The study of an individual case of a partially sighted child with Down syndrome as an example of a rehabilitation education

Małgorzata Bilewicz

Abstract


Human activities which cause changes in a child’s personality and the aggregate of influences and impacts of the social environment, which shape a child’s development and prepare him/her for life in society, are called education. If this process takes the form of complex interactions and aims to ameliorate a disabled person to the highest possible level – we can talk about rehabilitation education. There are many people involved in this process, but the main responsibility falls on parents who are the most important physiotherapists of their child and play the role of a coordinator of all therapeutic impacts. The aim of this study is to show the developmental achievements of a partially sighted child with Down syndrome, which are the effects of the rehabilitation education. The study of an individual case was chosen for the method adopted in this work. The case analysis concerns a four and a half year old girl and is set in the context of the educational influences of her parents and their involvement in the therapy of their daughter.

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Borzyszkowska H. (1984), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie i społeczeństwie, [w:] A. Hulek (red.), Rewalidacja dzieci i młodzieży niepełnosprawnej w rodzinie, Warszawa: PWN.

Dykcik W. (2001), Problemy autonomii, integracji społecznej i normalizacji życia osób niepełnosprawnych w środowisku, [w:] W. Dykcik (red.), Pedagogika specjalna, Poznań: Wydawnictwo UAM.

Dzierwa S. (2002), Jak pomóc rodzicom dziecka niepełnosprawnego? „Nowa Szkoła”, 2.

Eckert U. (2006), Możliwości wyboru drogi życiowej przez osoby niepełnosprawne, [w:] Z. Palak (red.), Jakość życia osób niepełnosprawnych i nieprzystosowanych społecznie, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Gałkowski T. (1979), Dzieci specjalnej troski, Warszawa: Wydawnictwo Wiedza Powszechna.

Hryniewicka A. (2000), O potrzebie kreacji w życiu dzieci niepełnosprawnych, „Szkoła Specjalna”, 4.

Kirenko J. (2002), Indywidualny a społeczny model niepełnosprawności – próba empirycznej weryfikacji, [w:] Z. Tarkowski. G. Jastrzębowska (red.), Człowiek wobec ograniczeń – niepełnosprawność, komunikowanie, diagnoza, terapia, Lublin: Wydawnictwo Fundacji „ORATOR”.

Kołodziej A. (1973), Rola grup społecznych i osób znaczących w procesie przystosowania społecznego jednostki, „Psychologia Wychowawcza”, 2.

Konarzewski K. (1987), Podstawy teorii oddziaływań wychowawczych, Warszawa: PWN.

Kupisiewicz Cz., Kupisiewicz M. (2009), Słownik pedagogiczny, Warszawa: PWN.

Muszyński H. (1974), Ideał i cele wychowania, Warszawa: Wydawnictwo WSiP.

Obuchowska I. (1991), (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa: Wydawnictwo WSiP.

Okoń W. (1998), Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa: Wydawnictwo Żak.

Ostrowska A., Sikorska J., Gąciarz B. (2001), Wpływ transformacji społeczno-ekonomicznej na sytuację życiową i aktywność osób niepełnosprawnych w latach 90., [w:] Z. Kawczyńska-Butrym (red.), Problemy opieki i środowisko życia osób niepełnosprawnych, Olsztyn: Wydawnictwo OSW.

Oszustowicz B. (2006), Obraz rodziny w percepcji młodzieży z lekkim upośledzeniem umysłowym – stan aktualny a przewidywania dotyczące przyszłości, [w:] Z. Palak, A. Lewicka, A. Bujnowska (red.), Jakość życia a niepełnosprawność. Konteksty psychopedagogiczne, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Skrzetuska E., Osik-Chudowolska D., Wojnarska A. (2002), Poziom życia osób niepełnosprawnych w okresie transformacji ustrojowej w ich własnej ocenie, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Sowa J. (2005). Przestrzeń życiowa w procesie rehabilitacji osoby niepełnosprawnej, „Rewalidacja”, 1.

Ziemska M. (1980), Postawy rodzicielskie i ich wpływ na osobowość dziecka, [w:] M. Ziemska (red.), Rodzina i dziecko, Warszawa: PWN.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2014.27.2.61
Date of publication: 2015-05-14 13:51:59
Date of submission: 2015-04-17 11:34:11


Statistics


Total abstract view - 1736
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 687

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2015 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio I – Philosophia-Sociologia

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.