Teacher Candidates’ Opinions on Educational (Un)usual Routine in the Time of the COVID-19 Pandemic: Report from the Research
Abstract
During the crisis caused by the COVID-19 pandemic, the system of education in Poland was obliged by ministerial regulations to implement the solutions of distance learning. The aim of the research was to learn the opinions of students – prospective teachers – about their educational usual routine during the pandemic, when distance learning, for many years treated as supplementary to traditional education, became the basic way of learning and teaching. The research interests included many dimensions of educational routine, referring both to students’ subjective/personal space (i.e., mental and physical dimension) and the external space in which they had to function (i.e., material, practical, and socio-emotional dimension). The research objective was to diagnose the existing situation and find out which elements of the educational routine considerably contribute to assessing distance learning during the COVID-19 pandemic as effective. The study was carried out using a diagnostic poll. Students of early education at the Pedagogical University of Krakow were asked to complete an original anonymous online questionnaire. Quantitative and qualitative analysis of the collected empirical material was used to describe the educational (un)usual routine of the participants. Based on the analysis, a statistically significant correlation was found which showed that the students’ assessment of distance learning effectiveness is determined by the following elements of educational (un)usual routine: teachers’ use of equipment and software that ensures good communication with the students, teachers’ fluent use of distance learning tools, teachers’ skills of sharing knowledge and experience with students, teachers’ skills of activating students, easy communication with teachers, teachers’ empathetic attitude, and students’ high assessment of their own digital competence. The discovered regularities can be used to formulate guidelines whose implementation may contribute to raising the quality of online university teaching.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
LITERATURA
Berger, P., Luckmann, T. (1983). Społeczne tworzenie rzeczywistości. Warszawa: PIW.
Chism, N.V. (2007). Peer Review of Teaching: A Sourcebook. Bolton: Anker.
Denek, K. (2011). Uniwersytet w perspektywie społeczeństwa wiedzy, Poznań: Wyższa Szkoła Pedagogiki i Administracji.
Eom, S.B., Ashill, N.J. (2018). A system’s view of e-learning success model. Decisions Sciences. Journal of Innovative Education, 16(1), 42–76. DOI: https://doi.org/10.1111/dsji.12144
Frąckowiak, A. (2017). Codzienność i refleksja. W poszukiwaniu źródeł uczenia się osób dorosłych. W: M. Humeniuk, I. Paszenda (red.), Codzienność jako wyzwanie edukacyjne (T. 1; s. 17–29). Wrocław: Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego.
Kędzierzawski, W. (2009). Codzienność jako kategoria antropologiczna w perspektywie historii kultury. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Koludo, A. (2020). Strategie kształcenia na odległość. W: J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele (s. 43–50). Warszawa: EduAkcja.
Kossowska, M., Letki, N., Zaleśkiewicz, T., Wichary, S. (2020). Człowiek w obliczu pandemii. Psychologiczne i społeczne uwarunkowania zachowań w warunkach kryzysu zdrowotnego. Sopot: Smak Słowa.
Kwaśnica, R. (2004). Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu. W: Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki (T. 2; s. 291–319). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kwieciński, Z. (1995). Socjopatologia edukacji. Olecko–Białystok: Trans Humana.
Łukasik, J.M. (2013). Doświadczanie życia codziennego. Narracje nauczycielek na przełomie życia. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Mateja-Jaworska, B., Zawodna-Stephan, M. (2019). Badania życia codziennego w Polsce. Rozmowy (nie)codzienne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Nowak-Dziemianowicz, M. (2005). Wiedza i kompetencje nauczycieli w świetle teorii pedagogicznych. W: R. Gmoch, A. Krasnodębska (red.), Kompetencje zawodowe nauczycieli i jakość kształcenia w dobie przemian edukacyjnych (s. 61–66). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Ozkan, S., Koseler, R. (2009). Multi-dimensional students’ evaluation of e-learning systems in the higher education context: An empirical investigation. Computers & Education, 53(4), 1285–1296. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2009.06.011
Popławska, A., Aniskievich, T. (2017). Wyzwania cyberprzestrzeni a wybrane kompetencje nauczycieli i uczniów. Rocznik Lubuski, 43(1), 245–258.
Słowińska, S. (2014). Koncepcja małych światów przeżywanych. Fenomenologiczne inspiracje dla andragogiki. Edukacja Dorosłych, (2), 91–104.
Szempruch, J. (2013). Pedeutologia. Studium teoretyczno-pragmatyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Sztompka, P. (2008). Życie codzienne – temat najnowszej socjologii. W: P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska (red.), Socjologia codzienności (s. 15–52). Kraków: Znak.
Sztompka, P. (2009). Przestrzeń życia codziennego. W: M. Bogunia-Borowska (red.), Barwy codzienności. Analiza socjologiczna (s. 29–50). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Szymański, M.J. (2008). W poszukiwaniu drogi. Szanse i problemy edukacji w Polsce. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej im. Komisji Edukacji Narodowej.
Ścibor, J. (2020). Wstrzymaj siebie, rusz ucznia: e-nauczanie a e-twórczość. W: J. Pyżalski (red.), Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele (s. 59–63). Warszawa: EduAkcja.
Topol, P. (2020). Metody i narzędzia kształcenia zdalnego w polskich uczelniach w czasie pandemii COVID-19 – Część 1. Dyskusja 2020. Studia Edukacyjne, 58, 69–83. DOI: https://doi.org/10.14746/se.2020.58.4
NETOGRAFIA
Długosz, P. (2020). Raport z II etapu badań studentów UP. Opinia na temat zdalnego nauczania i samopoczucia psychicznego. Kraków: Instytut Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Pobrane z: https://ifis.up.krakow.pl/wp-content/uploads/sites/9/2020/06/Raport-Studenci-UP-II-etap.pdf (dostęp: 20.10.2021).
Iwińska, M. (2020). Wyzwania edukacyjne podczas pandemii w opinii studentów pracy socjalnej. W: N.G. Pikuła, K. Jagielska, J.M. Łukasik (red.), Wyzwania dla edukacji w sytuacji pandemii COVID-19 (s. 135–150). Kraków: Biblioteka Instytutu Spraw Społecznych Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Pobrane z: https://iss.up.krakow.pl/wp-content/uploads/sites/13/2021/01/biss_13_e-book.pdf (dostęp: 20.10.2021).
Mazur, J. (2021). Nauczanie zdalne. Oswojenie (nie)znanego. Wpływ pandemii COVID-19 na szkolnictwo wyższe. Pobrane z: https://www.delab.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2021/01/PL-Raport_Nauczanie-zdalne-Oswojenie-nieznanego-Wplyw-pandemii-COVID-19-na-szkolnictwo-wyzsze.pdf (dostęp: 20.10.2021).
Romaniuk, M.W., Łukasiewicz-Wieleba, J. (2021). Zdalna edukacja kryzysowa w APS w okresie pandemii COVID-19. Z perspektywy rocznych doświadczeń Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Warszawa. Pobrane z: http://www.aps.edu.pl/media/2395686/raportzbadaniazdalnaedukacjakryzysowawapswokresiepandemiicovid-19zperspektywyrocznychdowiadcze.pdf (dostęp: 20.10.2021).
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2022.35.2.51-68
Date of publication: 2022-09-05 09:50:49
Date of submission: 2021-12-14 14:31:12
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Agata Popławska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.