Poszukiwanie akceptacji w subkulturach młodzieżowych
Streszczenie w języku polskim
Niniejszy artykuł dotyczy poszukiwania akceptacji przez młodzież, która boryka się z wieloma trudnościami. Problemy w relacjach z rówieśnikami i brak zrozumienia ze strony rodziców oddziałują na poszukiwanie akceptacji poza najbliższym środowiskiem. Młodzi szukają akceptacji m.in. wśród subkultur młodzieżowych. Współcześnie zaszły w nich znaczne zmiany. Nie są to już silnie wykształcone grupy z jasno określonymi granicami. Zmiany, jakie zaszły we współczesnym społeczeństwie, dotknęły również subkultur młodzieżowych. Celem analizy było poszukiwanie odpowiedzi na pytanie kierujące, które zostało sformułowane następująco: Jak prezentuje się poczucie tożsamości w narracjach przedstawicieli subkultur młodzieżowych? W omawianych badaniach zastosowano metodę wywiadu narracyjno-biograficznego. Badaniami objęto pięć młodych kobiet. W opisanych tu badaniach jakościowych narratorki wskazały, że zmagały się z trudnymi relacjami z rodzicami i rówieśnikami oraz że to subkultura pozwoliła im na znalezienie zrozumienia.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Bauman, Z. (2007). Tożsamość. Rozmowy z Benedetto Vecchim. Gdańsk: GWP.
Bauman, Z. (2009). Niecodzienność nasza codzienna… W: M. Bogunia-Borowska (red.), Barwy codzienności (s. 77–93). Warszawa: Wydawnictwo Scholar.
Brzezińska, A.I., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: GWP.
Filipiak, M. (1999). Od subkultury do kultury alternatywnej. Wprowadzenie do subkultur młodzieżowych. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Giddens, A. (2010). Nowoczesność i tożsamość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Goffman, E. (2005). Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości. Gdańsk: GWP.
Melosik, Z. (2015). Kultura popularna, pedagogika i młodzież. W: J. Pyżalski (red.), Wychowawcze i społeczno-kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli. Wybrane konteksty (s. 31–42). Łódź: theQ studio.
Melosik, Z. (2016). Post-subkultury i tożsamość młodzieży współczesnej: tyrania tymczasowości? Studia Edukacyjne, (39), 73–96.
Muggleton, D. (2004). Wewnątrz subkultury: ponowoczesne znaczenie stylu. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Nikitorowicz, J. (1995). Pogranicze, tożsamość, edukacja międzykulturowa. Białystok: Trans Humana.
Pęczak, M. (1992). Mały słownik subkultur młodzieżowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper.
Piotrowski, P. (2003). Subkultury młodzieżowe. Aspekty psychospołeczne. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Rosenthal, G. (2012). Badania biograficzne. W: K. Kaźmierska (red.), Metoda biograficzna w socjologii. Antologia tekstów (s. 279–308). Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.
Rubacha, K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Tomaszek, K., Tucholska, S. (2012). Psychospołeczne następstwa poczucia alienacji u młodzieży. Pedagogia Christiana, 30(2), 163–201. DOI: https://doi.org/10.12775/PCh.2012.030
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2020.33.2.169-178
Data publikacji: 2020-06-29 17:48:56
Data złożenia artykułu: 2018-10-07 23:14:07
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2020 Mariola Holeksa
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.