“Life is Such a Game…” – a Narrative about Everyday Life Beyond the “Race” in the Changing World
Abstract
The statement that contemporary reality is fluid and constantly changing has been common for some time both in scientific discourse and in public opinion. These changes include not only politics or economics, but also social and cultural life. Thus, they occur both at the macro level, affecting entire societies, as well as micro level, affecting individual entities. Due to the enormity of opportunities offered by the modern world, individual entity must make constant choices and many decisions in his everyday life, oscillating between two extremes set by trends – on the one hand living “in an instant” and on the other, the so-called “slow life”. The aim of conducted qualitative research was to understand how contemporary everyday life can be perceived by young people belonging to Generation Y, Millennium generation. The article is focused on the values that these people can present today. Based on the analysis and interpretation of the narrative interview content, it was pointed out how the narrative, included in the metaphor of “life as a game”, fits into the salutogenetic theory by Aaron Antonovsky, constituting its interesting exemplification.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Antonovsky, A. (2005). Rozwikłanie tajemnicy zdrowia. Jak radzić sobie ze stresem i nie zachorować? Warszawa: Wydawnictwo Fundacji Instytutu Psychiatrii i Neurologii.
Bauman, Z. (2006). Płynna nowoczesność. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Chmura-Rutkowska, I., Ostrouch, J. (2007). Mężczyźni na przełęczy życia. Studium socjopedagogiczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Chomczyńska-Rubacha, M., Rubacha, K. (2007). Płeć kulturowa nauczyciela. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Heszen, I., Sęk, H. (2007). Psychologia zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Hysa, B. (2016). Zarządzanie różnorodnością pokoleniową. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie, 97, 385–398.
Kramarczyk, J. (2018). Życie we własnym rytmie. Socjologiczne studium slow life w dobie społecznego przyspieszenia. Kraków: Universitas.
Krzysztofik, J., Piestrzyńska, A., Walulik, A. (2016). Strukturalna analiza biblijnych tekstów narracyjnych – implikacje pedagogiczne. Jakościowe Badania Pedagogiczne, 2016, 1(1), 49–60. DOI: https://doi.org/10.18276/jbp.2016.1.1-04.
Kwiatkowski, M. (2019). Pokolenie Y na współczesnym rynku pracy – psychospołeczne uwarunkowania startu zawodowego. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej.
Łukasik, J.M. (2013). Doświadczanie życia codziennego. Narracje nauczycielek na przełomie życia. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Łukasik, J.M. (2014). Codzienność jako powszedniość – odświętność w ujęciu Bogdana Suchodolskiego. W: M.J. Szymański, J.M. Łukasik, I. Nowosad (red.), Codzienność szkoły. Nauczyciel (s. 57–69). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Mastalski, J., Wrona-Polańska, H. (red.). (2009). Promocja zdrowia w teorii i praktyce psychologicznej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Melosik, Z. (2006). Kryzys męskości w kulturze współczesnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Piotrowicz, M., Cianciara, D. (2011). Teoria salutogenezy – nowe podejście do zdrowia i choroby. Przegląd Epidemiologiczny, 65(3), 521–527.
Sagy, S., Antonovsky, A. (1992). The Family Sense of Coherence and the Retirement Transition. Journal of Marriage and the Family, 54(4), 983–993. DOI: https://doi.org/10.2307/353177
Suchodolski, B. (1968). Wychowanie dla przyszłości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Suchodolski, B. (1974). Kim jest człowiek? Warszawa: Wiedza Powszechna.
Sztompka, P. (2012). Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Znak.
Szymona, K., Pawłowska, B., Szymona, J. (2002). Poczucie koherencji (SOC) a czynniki osobowościowe u pacjentów z zaburzeniami nerwicowymi. Annales UMCS, 58.
Tarkowska, E. (2007). Życie codzienne jako kategoria interdyscyplinarna. W: M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak (red.), Wychowanie. T. 5: Pojęcia – procesy – konteksty. Interdyscyplinarne ujęcie. Gdańsk: GWP.
Trzebiński, J. (red.). (2001). Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk: GWP.
Zalewska-Meler, A. (2014). Kategoria czasu w refleksji nad życiem codziennym. W: M.J. Szymański, J.M. Łukasik, I. Nowosad (red.), Codzienność szkoły. Nauczyciel (s. 69–83). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2021.34.3.75-94
Date of publication: 2021-12-23 22:21:07
Date of submission: 2019-11-23 20:09:24
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Paulina Koperna
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.