Work and Education in the Context of Early Adulthood Developmental Tasks in the Face of the Fourth Industrial Revolution
Abstract
The contemporary world, on the brink of the fourth industrial revolution, is characterized by instability and temporariness as well as by unprecedented technical and technological progress. Adolescents who enter the stage of adulthood are faced with complex situations resulting both from their position on the line of life and from the consequences of the changes taking place. The article presents the complex situation of people in the early adulthood stage. It results from numerous and difficult developmental tasks, including professional work. The study indicates how they can be solved with the use of properly implemented continuing vocational education.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Beck, U. (2002). Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Bera, R. (2019). Tranzycja byłych wojskowych na rynek pracy a ich zasoby osobiste. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Brynjolfsson, E., McAfee, A. (2015). Drugi wiek maszyny. Praca, postęp i dobrobyt w czasach genialnych technologii. Warszawa: Wydawnictwo MT Biznes Ltd.
Bühler, C. (1999). Bieg życia ludzkiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Czubak-Koch, M. (2014). Uczenie się w kulturze miejsca pracy. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Flippo, E.B. (1980). Personnel Management. New York: McGraw-Hill Book Company.
Ford, H. (2006). Moje życie i dzieło. Osielsko: Instytut Praktycznej Edukacji.
Furmanek, W. (2014). Humanistyczna pedagogika pracy. Praca człowieka w cywilizacji informatycznej. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Giddens, A. (2006). Socjologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kargul, J. (2001). Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Przesłanki do budowy teorii edukacji całożyciowej. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Klementowska, A., Flaszyńska, E. (2018). Rynek pracy a zmiany pokoleniowe (stan i prognozy). Zielona Góra: Polskie Towarzystwo Profesjologiczne.
Konieczna-Woźniak, R. (2018). Uczenie się w planach osobistego rozwoju debiutantów dorosłości. Między dorosłością a (nie)dorosłością. W: E. Solarczyk-Ambrozik, M. Barańska (red.), Uczenie się przez całe życie. Rozwój – kariera – praca (s. 115–133). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Kozielska, J. (2020). Kształcenie dorosłych w systemie szkolnictwa zawodowego. W: E. Solarczyk-Ambrozik, M. Christoph, R. Konieczna (red.), Edukacja dorosłych a planowanie karier edukacyjno-zawodowych (s. 171–190). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Malina, A. (2015). Osobowość młodych dorosłych a podejmowanie zadań rozwojowych związanych rodziną. Polskie Forum Psychologiczne, 20(4), 559–752.
Metrycki, M. (2018). Czwarta rewolucja przemysłowa musi się dokonać przede wszystkim w naszych umysłach. W: K. Schwab (red.), Czwarta rewolucja przemysłowa (s. 13–16). Warszawa: Wydawnictwo Studio Emka.
Myszka-Strychalska, L. (2020). Młodzież z grupy NEET – wyzwania dla współczesnej edukacji oraz propozycje rozwiązań. W: E. Solarczyk-Ambrozik, M. Christoph, R. Konieczna (red.), Edukacja dorosłych a planowanie karier edukacyjno-zawodowych (s. 391–405). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Pietrasiński, Z. (1996). Rozwój dorosłych. W: T. Wujek (red.), Wprowadzenie do andragogiki (s. 13–35). Warszawa: ITE.
Rifkin, J. (2012). Trzecia rewolucja przemysłowa. Jak lateralny model władzy inspiruje całe pokolenie i zmienia oblicze świata? Katowice: Wydawnictwo Sonia Draga.
Schwab, K. (2018). Czwarta rewolucja przemysłowa. Warszawa: Wydawnictwo Studio Emka.
Solarczyk-Ambrozik, E. (2004). Kształcenie ustawiczne w perspektywie globalnej i lokalnej. Między wymogami rynku a indywidualnymi strategiami edukacyjnymi. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Szumigraj, M. (2011). Poradnictwo kariery. Systemy i sieci. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.
Tegmark, M. (2019). Życie 3.0. Człowiek w erze sztucznej inteligencji. Warszawa: Prószyński i S-ka.
Toffler, A. (1998). Szok przyszłości. Poznań: Zysk i S-ka.
Tomaszewska-Lipiec, R. (2018). Praca zawodowa – życie osobiste. Dysonans czy synergia? Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Tomaszewska-Lipiec, R. (2020). Nowy świat pracy, firma 4.0 i cyfrowy pracownik. Niedaleka przyszłość. Szkoła – Zawód – Praca, (20), 152–173.
Wiatrowski, Z. (2005). Podstawy pedagogiki pracy. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.
Wołk, Z. (2014). Aktywizacja spoleczna i wejście mlodzieży na rynek pracy. Zielona Góra–Świebodzin: Stowarzyszenie „Nasza Wieś Jutro”, Centrum Integracji Społecznej w Zielonej Górze.
Wołk, Z. (2017). Kultura pracy profesjonalisty. Warszawa: Difin.
Wołk, Z. (2020). Edukacja formalna na koniec drugiej dekady XXI wieku w kontekście edukacji ustawicznej (symptomy kryzysu). W: E. Solarczyk-Ambrozik, M. Christoph, R. Konieczna (red.), Edukacja dorosłych a planowanie karier edukacyjno-zawodowych (s. 71–87). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2021.34.4.53-66
Date of publication: 2022-03-02 18:21:07
Date of submission: 2021-10-06 18:30:56
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Zdzisław Wołk
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.