Aktualność założeń przygotowania zawodowego w zakładzie pracy – przykład rzemiosła

Andrzej Wojciech Stępnikowski

Streszczenie w języku polskim


Niniejszy artykuł odnosi się do głównych obszarów wyzwań nakreślonych w czasie konferencji jubileuszu 40-lecia pedagogiki pracy. Autor podjął próbę zweryfikowania aktualności zagadnień w ujęciu rzemieślniczego przygotowania zawodowego realizowanego współcześnie w miejscu pracy. Profesor Tadeusz W. Nowacki zawsze wysoko cenił grupę społeczno-zawodową rzemieślników oraz wskazywał na ich rolę w tworzeniu systemów wychowania, a pokazując patriotyczne tradycje, jednocześnie eksponował ich zdolności adaptacyjne. Wyniki badań własnych autora i przegląd aktualnie eksplorowanych tematów w obszarze kształcenia zawodowego nakazują, zwłaszcza na bazie doświadczeń procesu kopenhaskiego oraz funkcjonujących w Europie ośrodków badawczych, podjąć rozważania nad usprawnieniem i upowszechnieniem systemu przygotowania zawodowego w Polsce. Szczególnie istotny temat ten wydaje się być w kontekście takich obszarów jak: porównania międzynarodowe oraz dyskurs nad możliwościami rozwoju i perspektywami pedagogiki pracy u progu jubileuszu jej 50-lecia. Rzemieślnicze przygotowanie zawodowe także w wymiarze wyzwań współczesności (np. powszechny brak zaufania społecznego) pokazuje, że wciąż aktualne jest główne przesłanie tej dyscypliny, wyrażone w badaniach relacji człowiek–wychowanie–praca.


Słowa kluczowe


pedagogika pracy; przygotowanie zawodowe; rzemiosło; kształcenie zawodowe

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


LITERATURA

Bednarczyk, H. (2012). 40 lat polskiej pedagogiki pracy. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, (3).

Bucholz, L., Ertl, H., Grollmann, P., Widera, C., Le Mouillour, I. (2021). The Contribution of Research to Innovation in Vocational Education and Training (VET) – The Role of VET Institutes. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, (4).

Gardawski, J. (2019). Świat pracy. W: J. Hausner (red.), Świat (bez) pracy. II Seminarium Świeradowskie. Open Eyes Economy Discussion Papers. Kraków: Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej.

Gardawski, J. (red.). (2013). Rzemieślnicy i biznesmeni. Właściciele małych i średnich przedsiębiorstw prywatnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Gartner Inc. (2019). 2019 CIO Survey: CIOs Have Awoken to the Importance of AI. Stanford.

Gerlach, R. (red.). (2010). Pedagogika pracy w perspektywie dyskursu o przyszłości. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

Instytut Badań Edukacyjnych. (2019). Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030. Część ogólna. Warszawa.

Nowacki, T.W. (1999). Zawodoznawstwo. Radom: Instytut Technologii Eksploatacji.

Nowacki, T.W. (2004). Leksykon pedagogiki pracy. Radom: WSP ZNP, IteE.

PwC Polska. (2019). Technologia w służbie społeczeństwu. Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0? Raport Fundacji Digital Poland.

Stępnikowski, A.W. (2020). Mistrz w rzemieślniczym przygotowaniu zawodowym. Kompetencje społeczne i pedagogiczne. Radom: Wydawnictwo Naukowe Łukasiewicz – Instytut Technologii Eksploatacji.

Stępnikowski, A.W., Symela, K.F. (2021). Wyzwania kompetencyjne w rozwoju sztucznej inteligencji w Polsce. Polityka Społeczna, (7), 21–28.

Tyborowski, W. (2019). Prawa Hammurabiego. Dinat Misarim. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Wiatrowski, Z. (2005). Podstawy pedagogiki pracy. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.

NETOGRAFIA

Abe, S. (2019). Realizing society 5.0. Pobrane z: www.japan.go.jp/abenomics/_userdata/abenomics/pdf/society_5.0.pdf (dostęp: 7.09.2021).

CBOS. (2018). O nieufności i zaufaniu. Komunikat z badań. Warszawa. Pobrane z: www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2018/K_035_18.PDF (dostęp: 10.09.2021).

CEDEFOP. (2020). How are European countries managing apprenticeships to respond to the COVID-19 crisis? Synthesis report based on information provided by Cedefop community of apprenticeship experts. Pobrane z: www.cedefop.europa.eu/files/cedefop_community_apprenticeship_experts_synthesis_how_are_european_countries_managing_apprenticeships_to_respond_to_the_coronavirus_crisis.pdf (dostęp: 9.09.2021).

CEDEFOP. (2021). Apprenticeship governance and in-company training: where labour market and education meet: Cedefop community of apprenticeship experts: short papers. Luxembourg: Publications Office of the European Union. Cedefop Working Paper, no. 3. Pobrane z: http://data.europa.eu/doi/10.2801/065622 (dostęp: 9.09.2021).

Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej. Open Eyes Economy Summit. (2020). Raport Edukacja. Między pandemią COVID-19 a edukacją przyszłości. Pobrane z: https://oees.pl/wp-content/uploads/2020/08/Raport-edukacja.pdf (dostęp: 10.11.2021).

OECD. (2020). VET in a time of crisis: Building foundations for resilient vocational education and training systems. Pobrane z: https://read.oecd-ilibrary.org/view/?ref=132_132718-fdwmrqsgmy&title=VET-in-a-time-of-crisis-Building-foundations-for-resilient-vocational-education-and-training-systems (dostęp: 12.05.2020).

OECD. (2021). Teachers and leaders in VET: OECD Reviews of Vocational Education and Training. Pobrane z: www.oecd-ilibrary.org/docserver/59d4fbb1-en.pdf?expires=1631257510&id=id&accname=guest&checksum=F5287279F71BDF6A280AE165DBDADCB6 (dostęp: 10.09.2021).

Stępnikowski, A. (2021). Vocational preparation of juvenile workers, Poland. W: CEDEFOP, Apprenticeship governance and in-company training: where labour market and education meet: Cedefop community of apprenticeship experts: short papers (s. 153–159). Luxembourg: Publications Office of the European Union. Cedefop Working Paper, no. 3. Pobrane z: http://data.europa.eu/doi/10.2801/065622 (dostęp: 9.09.2021).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2021.34.4.181-196
Data publikacji: 2022-03-02 18:21:20
Data złożenia artykułu: 2021-09-14 09:42:33


Statystyki


Widoczność abstraktów - 725
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 490

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2022 Andrzej Wojciech Stępnikowski

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.