Rola pracodawców w kształtowaniu sylwetki absolwenta uczelni

Izabella Kust

Streszczenie w języku polskim


Krajowe Ramy Kwalifikacji wprowadzone w ramach reformy szkolnictwa wyższego z 2011 r. nałożyły na uczelnie obowiązek podjęcia prac nad programami kształcenia. Ważną zmianą było przemodelowanie programów pod kątem wiedzy, umiejętności i kompetencji. Prace te związane były ściśle z opracowaniem sylwetki absolwenta, uwzględniającej nową filozofię tworzenia programów oraz oczekiwania współczesnego rynku pracy. Opracowanie sylwetki absolwenta stanowi jeden z ważniejszych etapów przygotowania programu kształcenia oraz efektów kształcenia dla danego kierunku. Odzwierciedlają one potrzeby współczesnego rynku pracy. W celu dostosowywania procesu kształcenia do rynku pracy reforma szkolnictwa wzmocniła rolę pracodawców poprzez nałożenie na uczelnie obowiązku tworzenia konwentu. Reforma spowodowała konieczność nowego spojrzenia na proces dydaktyczny, w tym sylwetkę absolwenta, która powinna odpowiadać potrzebom współczesnego europejskiego rynku pracy.

Słowa kluczowe


program kształcenia; sylwetka absolwenta; reforma; szkolnictwo wyższe; efekty kształcenia

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Czerepaniak-Walczak M. (red.), (2013), Fabryki dyplomów czy Universitas?, Kraków: Impuls.

Deklaracja Bolońska. Szkolnictwo wyższe w Europie, Wspólna Deklaracja Europejskich Ministrów Edukacji zebranych w Bolonii w dniu 19 czerwca 1999.

Kwiatkowski S. M. (2012), Pułapki standaryzacji, [w:] M. Dudzikowa (red.), Warszawa: Komitet Nauk Pedagogicznych PAN.

Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów. OECD PISA. PROGRAMME FOR INTERNATIONAL STUDENT ASSESSMENT. Wyniki badania 2012 w Polsce, Warszawa: IFISPAN.

Akty prawne

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 4 listopada 2011r. w sprawie wzorcowych efektów kształcenia (Dz. U. Nr 253, poz. 1521 z późn. zm.).

Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym – Załącznik do Obwieszczenia Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 26 marca 2012 r., (Dz. U. z 2012 r., poz. 572).

Strony internetowe

http://europa.eu/legislation_summaries/education_training_youth/lifelong_learning/c11088_

pl.htm.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/j.2013.26.1-2.117
Data publikacji: 2015-07-09 21:45:43
Data złożenia artykułu: 2015-07-09 13:21:32


Statystyki


Widoczność abstraktów - 370
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 209

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2015 Izabella Kust

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.