Wprowadzanie bezpośrednie a reemisja i koncesje na nadawanie. Wnioski na tle nowelizacji prawa autorskiego
Streszczenie w języku polskim
W artykule podjęto problematykę wprowadzania bezpośredniego. To nowa technologia wykorzystywana przez nadawców. Ma ona znaczenie dla prawa autorskiego. Zobowiązanie do wdrożenia stosownych regulacji w omawianym zakresie wynikało dla polskiego ustawodawcy z prawa unijnego. Idea, która stoi za stworzeniem regulacji odnoszących się do wprowadzania bezpośredniego, jest następująca. Wprowadzanie bezpośrednie nie jest samo w sobie polem eksploatacji utworu (lub przedmiotu praw pokrewnych). To pewnego rodzaju technologia, która może być wykorzystana zarówno w procesie nadawania pierwotnego, jak i w procesie reemisji (wtórne nadanie). Podkreślenie tego jest istotne, ponieważ jest nie bez znaczenia dla stosowania różnych przepisów z zakresu prawa autorskiego. Niektóre z nich pełnią istotną rolę dla twórców (odnoszą się bowiem do wynagrodzenia za eksploatację utworu). Autor analizuje pojęcie wprowadzania bezpośredniego oraz zastanawia się nad tym, czy zostało ono należycie wdrożone do polskiego ustawodawstwa.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
LITERATURA
Balicki M., Reemisja utworu audiowizualnego. Wybrane zagadnienia, [w:] Utwór audiowizualny. Zakres pojęcia i ochrony prawnej, red. K. Lewandowski, Warszawa 2011.
Błeszyński J., Reemisja utworów objętych art. 70 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, „Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego” 2005, nr 12.
Bryndal D., Świątkowska-Tokarz K., Reemisja utworów i przedmiotów praw pokrewnych w sieciach kablowych, „Monitor Prawniczy” 2003, nr 9.
Chałubińska-Jentkiewicz K., Audiowizualne usługi medialne. Reglamentacja w warunkach konwersji cyfrowej, Warszawa 2013.
Krasuski A., Chmura obliczeniowa. Prawne aspekty zastosowania, Warszawa 2018.
Lis W., [w:] Ustawa o radiofonii i telewizji. Komentarz, red. A. Niewęgłowski, Warszawa 2021.
Machnikowski P., [w:] Kodeks cywilny. Komentarz, red. E. Gniewek, Warszawa 2006.
Matlak A., Nowa regulacja dotycząca reemisji utworów, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace z Prawa Własności Intelektualnej” 2024, nr 2.
Matlak A., Prawo autorskie w europejskim prawie wspólnotowym, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace z Wynalazczości i Ochrony Własności Intelektualnej” 2002, nr 79.
Matlak A., Reemisja kablowa utworów w świetle orzecznictwa Sądu Najwyższego, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace z Wynalazczości i Ochrony Własności Intelektualnej” 2009, nr 103.
Nałęcz A., Neutralność sieciowa, „Internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny” 2015, nr 6.
Niewęgłowski A., [w:] Ustawa o radiofonii i telewizji. Komentarz, red. A. Niewęgłowski, Warszawa 2021.
Niewęgłowski A., Problemy zakresu swobody umów między nadawcami i operatorami na tle obowiązku must carry/must offer, [w:] Sensum, non verba spectamus. Księga jubileuszowa Profesor Urszuli Promińskiej, red. M. Balcerzak, J. Chlebny, W.J. Katner, J. Janeta, Warszawa 2024.
Nowak-Gruca A., Cywilnoprawna ochrona autorskich praw majątkowych w świetle ekonomicznej analizy prawa, Warszawa 2013.
Piątek S., Obowiązkowa transmisja programów telewizyjnych, „Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego” 2024, nr 6.
Sobczak J., Radiofonia i telewizja. Komentarz do ustawy, Kraków 2001.
Sonczyk W., Media w Polsce. Zarys problematyki, Warszawa 1999.
Święcki S.J., Koncesje na nadawanie programów telewizyjnych elementem polityki administracyjnej w zakresie ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego w Rzeczypospolitej Polskiej, [w:] Sprawność a legalność działania administracji publicznej w sferze ochrony porządku i bezpieczeństwa publicznego, red. P. Stanisz, M. Czuryk, K. Ostaszewski, J. Święcki, Lublin 2014.
Wach M., Regulacyjne i cywilnoprawne aspekty roamingu międzynarodowego, Warszawa 2013.
Wegner J., [w:] Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz, red. Z. Kmieciak, W. Chróścielewski, Warszawa 2019.
AKTY PRAWNE
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/789 z dnia 17 kwietnia 2019 r. ustanawiająca przepisy dotyczące wykonywania praw autorskich i praw pokrewnych mające zastosowanie do niektórych transmisji online prowadzonych przez organizacje radiowe i telewizyjne oraz do reemisji programów telewizyjnych i radiowych oraz zmieniająca dyrektywę Rady 93/83/EWG (Dz.Urz. L 130/82, 17.05.2019).
Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (t.j. Dz.U. 2022, poz. 1722, ze zm.).
Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz.U. 2025, poz. 24, ze zm.).
Ustawa z dnia 15 czerwca 2018 r. o zbiorowym zarządzaniu prawami autorskimi i prawami pokrewnymi (t.j. Dz.U. 2024, poz. 1665, ze zm.).
Ustawa z dnia 26 lipca 2024 r. o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, ustawy o ochronie baz danych oraz ustawy o zbiorowym zarządzaniu prawami autorskimi i prawami pokrewnymi (Dz.U. 2024, poz. 1254).
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/g.2025.72.1.99-117
Data publikacji: 2025-07-04 18:01:59
Data złożenia artykułu: 2025-02-19 18:01:53
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2025 Adrian Marcin Niewęgłowski

Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.