Preferred features of the academic lecturer of the Faculty of Education in the opinion of students from the University of Rzeszów and the Palacký University in Olomouc

Sławomir Rębisz, Ilona Sikora

Abstract


The aim of this paper is to answer the following question: what kind of features of the academic lecturers from the University of Rzeszów (Poland) and Palacký University in Olomouc (the Czech Republic) are preferred by the students of the Faculty of Education from both universities. The research was carried out with the participation of 355 full-time students (N=355). The answers of the students were sorted and statistically analyzed. On the basis of students’ opinions from both universities there was created a ranking of the academic lecturers’ features preferred by them. The preliminary conclusions were presented on the basis of statistics.

Keywords


academic lecturer’s features, pedagogy, University of Rzeszów, Palacký University in Olomouc, comparative research

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bogusz J. (1996), Autorytet nauczyciela akademickiego a wyniki kształcenia i wychowania, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 4.

Das M., Mpofu D. J. S., Hasan M. Y., Stewart T. S. (2002),

Student perceptions of tutor skills in problem-based learning tutorials, „Medical Education”, 36 (3).

Dróżka W. (2001), Obraz nauczyciela akademickiego w świadomości studentów. Przyczynek do dyskusji, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 16.

Grygiel P., Humenny G., Rębisz S., Klimczak P. (2010), Między migracją a szarą strefą. Formy adaptacji zawodowej absolwentów szkół ponadgimnazjalnych. Raport zbiorczy, Rzeszów: MAX-DRUK Drukarnia Medyczna.

Haber L. H. (1996), Przedsiębiorczość jako parametr pozycji rynkowej nauczyciela akademickiego, „Pedagogika Szkoły Wyższej”, nr 7.

Hatem C. J., Searle N. S., Gunderman R., Krane N. K., Perkowski L., Schutze G. E., Steinert Y. (2011), The Educational Attributes and Responsibilities of Effective Medical Educators, „Academic Medicine”, 86 (4).

Kane R., Sandretto S., Heath C. (2004), An investigation into excellent tertiary teaching: Emphasising reflective practice, „Higher Education”, 47 (3).

Marczuk S. (2001), Orientacje wartościujące nauczycieli w III Rzeczypospolitej, Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.

McLean M. (2001), Qualities attributed to an ideal educator by medical students: should faculty take cognizance?, „Medical Teacher”, 23 (4).

Penar-Zadarko B., Binkowska-Bury M., Marć M. (2008), Nauczyciel jutra – modelowa sylwetka nauczyciela akademickiego studiów zawodowych na kierunku pielęgniarstwo i położnictwo, „Problemy Pielęgniarstwa”, tom 16 (1–2).

Piejka A. (2008), O nauczycielu zaangażowanym, [w:] A. A. Kotusiewicz, G. Koć-Seniuch (red.), Nauczyciel akademicki w refleksji nad własną praktyką edukacyjną, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie ŻAK.

Rokitiańska M. (2003), Dydaktyk idealny, [w:] K. Jankowski, B. Sitarska, C. Tkaczuk (red.), Nauczyciel akademicki jako ogniwo jakości kształcenia, Siedlce: Wydawnictwo Akademii Podlaskiej w Siedlcach.

Rozmus A. (2010), Indywidualny styl prowadzenia zajęć, [w:] A. Rozmus (red.), Wykładowca doskonały, Warszawa: Oficyna Wolters Kluwer Business.

Rumiński A. (1996), Nauczyciel akademicki wobec wartości życiowych, „Pedagogika Szkoły Wyższej”,

Serow R. (2000), Research and teaching at a research university, „Higher Education”, 40 (4).

Śnieżyński M. (2000), O autorytecie nauczyciela akademickiego, „Konspekt”, nr 3, http://www.wsp.krakow.pl/konspekt/konspekt3/sniezynski.html [dostęp 29.04.2013].

http://www.fundacja.edu.pl/organizacja/_referaty/42.pdf. [dostęp 29.04.2013].

http://www.sbc.org.pl/dlibra/docmetadata?id=21254&from=publication. [dostęp 29.04.2013]




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2013.26.1-2.183
Date of publication: 2015-07-09 21:45:45
Date of submission: 2015-07-09 16:23:57


Statistics


Total abstract view - 1027
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 644

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2015 Sławomir Rębisz, Ilona Sikora

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.