The Sense of Risk of Being Unemployed Among the Late MA Students

Joanna Wierzejska

Abstract


The relationship between academic education and the functioning of university graduates on the labour market has recently been subject to numerous studies and analyses. Many researchers highlight risks that stem from problems in finding employment by young graduates and the consequences of these problems like social marginalization at the very early stage of career. Hence, academic education is subject to multiple analyses in the context of its quality factors or its relevance to market processes such as supply and demand (see e.g. Dyczewski 1990; Radziewicz-Winnicki, Wołk 2015). A successful transition from education to work is very often decisive for the future career and professional growth of graduates. Therefore, to be able to confront one’s professional education background with the situation on the labour market and one’s chances of finding an educationally relevant job is strategic (see e.g. Bańka 1992; Wierzejska 2014; Wierzejska, Karpenko 2015). The problem analysed in this article is the sense of risk of unemployment as experienced by the students at the threshold of career. The analyses are an attempt to examine this sense of risk as experienced by graduates of Maria Curie-Skłodowska University in Lublin (UMCS) representing diverse disciplines of academic education.


Keywords


labor pedagogy; employment; labour market; unemployment; university graduates

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bańka A. (1992), Jak definiuje się bezrobocie z perspektywy psychologicznej, [w:] A. Bańka (red.), Bezrobocie. Podręcznik pomocy psychologicznej, Poznań: Wydawnictwo Print-B.

Bera R. (2008), Aksjologiczny sens pracy a poczucie jakości życia młodych emigrantów polskich, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Bera R. (2012), Poczucie odpowiedzialności zawodowej osób migrujących zarobkowo. Perspektywa pedagogiczna, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Czapiński J., Panek T. (2011), Diagnoza społeczna 2011. Warunki i jakość życia Polaków. Raport, www.diagnoza.com/pliki/raporty/Diagnoza_raport_2011.pdf (dostęp: 10.12.2017).

Dyczewski L. (1990), Wartość wykształcenia w nowoczesnym społeczeństwie, „Roczniki Nauk Społecznych”, nr 18.

Kantowicz E. (2006), Społeczne włączanie i integracja – wyzwaniem dla pedagogów socjalnych, [w:] K. Białobrzeska, S. Kawula (red.), Wykluczenie i marginalizacja społeczna, Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Kończak E. (1996), System wartości osób bezrobotnych – wyzwania dla edukacji, „Edukacja Dorosłych”, nr 2.

Pilch J. (2005), Bezrobocie – nowa kwestia społeczna, [w:] T. Pilch, I. Lepalczyk (red.), Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Radziewicz-Winnicki A., Wołk Z. (2015), Szkolnictwo wyższe wobec potrzeb rynku pracy, „Rocznik Lubuski”, nr 2.

Szatur-Jaworska B. (2005), Uwagi o ekskluzji i inkluzji na przykładzie polityki społecznej wobec ludzi starych, [w:] J. Grotowska-Leder, K. Faliszek (red.), Ekskluzja i inkluzja społeczna. Diagnoza – uwarunkowania – kierunki działań, Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.

Wierzejska J. (2014), Absolwenci studiów pedagogicznych UMCS na rynku pracy, Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Wierzejska J., Karpenko O. (2015), Wizja kariery zawodowej młodzieży polskiej i ukraińskiej kończącej studia pedagogiczne, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Winiarski M. (1999), Od opieki do wsparcia społecznego, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, nr 5.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2017.30.4.171
Date of publication: 2018-03-14 13:25:02
Date of submission: 2017-11-24 14:48:05


Statistics


Total abstract view - 1081
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 563

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Joanna Wierzejska

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.