (1986). Symboliczny interakcjonizm i socjologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kubinowski, D. (2010). Jakościowe badania pedagogiczne. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Kvale, S. (2010). Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Łukasik, J.M. (2011). Z codzienności nauczyciela. Jastrzębie-Zdrój: Black Unicorn.

Łukasik, J.M. (2013). Doświadczanie życia codziennego – narracje nauczycielek na przełomie życia. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Łukasik, J.M. (2020). Zaufanie w miejscu pracy nauczycieli. Czas Kultury, 36(1), 49–56.

Suchodolski, B. (1967). Świat człowieka a wychowanie. Warszawa: Książka i Wiedza.

Szempruch, J. (2017). Wsparcie nauczyciela w komunikowaniu się z uczniem. W: S. Kwiatkowski, D. Walczak (red.), Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela (s. 114–123). Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.

Sztompka, P. (2005). Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Sztompka, P. (2008a). Socjologia codzienności. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Sztompka, P. (2008b). Życie codzienne – temat najnowszej socjologii. W: P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska (red.), Socjologia codzienności (s. 15–52). Kraków: Wydawnictwo Znak.

Sztompka, P. (2016). Kapitał społeczny. Teoria przestrzeni międzyludzkiej. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Sztompka, P. (2021). Socjologia. Wykłady o społeczeństwie. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Szumiec, M. (2021). Rozwój kompetencji osobowościowych jako istotny element rozwoju zawodowego nauczyciela. Annales UMCS. Sectio J, 34(1), 9–23. DOI: https://doi.org/10.17951/j.2021.34.1.9-23

Śliwerski, B. (2012). Pedagogika w zakleszczeniu. Rocznik Pedagogiczny, (numer specjalny).

Śliwerski, B. (2017). Refleksyjność oświatowa w blogu pedagoga. Wprowadzenie do debaty. W: I. Paszenda (red.), Codzienność jako wyzwanie edukacyjne (T. 2; s. 12–25). Wrocław: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.

Tarkowska, E. (1994). Życie codzienne w domach pomocy społecznej. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.

Tarkowska, E. (2007). Życie codzienne jako kategoria interdyscyplinarna. W: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie (T. 5; s. 75–92). Gdańsk: GWP.

Tarkowska, E. (2009). Źródła i konteksty socjologii życia codziennego. W: M. Bogunia-Borowska (red.), Barwy codzienności. Analiza socjologiczna (s. 95–118). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Tarkowska, E. (2010). Życie codzienne jako kategoria interdyscyplinarna. W: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie (T. 5, s. 75–92). Gdańsk: GWP.

Tarkowska, E. (2016). Życie codzienne jako przedmiot nie tylko najnowszej socjologii. Na marginesie „Socjologii codzienności” (wypowiedź w dyskusji). Kultura i Społeczeństwo, 60(4), 93–101. DOI: https://doi.org/10.35757/KiS.2016.60.4.6

Trzebiński, J. (2002). Narracja jako fikcja rozumienia świata. Gdańsk: GWP.

Wiłkomirska, A. (2005). Ocena kształcenia nauczycieli w Polsce. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.

AKTY PRAWNE

Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz.U. 2021, poz. 1762).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2022.35.2.139-154
Date of publication: 2022-09-05 09:50:59
Date of submission: 2022-02-09 16:35:20


Statistics


Total abstract view - 1165
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 479

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Natalia Tomczyk

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.