Wartość konkursów pamiętnikarskich w pedeutologii w kontekście wyznaczania nowych obszarów badań nad zawodem i osobą nauczyciela
Streszczenie w języku polskim
W artykule skoncentrowano się na specyfice konkursów pamiętnikarskich w pedeutologii. Omówiono najważniejsze założenia i idee konkursów w pedeutologii oraz zastosowanie metody biograficznej do opisu funkcjonowania nauczyciela w Polsce na przestrzeni ostatnich stu lat. Analizie poddano sześć konkursów pamiętnikarskich oraz opisanych i opracowanych kategorii naukowych w celu ukazania punktów wspólnych badań pozwalających na sportretowanie zawodu nauczyciela przez pryzmat wyłonionych kategorii, a także najczęściej podejmowanych badań nad zawodem nauczyciela. Dodatkowo zaprezentowano kategorie badawcze nad zawodem nauczyciela podejmowane sporadycznie oraz wskazano kategorie nieobecne, a pożądane w badaniach ze względu na dynamikę zmian zarówno w specyfice zawodu nauczyciela, jak i osób wykonujących ten zawód.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
Borowska-Beszta, B., Bartnikowska, U., & Ćwirynkało, K. (2017). Analiza wtórna jakościowych danych zastanych: przegląd założeń teoretycznych i aplikacji metodologicznych. Jakościowe Badania Pedagogiczne, 2(1), 5–24.
Dróżka, W. (1993a). Moja twarz jest niepowtarzalna. Kielce: Jedność.
Dróżka, W. (1993b). Pokolenia nauczycieli. Kielce: Wyd. WSP.
Dróżka, W. (1996). Młode pokolenie nauczycieli. Kielce: Wyd. WSP.
Dróżka, W. (2005). Nauczycielska dojrzałość: pamiętniki średniego pokolenia nauczycieli 2004. Kielce: Wyd. AŚ.
Dróżka, W. (2008). Generacja wielkiej zmiany: studium autobiografii średniego pokolenia nauczycieli polskich 2004. Kielce: Wyd. AŚ.
Dróżka, W. (2016). Życie wartościowe według nauczycieli: Porównanie pokoleniowe i epokowe. Forum Oświatowe, 28(2), 257–280. Retrieved from http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/view/412
Dróżka, W. (2019a). Ewolucja etosu i roli społecznej nauczycieli z lat 1992–1993, 2002–2004 i 2014–2016. Kielce: Wyd. UJK.
Dróżka, W. (2019b). Nauczycielskie przesłane – w trosce o przyszłość. Pamiętniki starszego pokolenia nauczycieli 2016. Kielce: Wyd. UJK.
Dróżka, W. (2019c). Wychowanie do człowieczeństwa – jako przesłanie starszego pokolenia nauczycieli w świetle pamiętników 2016. Rocznik Pedagogiczny, 42, 13–35.
Lalak, D. (2010). Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej. Warszawa: Żak.
Łukasik, J.M. (2011). Z codzienności nauczyciela. Jastrzębia Góra: Unicorn.
Łukasik, J.M. (2013). Doświadczanie życia codziennego – narracje nauczycielek na przełomie życia. Kraków: Impuls.
Łukasik, J.M. (2016a). Codzienność w narracjach nauczycielek w okresie wczesnej dorosłości, vol. 1. Kraków: Wyd. AIK, WAM.
Łukasik, J.M. (2016b). Codzienność w narracjach nauczycielek w okresie średniej dorosłości, vol. 2. Kraków: Wyd. AIK, WAM.
Łukasik, J.M. (2021). Konkursy pamiętnikarskie w pedeutologii. Tradycje – Tendencje – Perspektywy badań. Kraków: Wyd. UP.
Łukasik, J.M., & Stańkowski, B. (red.). (2015). Wyzwania szkolnej codzienności. Kraków: Wyd. AIK, WAM.
Nowak, J. (1991). Przemiany zawodu nauczycielskiego. Wrocław – Warszawa – Kraków: Wyd. UW.
Skibińska, M. (2016). Mikroświaty kobiet. Relacje autobiograficzne. Warszawa: Wyd. UW.
Smolińska-Theiss, B., & Theiss, W. (2010). Badania jakościowe – przewodnik po labiryncie. In S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice (pp. 79–102). Gdańsk: GWP.
Soroka-Fedorczuk, A. (red.). (2015). Doświadczenia zawodowe w narracjach pamiętnikarskich nauczycielek wczesnej edukacji, vol. I. Kraków: Impuls.
Soroka-Fedorczuk, A., & Nyczaj-Drąg, M. (red.). (2015). Doświadczenia zawodowe w narracjach pamiętnikarskich nauczycielek wczesnej edukacji, vol. II. Kraków: Impuls.
Znaniecki, F. (2018a). Założenia metody autobiograficznej w pięcioksięgu o wieśniakach polskich w Europie i Ameryce. Pamiętnikarstwo Polskie, 1–2, 27–28.
Znaniecki, F. (2018b). Metoda socjologii. Warszawa: PWN.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2023.36.4.7-17
Data publikacji: 2024-03-14 10:37:02
Data złożenia artykułu: 2023-12-19 20:53:12
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2024 Joanna Małgorzata Łukasik
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.