A Sense of Control and School Readiness of Preschool Children
Abstract
The aim of the study was to determine the relationship between the sense of location of control and school readiness, understood as the child’s interest in learning. This relationship, as is clear from the current knowledge of the subject, is important from the point of view of the specificity of the psychophysical functioning of a small child. The sense of control is a psychological concept denoting the dimension of personality, which determines how a person perceives the relationships between his behavior and the effects of this behavior. The main problem was formulated as follows: What is the relationship between the location of the sense of control and the school readiness of preschool children? In order to verify the problem, 80 children aged 6 and their parents were examined. The sense of location of control was measured using the Questionnaire of Sense of Control in Pre-school Children (SPK-DP), while school readiness using the Parental School Readiness Scale (RSGS). The obtained results clearly prove that children who have an external sense of control are rated higher in terms of all the skills that make up school readiness. This applies to both cognitive activity skills, knowledge of social skills and mathematical skills.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Basińska, A. (2010). Aktywność poznawcza dziecka w przestrzeni edukacyjnej środowiska. Poznań: Wydawnictwo UAM.
Bieńkowska, K. (2013). Gotowość szkolna dziecka z uszkodzeniem narządu słuchu. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Brzezińska, A.I. (2012). Gotowość dziecka do szkoły czy gotowość szkoły do przyjęcia dziecka: interakcyjne ujęcie gotowości szkolnej. Edukacja. Studia, badania, innowacje, 1(117), 120–128.
Brzezińska, A.I., Nowotnik, A. (2012). Funkcje wykonawcze a funkcjonowanie dziecka w środowisku przedszkolnym i szkolnym. Edukacja. Studia, badania, innowacje, 1(117), 1–17.
Chojak, M. (2016). Rodzice a gotowość szkolna dzieci. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Drwal, R. (1995). Adaptacja kwestionariuszy osobowości. Wybrane zagadnienia i techniki. Warszawa: PWN.
Frydrychowicz, A., Koźniewska, E., Matuszewski, A., Zwierzyńska, E. (2006). Skala gotowości szkolnej. Podręcznik. Warszawa: CMPP-P.
Grochowalska, M. (1991). Gotowość a dojrzałość szkolna dzieci. Wychowanie w Przedszkolu, (9), 408–415.
Hurlock, E.B. (1970). Rozwój dziecka. Warszawa: PWN.
Jabłoński, S. (2007). Mechanizmy zmian rozwojowych na początku wieku przedszkolnego a proces edukacji dzieci. Edukacja. Studia, Badania, Innowacje, 1(97), 102–119.
Jugowar, B. (1982). Wiek przedszkolny. Warszawa: Nasza Księgarnia.
Kamza, A. (2014). Rozwój dziecka. Wczesny wiek szkolny. Warszawa: Instytutu Badań Edukacyjnych.
Kielar-Turska, M. (red.). (2011). Edukacyjna perspektywa rozwoju. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Kofta, M., Rędzio, A.M. (2020). Poczucie kontroli i niepewność. Konsekwencje dla rozumienia świata społecznego. Warszawa: Wydawnictwo Liberi.
Kościelak, R. (2010). Poczucie umiejscowienia kontroli i przekonania o własnej skuteczności w zdrowie i chorobie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Kusiak, K., Bednarczuk, B. (2015). Oblicza gotowości szkolnej. Gdańsk: Harmonia Universalis.
Kwiatkowska, M. (red.). (1988). Podstawy pedagogiki przedszkolnej. Warszawa: WSiP.
Łuczyński, J. (red.). (2008). Edukacyjne uwarunkowania rozwojowe w różnych fazach cyklu życiowego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Matczak, A. (red.). (2004). Uwarunkowania podmiotowego funkcjonowania człowieka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Nazaruk, S., Marchel, J. (2016). Gotowość szkolna dzieci. Wyniki badań z wybranych przedszkoli z terenu Białej Podlaskiej. Biała Podlaska: Wydawnictwo PSW im. Papieża Jana Pawła II.
Plopa, M. (2005). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Rotter, J.B. (1964). Clinical Psychology. Prentice-Hall: Englewood Cliffs.
Smoczyńska, M. (red.). (1998). Studia z psychologii rozwojowej i psycholingwistyki. Kraków: Universitas.
Stipek, D., Seal, K. (2002). Jak nakłonić dziecko do nauki? Warszawa: Wydawnictwo Diogenes.
Szczyrba, D. (2003). Czynniki wpływające na poziom dojrzałości szkolnej. Tychy: Świat Dobrej Książki.
Szmigielska, B. (1996). Skala Poczucia Kontroli u Dzieci Przedszkolnych – SPK-DP. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.
Szmigielska, B. (red.). (2004). Rodzina jako środowisko rozwojowe dzieci i rodziców. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Waszkiewicz, E. (1996). Pracuję z siedmiolatkiem. Poradnik dla nauczycieli i rodziców. Warszawa: WSiP.
Wiatrowska, L., Dmochowska, H. (2013). Dziecko u progu szkoły. Dojrzałość szkolna dzieci a ich gotowość do nauki. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Wilgocka-Okoń, B. (1999). Gotowość szkolna a uczenie się w przedszkolu. Wychowanie w Przedszkolu, (3), 162–167.
Wilgocka-Okoń, B. (2003). Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Żebrowska, M. (red.). (1986). Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2021.34.1.171-182
Date of publication: 2021-04-27 15:38:11
Date of submission: 2020-02-07 09:43:49
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Grażyna E. Kwiatkowska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.