Composition of Education, Upbringing and Art in the Process of Taming Unfavourable Reality in Pedagogical and Artistic Teacher’s Work

Teresa Wilk

Abstract


This text is an attempt to make teachers interested in art not only in its artistic aspect, but above all, in pedagogical and social aspect. The reason for teachers’ interest in introducing art to the educational process of the young generation was a belief – supported by examples from the past – about the significant value and role of art in everyday life, especially in an increasingly unfavourable reality. Presentation of selected terms from the category of art was intended to bring readers closer to its essence, as well as to the values that can be applied in the education and upbringing of the young generation. While pointing out manifestations of unfavourable reality, there were attempts to underline that the best method of taming, limiting or avoiding any irregularities are undoubtedly education and upbringing implemented by a properly prepared teacher in a conscious and intentional way in an institution such as school. An important aspect of effectiveness of the implemented educational process is conscious involvement of art in all educational areas. This process is aimed at acquiring specific knowledge in the field of art, developing the need for active participation in art and the ability to understand it. It was also noted that the use of art in educational process should not only concern the didactic process as such, but also include extracurricular activities and participation in events of cultural institutions such as museums, cinemas, theatres, galleries, philharmonics.


Keywords


education; upbringing; art; reality; teacher

Full Text:

PDF

References


Bendyk, E. (2013). Między mitem a rozumem. Polityka, 37, 74.

Bernasiewicz, M. (2006). Pedagogika milczenia czy zaangażowania – o dylematach współczesnego nauczyciela. In: B. Pituła (ed.), Nauczyciel wobec problemów współczesności (pp. 19–27). Katowice: Wydawnictwo Śląskiej Wyższej Szkoły Zarządzania im. gen. Jerzego Ziętka w Katowicach.

Berthold, M. (1980). Historia teatru. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.

Beuys, J. (1990). Teksty, komentarze, wywiady. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Ruchu i Centrum Sztuki Współczesnej.

Bodziak, I. (2012). Edukacja muzyczna młodego pokolenia w zmieniającej się rzeczywistości XXI wieku. In: K. Szmyd, E. Barnaś-Baran, E. Dolata, A. Śniegulska (eds.), Myśl i praktyka edukacyjna w obliczu zmian cywilizacyjnych (pp. 617–623). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Cassirer, E. (1977). Esej o człowieku. Wstęp do filozofii kultury. Warszawa: Czytelnik.

Delors, J. (1998). Edukacja, jest w niej ukryty skarb. UNESCO Report. Warszawa: Stowarzyszenie Oświatowców Polskich.

Denek, K. (2005). Ku dobrej edukacji. Toruń–Leszno: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Faure, E. (1975). Uczyć się, aby być. Warszawa: PWN.

Fręś, J.A. (1990). Edukacja teatralna w szkole średniej. Katowice: CDN.

Goban-Klas, T. (1971). Z zagadnień socjologii sztuki. Kraków: PAN.

Goodman, N. (1997). Wstęp do socjologii. Poznań: Zysk i S-ka.

Górniok-Naglik, A. (2002). Sztuka w treściach nauczania. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Horbowski, A. (2000). Edukacja kulturalna jako system działań społeczno-wychowawczych. Analiza systemowa i projekcja modelowa. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe Fosze.

Kaczmarek, J. (1995). Joseph Beuys: od koncepcji artystycznej do teorii społecznej. Kultura i Społeczeństwo, 1, 65–74.

Karasińska, M. (2007). Wstęp. In: M. Karasińska, G. Leszczyński (eds.), Dziecko i teatr w przestrzeni kultury. Vol. 2: Świat w teatrze (pp. 10–15). Poznań: Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu.

Kłoskowska, A. (1980). Kultura masowa. Krytyka i obrona. Warszawa: PWN.

Kwiatkowska, H. (1996). Europejskość edukacji nauczycielskiej. Geneza – wyznaczniki – konkretyzacje. In: I. Wojnar, J. Kubin (eds.), Edukacja wobec wyzwań XXI wieku (pp. 256–274) Warszawa: Wydawnictwo Komitet Prognoz „Polska w XXI wieku” przy Prezydium PAN.

Kwiatkowska, H. (2005). Tożsamość nauczyciela. Między anomią a autonomią. Gdańsk: Wydawnictwo Psychologiczne.

McKerry, S. (1996). Training of Teachers at the End of 20th Century. American Science, 17(5).

Meighan, R. (1993). Socjologia edukacji. Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Nicoll, A. (1977). Dzieje teatru. Warszawa: PIW.

Nikitorowicz, J. (2009). Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

Ossowski, S. (1966). U podstaw estetyki. Vol. 1. Warszaw: PWN.

Pankowska, K. (ed.). (2010). Sztuka i wychowanie. Współczesne problemy edukacji estetycznej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Radlińska, H. (1933/1934). Planowanie pracy wychowawczej na tle środowiska. Ruch Pedagogiczny, 6, 189–199.

Steliga, A. (2012). Edukacja artystyczna a społeczeństwo wielokulturowe. In: K. Szmyd, E. Barnaś-Baran, E. Dolata, A. Śniegulska (eds.), Myśl i praktyka edukacyjna w obliczu zmian cywilizacyjnych (pp. 604–612). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Szubertowska, E. (2003). Edukacja a kultura muzyczna młodzieży. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.

Warmuz-Warmuzińska, E. (2015). Filmoterapia w edukacji i terapii dzieci i młodzieży szkolnej oraz dorosłych. Scenariusze zajęć z wykorzystaniem filmów. Warszawa: Difin.

Wilk, T. (2010). Rewitalizacja społeczna poprzez współczesną sztukę teatralną w ocenie reprezentantów (twórców i odbiorców) sztuki dramatycznej Legnicy, Nowej Huty i Wałbrzycha. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Wilk, T. (2015). Obecność sztuki teatralnej w codzienności życia społecznego. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Włodarczyk, E. (2003). Kultura. In: T. Pilch (ed.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, Vol. 2. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Wojnar, I. (1984). Sztuka jako „podręcznik życia”. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Wojnar, I. (1996). Aktualne problemy edukacji i kultury w Polsce i na świecie. Warszawa: Wydawnictwo Komitet Prognoz „Polska w XXI wieku” przy Prezydium PAN.

Żakowski, J. (2010). Nowy nieład światowy. Polityka, 51, 30–34.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2021.34.1.145-158
Date of publication: 2021-04-27 15:38:08
Date of submission: 2020-03-04 19:23:42


Statistics


Total abstract view - 969
Downloads (from 2020-06-17) - PDF - 552

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.