Profesjonalizm nauczycieli w trzeciej fali reform edukacyjnych
Streszczenie w języku polskim
Celem artykułu jest wskazanie pożądanego w środowisku szkolnym nowego modelu profesjonalizmu nauczycieli z uwzględnieniem kontekstu uwarunkowań jako kontekstu aplikacyjnego. W tym celu przeprowadzono krytyczną dyskusję na temat wpływu kontekstów politycznych kształtujących w wyniku reform pracę nauczycieli na całym świecie. Artykuł rozpoczyna się od dyskusji na temat tego, co należy rozumieć przez określenie „czasy zglobalizowane”. Wskazano również na wybrane definicje globalizacji, z uwzględnieniem jej oddziaływania w przestrzeni edukacyjnej. Następnie wykazano główne paradygmaty refom edukacyjnych, które zaistniały w historycznym kontekście na arenie międzynarodowej, oddając obraz trzech fal reform. Na uzyskanej podbudowie zaproponowano model nowego profesjonalizmu nauczycieli „trzeciej fali” jako fundamentalny w kształtowaniu jakości pracy nauczycieli i funkcjonowania szkoły.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
LITERATURA
Alexander, C., Fox, J., Aspland, T. (2020). ‘Third Wave’ Politics in Teacher Education: Moving Beyond Binaries. W: J. Fox, C. Alexander, T. Aspland (Eds.), Teacher Education in Globalised Times: Local Responses in Action (s. 1–21). Singapore: Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-15-4124-7_1
Aloisi, C., Tymms, P. (2017). PISA trends, social changes, and education reforms. Educational Research and Evaluation, 23(5–6), 180–220. DOI: https://doi.org/10.1080/13803611.2017.1455290
Bera, R. (2012). Poczucie odpowiedzialności zawodowej osób migrujących zarobkowo. Perspektywa pedagogiczna. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Cheng, Y.C. (2011). Towards the 3rd Wave School Leadership. Revista de Investigación Educativa, 29(2), 253–275.
Cheng, Y.C., Townsend, T. (2000). Educational change and development in the Asia-Pacific Region: Trends and issues. W: T. Townsend, Y.C. Cheng (Eds.), Educational Change and Development in the Asia-Pacific Region: Challenges for the Future (s. 317–344). Lisse: Swets & Zeitlinger.
Collinson, V., Cook, T.F. (2007). Organizational Learning: Improving Learning, Teaching, and Leading in School Systems. Thousand Oaks: Sage.
Cybal-Michalska, A. (2006). Tożsamość młodzieży w perspektywie globalnego świata. Poznań: Wydawnictwo UAM.
DuFour, R., Eaker, R. (1998). Professional Learning Communities at Work. Bloomington: National Education Service, Solution Tree Press.
Fullan, M. (1998). The meaning of educational change: A quarter of a century of learning. W: A. Hargreaves, A. Lierberman, M. Fullan, D. Hopkins (Eds.), International Handbook of Educational Change (s. 214–228). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-011-4944-0_12
Fullan, M. (2001). Leading in a Culture of Change. San Francisco: Jossey-Bass.
Gołębniak, B.D. (1998). Zmiany edukacji nauczycieli. Wiedza, biegłość, refleksyjność. Toruń–Poznań: Wydawnictwo Edytor.
Gołębniak, B.D., Zamorska, B. (2014). Nowy profesjonalizm nauczycieli. Podejścia – praktyka – przestrzeń rozwoju. Wrocław: Wydawnictwo DSW.
Hattie, J. (2009). Visible Learning. Abingdon: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203887332
Madalińska-Michalak, J. (2014). Profesjonalizm nauczyciela. Meritum, (1), 2–10.
Madalińska-Michalak, J. (red.). (2010). Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Nowosad, I. (2009). Autonomia szkoły w Niemczech. Poszukiwania, konteksty, uwarunkowania. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Nowosad, I. (2010). Przemiany koncepcji autonomii szkół publicznych w Europie. W: Z. Melosik, B. Śliwerski (red.), Edukacja alternatywna w XXI wieku (s. 73–89). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Nowosad, I. (2018). Uwarunkowania rozwoju szkoły. W: J. Madalińska-Michalak, N.G. Pikuła (red.), Edukacyjne konteksty współczesności z myślą o przyszłości (s. 541–565). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Nowosad, I. (2019). Kultura szkoły w rozwoju szkoły. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Nowosad, I. (2021). Orientacja na procesy uczenia się w polityce edukacyjnej Singapuru (Aksjologiczne aspekty zmiany paradygmatu). Roczniki Pedagogiczne, 13(2), 129–142. DOI: https://doi.org/10.18290/rped21132.9
Opłocka, U. (2014). Na drodze do profesjonalizmu. W: B. Kutrowska, A. Pereświet-Sołtan (red.), Poprzez praktykę do profesjonalizmu. Przygotowanie do zawodu nauczyciela (s. 76–78). Wrocław: Dolnośląska Szkoła Wyższa.
Salleh, H. (2006). Action Research in Singapore Education – Constraints and Sustainability. Educational Action Research, 14(4), 513–523. DOI: https://doi.org/10.1080/09650790600975684
Schleicher, A. (2018). World Class: How to Build a 21st-century School System? Strong Performers and Successful Reformers in Education. Paris: OECD Publishing. DOI: https://doi.org/10.1787/9789264300002-en
Soltis, J.F. (1993). Foreword. W: W.E. Doll, A Post-Modern Perspective on Curriculum. New York: Teachers College Press.
Szempruch, J. (2019). W stronę profesjonalizmu nauczyciela. Przegląd Pedagogiczny, (2), 24–32.
Szymański, M.J. (2002). Edukacyjne wyzwania globalizacji. Edukacja, (4).
Szymczak, M. (red.). (1979). Słownik języka polskiego. Warszawa: PWN.
Szymczak, M. (red.). (1996). Słownik języka polskiego. T. 3. Warszawa: PWN.
Śliwerski, B. (2009). Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia, klasyfikacje, badania. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Wenger, E., McDermott, R., Snyder, W.M. (2002). Cultivating Communities of Practice. Cambridge: Harvard Business Press.
NETOGRAFIA
OECD. (2019). Trends shaping education 2019. Pobrane z: www.oecd.org/education/trends-shaping-education-22187049.htm (dostęp: 10.11.2021).
Peterson Institute for International Economics. (2019). What Is Globalization? And How Has the Global Economy Shaped the United States? Pobrane z: www.piie.com/microsites/globalization/what-is-globalization#group-Credits-and-Sources-RjKrFhm3hT (dostęp: 10.11.2021).
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2021.34.4.171-180
Data publikacji: 2022-03-02 18:21:19
Data złożenia artykułu: 2021-12-08 17:59:39
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2022 Katarzyna Grabarek
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.