Feelings and Emotions in the Pedagogy and Psychology of Stefan Szuman

Ryszard Polak

Abstract


The article is devoted to the issues of feelings and emotions and contained in the rich scientific heritage of Stefan Szuman, described in the context of his pedagogical and psychological achievements. It presents the scholar’s biography, and then characterizes his scientific achievements in the field of psychology and pedagogy. Due to Szuman’s particular interest in children’s artistic creation, his views in this field were discussed, with particular emphasis on the importance of feelings and emotions that accompany children and young people in creating and receiving works of art. Then, the characteristics of teachers’ personal traits according to Szuman were also made. In his opinion, teachers’ professional work should focus on good aesthetic education of students in schools. The views of the Polish psychologist on the role of art in adult life were also presented. The article indicates those elements of Szuman’s views in which he spoke about the participation of feelings in the process of creating and receiving works of art.


Keywords


Stefan Szuman; feelings; emotions; aesthetic education; art

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bernaś-Baran, E. (2004). Stefan Szuman w poszukiwaniu uniwersalnych cech osobowości nauczyciela. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Pedagogika i Psychologia, 2, 118–135.

Danecka-Szopowa, K. (2000). Od muzyki do etyki. Muzykalność człowieka – muzykalność świata. Kraków–Warszawa: „Fall”.

Horbowski, A. (2004). Kultura w edukacji. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Kielar-Turska, M. (2000). Nestor polskiej psychologii rozwojowej i wychowawczej – Stefan Szuman (1889–1972). Wychowanie w Przedszkolu, 6, 342–346.

Kielar-Turska, M. (2019). Stefan Szuman i jego szkoła badań nad rozwojem. W: T. Rzepa, C.W. Domański (red.), Na drogach i bezdrożach historii psychologii (T. 7; s. 121–140). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Kobryń, B., Sztobryn, S. (1995). Filozofia wychowania w twórczości Stefana Szumana. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Paedagogica, 35, 135–142.

Kostkiewicz, J. (2013). Kierunki i koncepcje pedagogiki katolickiej w Polsce 1918–1939. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Krąpiec, M.A. (1991). U podstaw rozumienia kultury. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL.

Łysiak, M. (2008). Stefan Bolesław Szuman (1889–1972), chirurg toruński, psycholog i pedagog, profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego. Przegląd Lekarski, 65(2), 113–114.

Manturzewska, M. (2010). Stefana Szumana psychologia muzyki. Wychowanie w Przedszkolu, 1, 4–7.

Nowakowska, K. (2017). Stefan Szuman jako krytyk psychoanalizy. W: T. Rzepa, C. W. Domański (red.), Na drogach i bezdrożach historii psychologii (T. 6; s. 189–197). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Nowakowska, K. (2019). Duchowość w koncepcji rozwoju osobowości Stefana Szumana. W: T. Rzepa, C.W. Domański (red.), Na drogach i bezdrożach historii psychologii (T. 7; s. 203–210). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Pieter, J. (1976). Historia psychologii. Warszawa: PWN.

Porayski-Pomsta, J. (2017). Badanie Stefana Szumana nad słownictwem dzieci. W: S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray, B. Kamińska (red.), Studia logopedyczno-lingwistyczne. Księga jubileuszowa z okazji 70-lecia urodzin profesora Edwarda Łuczyńskiego (s. 404–417). Gdańsk: Harmonia Universalis.

Przetacznikowa, M. (1982). Życie i twórczość Profesora Stefana Szumana (1889–1972). Psychologia Wychowawcza, 25, 457–464.

Słowińska, S. (2007). Edukacja kulturalna w Polsce i w Niemczech. Inspiracje – propozycje – koncepcje. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Szuman, S. (1947a). Pochwała dyletantów. Rzecz o znaczeniu samorodnej twórczości w wychowaniu estetycznym społeczeństwa. Warszawa: Instytut Wydawniczy „Sztuka”.

Szuman, S. (1947b). Problemy życiowe młodzieży dorastającej. Kraków: Skład Nut.

Szuman, S. (1948). O kunszcie i istocie poezji lirycznej. Toruń: Poligrafika.

Szuman, S. (1951). Ruch jako czynnik organizacji i wyrazu w utworach muzycznych. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Szuman, S. (1961). O uwadze. Aktywizowanie i kształcenie uwagi dowolnej uczniów na lekcjach w szkole. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Szuman S. (1974). Talent pedagogiczny. Katowice: J. Nawrocki.

Szuman, S. (1975a). Dzieło sztuki a wychowawca i wychowanek. W: O sztuce i wychowaniu estetycznym (s. 126–133). Warszawa: WSiP.

Szuman, S. (1975b). O artystach i ich twórczości. W: O sztuce i wychowaniu estetycznym (s. 28–49). Warszawa: WSiP.

Szuman, S. (1975c). O możliwościach i trudnościach poznania rozumienia i zgłębienia dzieł sztuki. W: O sztuce i wychowaniu estetycznym (s. 60–97). Warszawa: WSiP.

Szuman, S. (1975d). Sztuka wzbogaca i pogłębia człowieka. W: O sztuce i wychowaniu estetycznym (s. 126–133). Warszawa: WSiP.

Szuman, S. (1975e). Sztuka a młodzież. W: O sztuce i wychowaniu estetycznym (s. 134–143). Warszawa: WSiP.

Szuman, S. (1985). Psychologiczne podstawy kształtowania osobowości. W: Dzieła wybrane. T. 2: Podstawy rozwoju i wychowania w ontogenezie (s. 14–98). Warszawa: WSiP.

Szuman, S. (1990). Sztuka dziecka. Psychologia twórczości rysunkowej dziecka. Warszawa: WSiP.

Szuman, S. (1995). Natura, osobowość i charakter człowieka. Kraków: WAM.

Szuman, S. (2008). O słuchaniu i przeżywaniu muzyki. W: Wybór pism estetycznych (s. 165–196). Kraków: Universitas.

Tomkiewicz, A., Smolińska, J. (1996). Rola sztuki w wychowaniu człowieka w poglądach Stefana Szumana. Roczniki Nauk Społecznych, 2, 69–89.

Tytko, M. (2008). Pedagodzy kultury: Stefan Szuman, Irena Wojnar, Maurice Debosse – relacje w świetle zachowanych listów i wspomnień. Kultura i Edukacja, 4, 112–122.

Tytko, M. (2014). Mjr prof. Stefan Szuman w walce o niepodległość Polski (1939–1945). Sowiniec: materiały historyczne i dokumenty, 44, 51–84.

Wałęga, A. (2007). Środowisko rodzinne a działalność pedagogiczna rodzeństwa Wandy, Stefana i Henryka Szumanów. W: W. Jamrożek, K. Kabacińska, K. Ratajczak, W. Szulakiewicz (red.), Powiązania rodzinne wśród twórców polskiej teorii i praktyki edukacyjnej (s. 157–169). Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Ziółkowska, J. (2002). Fascynacje i poszukiwania profesora Stefana Szumana. Edukacja Dorosłych, 4, 53–68.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2021.34.2.29-41
Date of publication: 2021-06-12 13:30:10
Date of submission: 2020-05-30 15:08:41


Statistics


Total abstract view - 4401
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 4878

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Ryszard Polak

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.