The Concept of Personnel Marketing as a Determinant of Organizational Climate

Grzegorz Wudarzewski

Abstract


The publication contains author’s reflctions about the role of organizational climate through the concept of personnel marketing. This specifi direction of marketing is signifiantly associated with the function of motivation, in relation to self-realization, the prestige of the participating to organization and loyalty, participation in decision making and in the success of the organization. A further part of the publication presents the relationship between personnel marketing and the concept of organizational climate. In the fial part of the publication, the conclusions about the possibility of effective usage of these categories and the impact on them were summarized.

Keywords


personnel marketing; organizational climate; management functions; motivation

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Baruk A.I., Marketing personalny jako instrument kreowania wizerunku firmy, Wydawnictwo Diffin, Warszawa, 2006

Baruk I., Postmodernistyczne koncepcje marketingowe a marketing klasyczny, TNOiK, Toruń, 2008

Cornel F.G., Socially Perspective Administration, „The Phi Delta Kappan”, vol. 36, no. 6, 1955

Denison D., What is the Difference between Organizational Culture and Organizational Climate? A native’s Point of View on a Decade of Paradigm Wars, Academy of Management Review, Vol. 21, No. 3., 1996.

Dobrzyński M., Klimat organizacyjny jako wyznacznik stylu zarządzania, „Przegląd Organizacji”, nr 1 (444), 1977.

Dobrzyński M., Klimat organizacyjny jako regulator zachowania się ludzi, Organizacja i Kierowanie, Nr 1 (23), PWN Warszawa-Łódź, 1981

Kamińska J., Marketing wewnętrzny w bibliotece, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice, 2006

Kamińska J.: Motywowanie pracowników biblioteki a koncepcja marketingu wewnętrznego, Zarządzanie i Marketing, red. [w:] A.

Chodyński, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas, Zeszyt 1/2007, Sosnowiec, 2007

Leder-Niewola B., Waliszewska G., Związek między skuteczną komunikacją w bibliotece naukowej, a satysfakcją pracowników w świetle badań ankietowych. Marketing wewnętrzny Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego., red. [w:] Żołędowska-Król B., Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, 2010

Schneider B., Barbera K.M., The Oxford Handbook of Organizational Climate and Culture, New York: Oxford University Press, 2015

Schneider B., Ehrhart M., Macey W., Organizational Climate Research: Achievements and the Road Ahead, red. [w:] N.M. Ashkanasy, C.P.M. Wilderom, M.F. Peterson, Handbook of Organizational Culture and Climate, Secound Edition, SAGE Publications, 2011

Schneider B., Ehrhart M.G., Macey W.H., Organizational Climate and Culture, Annual Review Psychology, Vol. 64, 2013

Schwan K., Seipel K.G., Marketing kadrowy, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa, 1997

Szostek D., Marketing personalny w zarządzaniu patologicznymi zachowaniami pracowników, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Nr 255, Katowice, 2016

Walkowiak R., Zarządzanie zasobami ludzkimi. Kompetencje, nowe trendy, efektywność, Wydawnictwo TNOiK, Toruń, 2007

Wright P.C., Geroy G.D., MacPhee M., A Human Resources Model for Exellence in Global Organization Performance, Management Decision, vol 38, nr 1 , 2000

Wudarzewski G., Klimat organizacyjny w świetlne funkcji zarządzania, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, Nr 9, Wrocław, 2007

Wudarzewski G., Wybrane koncepcje klimatu organizacyjnego, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, Nr 32, Wrocław, 2012

Wudarzewski G., Wymiary i składniki klimatu organizacyjnego w świetle badań literaturowych, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, Nr 3, Wrocław, 2013

Wudarzewski G., Metodyka badania klimatu organizacyjnego w przedsiębiorstwie. Adaptacja i wykorzystanie, niepublikowana praca doktorska, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 2014

Wudarzewski G., Początki zainteresowań problematyką klimatu organizacyjnego w polskiej literaturze naukowej, WSB University in Wroclaw Research Journal, Vol. 16, No. 1, Wrocław, 2016

Wudarzewski G., Klimat organizacyjny w zarządzaniu, red. [w:] A. Styś, K. Łobos (red.), Współczesne problemy zarządzania i marketingu, wydawnictwo Diffin, 2016




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/h.2017.51.2.273
Date of publication: 2017-08-16 10:52:33
Date of submission: 2017-02-16 15:51:21


Statistics


Total abstract view - 1134
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Grzegorz Wudarzewski

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.