Openness of Teachers in Relationships with Students
Abstract
The article discusses the issue of openness of teachers to themselves, which has been disregarded so far. Even though this type of openness may seem obvious, it is actually not. The phenomenon determines level of revealing the “self” of teachers in relationship with students, as well as the openness to students as such. The openness to oneself is the access to one’s own thoughts, feelings, opinions, etc., which becomes a starting point for a further analysis, self-discovery and discovery of others. This issue of a key importance is investigated in the context of personal statements of a teacher, the Johari Window and the openness of teachers to students. The coined term “listening openness” is especially noteworthy in such a case. Due to its accessibility, it expresses unqualified recognition of students and following them attentively triggered by curiosity about the natural abilities of students. This kind of openness of teachers constitutes an invitation to openness for students.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Chapman, S.G. (2016). Pięć kluczy do uważnego porozumiewania się. Warszawa: Wydawnictwo Amber.
Goleman, D. (2016). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina.
Gordon, T. (2014). Wychowanie bez porażek. Warszawa: WAM.
Harris, T.A. (1987). W zgodzie z sobą i z tobą. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax.
Johnson, D.W. (1992). Podaj dłoń. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia i Trzeźwości.
Korczak, J. (1958). Wybór pism. Vol. 2–4. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Latour, B. (2007). Sztuka komunikacji. Kraków: WAM.
Luft, J. (1984). Group Process: An Introduction to Group Dynamics. Palo Alto: National Press Books.
Mądry-Kupiec, M. (2012). Słowa, które wpływają na komunikację nauczyciela. Ruch Pedagogiczny, 2, 29–39.
Mądry-Kupiec, M. (2015). Nauczyciel w procesie komunikacji z uczniem. In: S. Kowal, M. Mądry-Kupiec (eds.), Przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela. W stronę edukacji spersonalizowanej (pp. 99–118). Kraków: e-bookowo.pl.
McKay, M., Davis, M., Fanning, P. (2019). Sztuka skutecznego porozumiewania się. Gdańsk: GWP.
Melibruda, J. (1980). Ja – Ty – My. Psychologiczne możliwości ulepszania kontaktów międzyludzkich. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Mellody, P. (1993). Granice JA. Trudności w ustanawianiu granic funkcjonalnych. In: J. Santorski (ed.), ABC psychologicznej pomocy. Rezonans i dialog (Part 8; pp. 83–95). Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & Co Agencja.
Morreale, S.P., Spitzberg, B.H., Barge, J.K. (2015). Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności. Warszawa: PWN.
Rosenberg, M.B. (2019). Porozumienie bez przemocy. O języku życia. Warszawa: Czarna Owca.
Sakowska, M., Sikora, J., Żwirblińska, A. (2003). Obyś cudze dzieci… wychowywał. Jak sobie radzić z problemami wychowawczymi w gimnazjum (i nie tylko). Kielce: Oficyna Wydawnicza Nauczycieli.
Samujło M., Sokołowska-Dzioba, T. (2015). Język otwartości w relacjach nauczyciel-uczeń. In: H. Kwiatkowska (ed.), Uczłowieczyć komunikację. Nauczyciel wobec ucznia w przestrzeni szkolnej (pp. 440–460). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Samujło, M.A., Sokołowska-Dzioba, T. (2019). Otwartość uczniów w relacjach z rodzicami i nauczycielami. Wychowanie w Rodzinie, 20(1), 195–206.
Stewart, J. (ed.). (2020). Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Warszawa: PWN.
Sujak, E. (2006). ABC psychologii komunikacji. Kraków: WAM.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2021.34.1.35-44
Date of publication: 2021-04-27 15:37:54
Date of submission: 2020-02-25 23:17:22
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.