Reforma edukacji dla dzieci niepełnosprawnych w nowoczesnej Ukrainie
Streszczenie w języku polskim
W artykule przedstawiono analizę obecnego stanu i tendencji rozwoju edukacji włączającej na Ukrainie. Przedmiotem zainteresowania autora jest nie tylko polityka edukacyjna w kraju, ewolucja edukacji dla dzieci ze specyficznymi potrzebami w obszarze rozwoju psychofizycznego i istniejące doświadczenie integracyjnych praktyk edukacyjnych, lecz także problemy z organizacją edukacji narodowej na obecnym etapie jej rozwoju. Autor zwraca uwagę na możliwe zagrożenia w organizacji edukacji integracyjnej w tym państwie.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
Chepil, M. (2014). Pedahohichna personolohiia Halychyny mizhvoiennoho periodu: istoriohrafia problemy [Pedagogical personology of Galicia between the war period: historiography of the problem]. Pedahohichna teoriia i praktyka v konteksti intehratsiinykh protsesiv [Pedagogical theory and practice in the context of integration processes], 1.
Holova, N. (2012). Suchasnyi stan ta perspektyvnyi rozvytok systemy spetsialnoi osvity osib z obmezhenymy mozhlyvostiamy [The current state and perspective development of the system of special education for people with disabilities]. Pedahohichni nauky [Pedagogical Sciences], 62.
Kolupayeva, A. (2009). Inkliuzyvna osvita: realii ta perspektyvy: monohrafia [Inclusive Education: Realities and Perspectives: Monograph]. Kyiv: Sammit-Knyha.
Kuzava, I. (2013). Modeli rozvytku inkliuzyvnoi osvity: teoretychnyi aspekt [Models of inclusive education development: The theoretical aspect]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohi [Pedagogical Sciences: Theory, History and Innovation Technology], 27.
Malofeev, N. (2008). Bazovyie modeli integrirovannogo obucheniya [Basic models of integrated learning]. Defektologiya [Defectology], 1, 71–78.
Natsionalna dopovid pro stan i perspektyvy rozvytku osvity v Ukraini [National report on the state and prospects of education in Ukraine] (2016). Kyiv: Vydavnytstvo Pedahohichna dumka.
Pokas, V. (1999). Sotsialno-pedahohichni osnovy stanovlennia ta rozvytku zahalnoosvitnikh shkilinternativ v Ukraini [Socio-Pedagogical Bases of the Formation and Development of GeneralEducation Boarding Schools in Ukraine]. Kyiv: Instytut APN.
Shmatko, N. (1999). Dlya kogo mozhet byit effektivnyim integrirovannoe obuchenie [For whom integrated training can be effective]. Defektologiya [Defectology], 1, 41–46.
Suprun, M. (2005). Korektsiine navchannia uchniv dopomizhnykh zakladiv osvity: vytoky, stanovlennia ta rozvytok (druha polovyna ХІХ – persha polovyna ХХ st.) [Correctional Study of Students of Auxiliary Educational Institutions: Origins, Formation and Development (the Second Half of the 19th and the First Half of the 20th Century)]. Kyiv: Vydavnytstvo PALYVODA.
Yarmachenko, M. (1975). Istoriia surdopedahohiky [History of Surdopedagogy]. Kyiv: Vydavnytstvo Vyshcha shkola.
Zakon (2017). Zakon «Pro vnesennia zmin do deiakykh zakonodavchykh aktiv Ukrainy» vid № 2249-VII 19.12.17. [The Law “On Amendments to Certain Legislative Acts of Ukraine”]. Mode of access: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2249-19 (access: 20.04.2018).
Zasenko, V. (2004). Stan i priorytety rozvytku spetsialnoi osvity. Suchasni tendentsii rozvytku spetsialnoi osvity [Status and Priorities of Special Education Development]. Kyiv: Vydavnytstvo Naukovyi svit.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2019.32.1.7-18
Data publikacji: 2019-09-25 12:08:13
Data złożenia artykułu: 2018-09-16 23:02:18
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2019 Nadiya Ashytok
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.