Psychospołeczne funkcjonowanie uczniów klas siódmych w zreformowanej szkole podstawowej w kontekście zdrowia psychicznego
Streszczenie w języku polskim
Zmiany prawne i społeczne skutkują bezpośrednimi i odroczonymi konsekwencjami w zakresie zachowania podmiotów, które są z nimi związane. W roku szkolnym 2017/2018 na mocy reformy szkolnictwa polskiego zlikwidowano gimnazjum, a szkoła podstawowa została rozszerzona do ośmiu klas. Po kilku tygodniach nauki w klasie siódmej uczniowie i rodzice zaczęli zgłaszać problemy związane ze szkolnym funkcjonowaniem młodzieży. Społeczność szkolna zaczęła ujawniać trudności, na jakie napotkała w szkole, która zaczęła działać w zmieniony sposób w porównaniu z ubiegłymi latami. Celem badania własnego było sprawdzenie, w jaki sposób uczniowie z klas siódmych funkcjonują w sferze społecznej i emocjonalnej po zakończeniu pierwszego semestru nauki. Badanie przeprowadzono w styczniu 2018 r. w jednej z lubelskich szkół podstawowych z wykorzystaniem metody sondażu diagnostycznego, stosując trzy kwestionariusze ankiety autorstwa A. Lewickiej-Zelent i T. Zubrzyckiej-Maciąg. W ten sposób uzyskano spójny obraz sytuacji uczniów klas siódmych z perspektywy młodzieży, rodziców i nauczycieli. Uzyskane wyniki badania umożliwiają zaaranżowanie odpowiednich form wsparcia dla uczniów i zwrócenie uwagi na te sfery ich funkcjonowania, które stanowią dla nich zagrożenie w prawidłowym rozwoju.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Korczyński S. (2014), Stres edukacyjny gimnazjalistów, „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie”, t. 16, DOI: http://dx.doi.org/10.16926/rpu.2014.16.05.
Korczyński S. (2015), Stres w środowisku edukacyjnym młodzieży, Warszawa: Difin.
Makowska H., Poprawa R. (2001), Radzenie sobie ze stresem w procesie budowania zdrowia, [w:] G. Dolińska-Zygmunt (red.), Podstawy psychologii zdrowia, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Okoń W. (2001), Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. 2017, poz. 703).
Strelau J. (2000), Temperament a stres. Temperament jako czynnik moderujący stresory, stan i skutki stresu oraz radzenie sobie ze stresem, [w:] I. Heszen-Niejodek, Z. Ratajczak (red.), Człowiek w sytuacji stresu, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Tomaszewski T. (1967), Aktywność człowieka, [w:] M. Maruszewski, J. Reykowski, T. Tomaszewski, Psychologia jako nauka o człowieku, Warszawa: Książka i Wiedza.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. 2017, poz. 59).
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2018.31.2.123-144
Data publikacji: 2018-12-22 08:06:05
Data złożenia artykułu: 2018-03-10 10:00:56
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2018 Agnieszka Lewicka-Zelent, Ewa Trojanowska
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.