Professional Development of Social Workers and Their Professional Expectations
Abstract
When starting their career, social workers attach different expectations and values to it. They concern mainly the realization of one’s own interests, meeting social, moral, developmental, creative, material and stabilizing needs. In practice, these expectations are fulfilled in a varied manner, exerting a specific influence on the process of professional development of social workers, manifestations of their professional behavior and changes in personality. It is about acquiring new professional dispositions that enable more effective functioning at work. This article is devoted to the determination of the relationship between the professional development of social workers (dependent variable) and their professional expectations connected with the performed work (independent variables). As a result of the conducted empirical studies, the obtained data indicate the existence of significant relationships between these variables.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Bartkowiak, G., Nowodworska, Z. (1987). Psychologia pracy i kierownictwa (z elementami psychologii ogólnej). Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
Bera, R. (2008). Aksjologiczny sens pracy a poczucie jakości życia młodych emigrantów polskich. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Bera, R. (2012). Poczucie odpowiedzialności zawodowej osób migrujących zarobkowo. Perspektywa pedagogiczna. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Bromberek, B. (1988). Młodzież akademicka – jej kształcenie i koncepcje życia. Warszawa–Łódź: PWN.
Czarnecki, K., Karaś, S. (1996). Profesjologia w zarysie. Radom: Instytut Technologii Eksploatacji.
Gliszczyńska, X. (1991). Poczucie własnej skuteczności w procesie pracy. W: X. Gliszczyńska (red.), Psychologiczny model efektywności pracy (s. 55–86). Warszawa: PWN.
Goleman, D. (1999). Inteligencja emocjonalna w praktyce. Poznań: Media Rodzina.
Kanios, A. (2014). Praca socjalna. Zagadnienia teoretyczne i metodyczne. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Kanios, A. (2017). Postawy wobec pracy pracowników socjalnych a ich sytuacja zawodowa. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Kanios, A., Czechowska-Bieluga, M., Zielińska, P., Lada, A. (2019). Młodzież wobec zjawiska wykluczenia społecznego. W: R. Bera, S. Kwiatkowski (red.), Młodzież wobec współczesnych zagrożeń w życiu społecznym (s. 332–409). Warszawa: Wydawnictwo APS.
Kantowicz, E. (2010). Między profesjonalizmem a osobistym zaangażowaniem – dylematy etyczne pracy socjalnej. W: M. Czechowska-Bieluga, A. Kanios, L. Adamowska (red.), Nowe przestrzenie działania w pracy socjalnej w wymiarze etyczno-prakseologicznym (s. 15–26). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Karney, J.E. (2007). Psychopedagogika pracy. Wybrane zagadnienia z psychologii i pedagogiki pracy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Kazubowska, U. (2015). Wartości w pracy socjalnej – mit czy szansa rozwoju. W: J. Krzyszkowski (red.), Praca socjalna w poszukiwaniu tożsamości (s. 34–57). Warszawa: Wydawnictwo APS.
Marzec-Tarasińska, A. (2012). Kompetencje społeczne kandydatów do zawodu pracownika socjalnego. W: A. Dudak, K. Klimkowska, A. Różański (red.), Przygotowanie zawodowe młodych pedagogów (s. 169–190). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Miś, A. (2006). Kształtowanie karier w organizacji. W: H. Król, A. Ludwiczyński (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji (s. 477–497). Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Morawski, B. (1977). Czynniki warunkujące postawy wobec pracy. Studia Socjologiczne, (1), 97–108.
Nowacki, T. (2004). Leksykon pedagogiki pracy. Radom: Instytut Technologii Eksploatacji.
Paszkowska-Rogacz, A. (2006). Psychologiczne uwarunkowania rozwoju kariery zawodowej młodzieży. W: S.M. Kwiatkowski, Z. Sirojć (red.), Młodzież na rynku pracy. Od badań do praktyki (s. 41–55). Warszawa: Oficyna Wydawnicza Astra-Jr.
Podoska-Filipowicz, E. (2008). Rozwój zawodowy czy kariera. W: S.M. Kwiatkowski (red.), Edukacja ustawiczna. Wymiar teoretyczny i praktyczny (s. 161–166). Warszawa–Radom: Wydawnictwo IBE.
Poplucz, J. (1977). Oczekiwania zawodowe pracujących. Studia Socjologiczne, (2), 77–105.
Sikora, J., Januszek, H. (1998). Socjologia pracy. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej.
Skarżyńska, K. (1991). Uznawane zasady sprawiedliwości a oczekiwania pracowników. W: X. Gliszczyńska (red.), Psychologiczny model efektywności pracy (s. 78–94). Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Tarka, K. (2015). Wartości życiowe i wartości związane z pracą pracowników socjalnych. W: J. Krzyszkowski (red.), Praca socjalna w poszukiwaniu tożsamości (s. 214–226). Warszawa: Wydawnictwo APS.
Tomaszewski, T. (1975). Psychologia. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Vroom, V.H. (1964). Work and Motivation. New York: Wiley.
Wiatrowski, Z. (2005). Podstawy pedagogiki pracy. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Widerszal-Bazyl, M. (1979). Ukierunkowanie motywacji osiągnięć a poziom wykonania pracy. Wrocław: Ossolineum.
Wierzejska, J. (2014). Absolwenci studiów pedagogicznych UMCS na rynku pracy. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Wierzejska, J. (2018). Poczucie podmiotowości pedagogów a ich osobowościowe wyznaczniki pracy. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Wierzejska, J., Karpenko, O. (2015). Wizja kariery zawodowej młodzieży polskiej i ukraińskiej kończącej studia pedagogiczne. Analiza porównawcza. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Zakrzewska-Bielawska, A. (red.). (2017). Podstawy zarządzania. Teoria i ćwiczenia. Warszawa: Wydawnictwo Nieoczywiste.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2021.34.4.99-123
Date of publication: 2022-03-02 18:21:12
Date of submission: 2021-11-10 14:05:21
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Katarzyna Nowosad
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.