Linguistic and Cultural Integration of Students from Belarus, Russia and Ukraine Undertaking Studies at Polish Universities

Łukasz Matusiak

Abstract


For several years, there has been a rapid growth in the number of foreign students who take up studies in Poland. Cultural proximity, relatively low operating costs and low unemployment rate are certainly very important factors encouraging high school graduates from Belarus, Ukraine and Russia to study at Polish universities. Students from Eastern Europe are open to learn the language and get acquainted with Polish culture. Poland, modeled on other countries with richer experience in promoting their culture and language abroad, has developed a system of promoting the Polish language and Polish culture abroad. Special government agencies, such as the National Agency for Academic Exchange (NAWA), which includes the Polish Language Division, and the Centre for the Development of Polish Education Abroad (ORPEG) deal with this. These agencies are working on the promotion of the Polish language abroad and send teachers and Polish language teachers to foreign universities and Polish minority schools.


Keywords


internationalization of higher education in Poland; Polish as a foreign language; foreign students; local environment

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Castles, S. (2011). Migracje we współczesnym świecie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Domański, T. (2017). Międzynarodowe migracje studentów – obraz Polski na tle tendencji zagranicznych. W: T. Domański (red.), Migracje – ujęcie interdyscyplinarne (s. 191–223). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Gierko, V. (2015). Ukrainizacja polskich uczelni na tle umiędzynarodowienia kształcenia na poziomie wyższym w Polsce. Annales UMCS. Sectio I, 40(2), 104–119.

Gomółka, K. (2017). Polityka Polski wobec studentów, doktorantów i stażystów z państw poradzieckich. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

King, B., Minium, E.W. (2009). Statystyka dla psychologów i pedagogów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Laskowska, J. (2016). Mosty, a nie bariery – rzecz o komunikacji. W: B. Siwińska, M. Zimniak (red.), Czas internacjonalizacji. Wyzwania dla polskich uczelni. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.

Miodunka, W. (2013). 10-lecie certyfikacji języka polskiego jako obcego i jej wpływ na nauczanie polszczyzny cudzoziemców. Języki Obce, (3), 16–22.

Pietraś, M. (2017). Umiędzynarodowienie szkolnictwa wyższego w Polsce. W: T. Domański, A. Stępień-Kuczyńska, A. Włodarska-Frykowska (red.), Internacjonalizacja polskich ośrodków politologicznych (s. 81–95). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Stan czytelnictwa w Polsce w 2017 roku. (2017). Warszawa. www.bn.org.pl/download/document/1529572435.pdf (dostęp: 10.05.2019).

Study in Poland. Studenci zagraniczni w Polsce – 2017. (2017). Warszawa: Wydawnictwo Fundacja Edukacyjna „Perspektywy”.

Szkoły wyższe i ich finanse w 2016 r. (2017). Warszawa: GUS.

Tambor, J., Achtelik, A. (2016). Świadomość językowa z perspektywy studenta cudzoziemca. W: B. Siwińska, M. Zimniak (red.), Czas internacjonalizacji. Wyzwania dla polskich uczelni (s. 253–261). Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.

Ustawa z dnia 7 września 2007 r. o Karcie Polaka (Dz.U. 2007, nr 180, poz. 1280).

Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2018, poz. 1668).

Život cizinců v ČR – 2017. (2017). Praha: Český statistický úřad.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2019.32.2.149-160
Date of publication: 2019-10-31 17:20:18
Date of submission: 2018-08-30 19:40:33


Statistics


Total abstract view - 895
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 890

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Łukasz Matusiak

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.