The Rules at the Youth Educational Centre – the Perspective of Adolescents and Caretakers
Abstract
This article discusses the formation of norms and rules in the group of adolescents placed in rehabilitation facilities. The research question concerned the similarities and differences in the perception of norms, principles and hierarchy in the Youth Educational Centre between adolescents and caretakers. The study was conducted at the Youth Educational Centre in Lower Silesia Voivodeship, Poland, and it was a pilot study. The Focus Group Interview and the method of competent judges were used as the research methods in the group of caretakers, and a survey in the group of adolescents. The obtained research results indicate a similar perception of the rules by educators and pupils. Despite the mixed methodology used, the results of the research confirmed the previous results in terms of the content of the rules functioning in the centre. In addition, the caretakers indicated a richer range of determinants of the observed behaviours and of the process of forming the rules. The adolescents focused mainly on situational factors and used masking strategies.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
LITERATURA
Basak, A.M. (2011). Zaspokajanie potrzeb i socjalizacja dziecka w rodzinie. Pedagogika Rodziny, 1(3/4), 101–109.
Bokszański, Z. (1989). Tożsamość, interakcja, grupa. Tożsamość jednostki w perspektywie teorii socjologicznej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Bourdieu, P. (2007). Szkic teorii praktyki poprzedzony trzema studiami na temat etnologii Kabylów. Kęty: Antyk.
Brzezińska, A.I. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Buchnat, M. (2013). Przystosowanie szkolne dzieci sześcioletnich ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Leszno: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistycznej.
Chomczyński, P. (2015). Problem etykietowania i stygmatyzacji wśród wychowanków zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich. Socjologiczna analiza zjawiska. Studia Socjologiczne, 4(219), 205–236.
Cicchetti, D., Rogosch, F.A. (1996). Equifinality and multifinality in developmental psychopathology. Development and Psychopathology, 8(4), 597–600. DOI: https://doi.org/10.1017/S0954579400007318
Ciosek, M., Pastwa-Wojciechowska, B. (2001). Psychologia sądowa i penitencjarna. Warszawa: PWN.
Dobijański, M. (2019). Przygotowanie wychowanków Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Jaworku do aktywności na rynku pracy. Annales UMCS. Sectio J, 32(4), 307–321. DOI: https://doi.org/10.17951/j.2019.32.4.307-321
Dolata, T. (2011). Prewencja w systemie probacji. Problemy związane z tzw. drugim życiem w niektórych polskich zakładach karnych. Probacja, 3, 58–62.
Domagała-Zyśk, E. (2012). Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w środowisku rówieśniczym. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Drwal, R.Ł. (1981). Osobowość wychowanków zakładów poprawczych. Badania nad funkcjami podkultury zakładowej. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Dubis, M. (2014). Wartości i style życia młodzieży. Jagiellońskie Studia Socjologiczne, 1, 30–38.
Farnicka, M. (2019). Między pozytywizmem a interpretatywizmem – badania w działaniu jako element modelu badań w psychologii. Czasopismo Psychologiczne, 25(2), 143–149.
Ferguson, G.A., Takane, Y. (2004). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. Warszawa: PWN.
Goethals, G., Darley, J.M. (1987). Social Comparison Theory: Self-Evaluation and Group Life. W: B. Mullen, G. Goethals (eds.), Theories of Group Behavior (s. 21–32). New York: Springer-Verlag.
Goffman, E. (1975). Charakterystyka instytucji totalnych. W: W. Dereczyński, A. Jasińska-Kania, J. Szacki (red.), Elementy teorii socjologicznych. Materiały do dziejów współczesnej socjologii zachodniej (s. 150–159). Warszawa: PWN.
Goffman, E. (1981). Człowiek w teatrze życia codziennego. Warszawa: PWN.
Granosik, M., Gulczyńska, A., Szczepanik, R. (2014). Klimat społeczny instytucji wychowawczych i jego uwarunkowania. Perspektywa pracowników i wychowanków młodzieżowych ośrodków wychowawczych (MOW) i socjoterapii (MOS). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Heine, M. (2019). Instytucjonalna współpraca jako czynnik determinujący efektywność funkcjonowania zawodowego kuratora sądowego. Resocjalizacja Polska, 17, 37–42.
Jackowska, E. (1980). Środowisko rodzinne a przystosowanie społeczne dziecka w młodszym wieku szkolnym. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Jaworska, A. (2009). Resocjalizacja. Zagadnienia prawne, społeczne i metodyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Korczak, J. (2015). Charakterystyka indywidualnych modeli adaptacji jednostek do zmiennych warunków realizacji celów społecznych. Transdyscyplinarne Studia o Kulturze (i) Edukacji, 10, 20–39.
Krause, A., Przybyliński, S. (2012). Więzienie w obliczu „drugiego życia” – podkulturowa kreacja ludzkich poczynań. W: A. Krause, S. Przybyliński (red.), Resocjalizacja penitencjarna – aktualne wyzwania i rozwiązania (T. 8; s. 117–127). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Krukowski, A. (1984). Socjologia zakładu karnego. W: B. Hołyst (red.), Problemy współczesnej penitencjarystyki w świecie (s. 43–55). Warszawa: Wydawnictwa Prawnicze.
Maciaszkowa, J. (1980). O współżyciu w rodzinie. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Malorny, I. (2008). Lokalna sieć wsparcia i profilaktyka wobec zjawiska niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży na przykładzie miasta Bytom/ Praca doktorska przygotowana w Katedrze Pedagogiki Społecznej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
Marciniak, A. (2012). Teoria w archeologii. W: S. Tabaczyński, D. Marciniak, A. Cyngot, A. Zalewska (red.), Przeszłość społeczna – próba konceptualizacji (s. 84–116). Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Moczydłowski, P. (1998). Drugie życie w instytucji totalnej. Warszawa: Wydawnictwa Prawnicze.
Oleszkowicz, A. (2006). Bunt młodzieńczy. Uwarunkowania, formy, skutki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Ostaszewski, K. (2008). Czynniki ryzyka i czynniki chroniące w zachowaniach ryzykownych dzieci i młodzieży. W: J. Mazur, I. Tabak, A. Małkowska-Szkutnik, K. Ostaszewski, H. Kołoło, A. Dzielska, A. Kowalewska, Czynniki chroniące młodzież 15-letnią przed podejmowaniem zachowań ryzykownych. Raport z badań HBSC 2006 (s. 18–46). Warszawa: IMiD.
Pilch, T., Lepalczyk, I. (2003). Pedagogika społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Posłuszny, Ł. (2017). Instytucje totalne dzisiaj: stan badań, krytyka, rekonfiguracje. Studia Socjologiczne, 4(227), 121–145.
Rode, D. (2010). Psychologiczne uwarunkowania przemocy w rodzinie. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Sarzała, D. (2013). Patologiczne zachowania więźniów w kontekście izolacji i resocjalizacji penitencjarnej. Warszawa: Wydawnictwo Aspra JR.
Skręt, R. (2004). Obraz podkultury więziennej we współczesnym zakładzie penitencjarnym. Nauczyciel i Szkoła, 1–2(22–23), 143–152.
Staniaszek, M. (2018). Diagnoza klimatu społecznego młodzieżowych ośrodków wychowawczych w Polsce. Studia Paedagogica Ignatiana, 21(1), 170–178. DOI: https://doi.org/10.12775/SPI.2018.1.008
Szafrańska, K. (2016). Usamodzielnianie wychowanków Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych. Resocjalizacja Polska, 12, 60–68. DOI: https://doi.org/10.22432/pjsr.2016.12.05
Szaszkiewicz, M. (1997). Tajemnice grypserki. Kraków: Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych.
Thornberry, T., Lizotte, A., Krohn, M., Farnworth, M., Jang, S. (1994). Delinquent Peers, Beliefs, and Delinquent Behavior: A Longitudinal Test of Interactional Theory. Criminology, 32(1), 47–83. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1745-9125.1994.tb01146.x
Wilczyńska, A. (2013). Uwarunkowania radzenia sobie młodzieży w sytuacjach zagrożenia wykluczeniem społecznym. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
NETOGRAFIA
Gorbaniuk, O. (2016). Wykorzystywanie procedury sędziów kompetentnych w naukach społecznych i możliwości jej oceny psychometrycznej za pomocą narzędzi dostępnych w Statistica. Pobrane z: https://media.statsoft.pl/pdf/czytelnia/wykorzystywanie_procedury_sedziow_kompetentnych.pdf (dostęp: 20.04.2020).
Najwyższa Izba Kontroli. (2018). Działalność resocjalizacyjna Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych – informacja o wynikach kontroli. P/17/099/LWA. Pobrane z: www.nik.gov.pl/kontrole/P/17/099/LWA (dostęp: 12.10.2020).
AKTY PRAWNE
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 maja 2011 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz.U. 2011, nr 109, poz. 631).
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2021.34.3.119-134
Date of publication: 2021-12-23 22:21:11
Date of submission: 2020-12-10 14:54:34
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Marzanna Farnicka, Astina Koch, Aneta Osipowicz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.