Professional Development Orientation of the Prison Service Officers – Survey Report
Abstract
The conducted research relates to the interest in the personal and professional development of the Prison Service officers. The research was carried out using the diagnostic survey method, applying the Professional Development Orientation Scale (ZPR) by Gaś and the survey respondents were 72 officers of the Prison Service from the Lublin Custody Suite and the Penal Institution in Siedlce. The results indicate that the surveyed officers obtained a slightly higher average result in terms of their attitude towards developing professional competences than their personal characteristics. The personal variables include education and the job position determine the interest in professional development, with the most development-oriented are guards and respondents with secondary education.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
AGCAS. (2019). Prison officer. Retrieved May 16, 2020, from https://prospects.ac.uk/job-profiles/prison-officer
Boyd, E., Grant, T. (2005). Is gender a factor in perceived prison officer competence? Male prisoners’ perceptions in an English dispersal prison. Criminal Behaviour and Mental Health, 15(1), 65–74.
Farkas, M. A. (2001). Correctional Officers: What Factors Influence Work Attitudes?, Corrections Management Quarterly, 5(2), 20–26.
Gaś, Z. B. (2004). Skale CFP i ZPR jako narzędzia analizy rozwoju profesjonalnego nauczycieli. In: Z. B. Gaś (ed.), Badanie zapotrzebowania na profilaktykę w szkole (pp. 77–94). Warszawa: MENiS.
Gaś, Z. B. (2008a). Charakterystyka projektu badawczego. In: Z. B. Gaś (ed.), Efektywność instytucjonalnych form pomocy młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym (pp. 8–41). Lublin: Pracownia Wydawnicza FMS.
Gaś, Z. B. (2008b). Charakterystyka środowiska Zakładów Poprawczych. In: Z. B. Gaś (ed.), Efektywność instytucjonalnych form pomocy młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym (pp. 275–361). Lublin: Pracownia Wydawnicza FMS.
Gaś, Z. B. (2008c). Rozwój profesjonalny wychowawców w świetle modelu SMART. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 27, 11–27.
Gaś, Z. B. (2010). Rozwój profesjonalny wychowawców: teoria a praktyka. In: Z. Bartkowicz, A. Węgliński, A. Lewicka (eds.), Powinności i kompetencje w wychowaniu osób niedostosowanych społecznie (pp. 13–24). Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Lipnowski, K. (2010). Relacje wychowawcze w resocjalizacji penitencjarnej. In: S. Przybyliński (ed.), Niebanalny wymiar resocjalizacji penitencjarnej. Heurystyczny wymiar ludzkiej egzystencji (pp. 59–65). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne AKAPIT.
Łapiński, P., Markuszewski, L. (2014). Kształtowanie umiejętności psychospołecznych funkcjonariuszy Służby Więziennej. In: P. Bogdalski, D. Bukowiecka, R. Częścik, B. Zdrodowski (eds.), Grupy dyspozycyjne społeczeństwa w świetle potrzeb bezpieczeństwa państwa. Praktyczne aspekty przygotowania grup dyspozycyjnych państwa, Vol. 3 (pp. 109–122). Szczytno: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie.
Machel, H. (2007). Rola i zadania kadry penitencjarnej. In: B. Urban, J. M. Stanik (eds.), Resocjalizacja. Teoria i praktyka pedagogiczna, Vol. 2 (pp. 215–247). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Oppermann, M., Elwart-Szynaka, K. (2012). Praca wychowawcy w instytucji totalnej – jej pozytywne i negatywne strony. In: T. Sołtysiak (ed.), Wybrane aspekty pracy penitencjarnej (pp. 125–147). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Poklek, R. (2018). Zarys psychologii penitencjarnej. Pomiędzy teorią a praktyką. Warszawa: Difin.
Ustawa z dnia 9 kwietnia 2010 r. o Służbie Więziennej – Dz.U. 2010 nr 79 poz. 523.
Whitehead, J. T., Lindquist, C. A. (1989). Determinants of correctional officers’ professional orientation, Justice Quarterly, 6(1), 69–87.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2020.33.4.175-189
Date of publication: 2021-01-25 12:17:24
Date of submission: 2020-01-31 18:07:05
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.