Wiedeńskie kontakty "Sztuki" - z zapisów w Księdze Protokołów Towarzystwa Artystów Polskich.

Dorota Grażyna Kudelska

Streszczenie w języku polskim


Artykuł przedstawia relacje między Towarzystwem Artystów Polskich „Sztuka” a wiedeńskimi grupami artystycznymi: Wiener Secession i Hagenbundem na postawie odnalezionej Księgi Protokołów TAP „Sztuka”. Pozwala to na poszerzenie wiedzy szczegółowej dotyczącej organizacji, finansów i polityki wystawienniczej pierwszej polskiej grupy artystycznej, która zrewolucjonizowała zasady prezentacji polskiej sztuki w kraju i za granicą. Sposoby działania TAP, tak te wynikające z regulaminu, jak i nieformalne (związane z działaniami J. Stanisławskiego), budziły wiele kontrowersji w środowisku artystów. Wszystkie aspekty funkcjonowania najlepszych polskich twórców w ramach TAP znajdują uszczegółowienie w Księdze, która w interesujący sposób obrazuje kontakty wiedeńskie. Relacje te pokazują, że początkowo dobra współpraca z Secesją została zawieszona i ostatecznie przez Polaków zaniechana. Podjęto natomiast bardzo owocną współpracę z konkurentem Secesji – Hagenbundem. Tekst przedstawia szczegóły tych przedsięwzięć.


Słowa kluczowe


Towarzystwo Artystów Polskich „Sztuka”, Secesja Wiedeńska, Hagenbund, sztuka polska w Wiedniu

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Baranowa, Anna (red.). (2001). Stulecie Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”. Kraków: Universitas.

Bisanz, Hans. (1980). Polnische Künstler in der Wiener Secession und im Hagenbund. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Historyczne, 68, s. 29–41.

Brzyski, Anna. (2011). Vienna Secession, Hagenbund, Sztuka, Mánes: Competition and Strategic Collaboration among Central European Art Groups. Centropa, 11(1), s. 4–16.

Cavanaugh, Jan. (1987). Polish Artists at the Vienna ‘Secession’ and the ‘Hagenbund’. Canadian-American Slavic Studies, 21(1–2), p. 79–98.

Dobrowolski, Marceli Nałęcz. Wiosna Młodej Polski. Wspomnienia. W: Jacek Malczewski, 5 (s. 29–39). Wrocław: Ossolineum, rkps 54691/II.

Jesse, Kerstin. (2014). The Modern Galerie and the Hagenbund. W: Agnes Husslein-Arco, Mathias Boekl, Harald Krejci (ed.). Hagenbund. A European Network of Modernism 1900–1938 (p. 415–426). Belvedere, Hirmer Verlag, Vien.

Klein, Franciszek. (1922). Zarys historyczny Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”. W: Jan Bukowski, Stefan Filipkiewicz, Ignacy Pieńkowski. Sztuka 1897–1922 (s. 1–22). Lwów: Gebetner-Altenberg.

Krzysztofowicz-Kozakowska, Stefania, Małkiewicz, Barbara, Czubińska, Maria (red.). (1995). Sztuka w kręgu „Sztuki”. Towarzystwo Artystów Polskich „Sztuka”. Kraków: Muzeum Narodowe w Krakowie.

Krzysztofowicz-Kozakowska, Stefania. (2006). ‘Sztuka’ – Vienna Secession, ‘Mánes’. The European Art Triangle. Artibus et historiae, 53, p. 218–259.

Kudelska, Dorota. (2008). Dukt pisma i pędzla. Biografia intelektualna Jacka Malczewskiego. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Kudelska, Dorota. (2014). An Undervalued place of often Unwelcome Painters. Polish Art in the Hagenbund. W: Agnes Husslein-Arco, Mathias Boekl, Harald Krejci (ed.). Hagenbund. An European Network of Modernism 1900–1938 (p. 307–316). Belvedere, Hirmer Verlag, Vien.

Kunińska, Magdalena. (2014). Historia sztuki Mariana Sokołowskiego. Kraków: Universitas.

Lewandowski, Roman. (1899). Listy o Sztuce z Wiednia. Tygodnik Ilustrowany, 50, s. 983–984.

Nebehay, Christian M. (1969). Gustav Klimt. Dokumentation. Wien: Verlag der Galerie.

Srokowski, Konstanty. (1908). Zero. Tygodnik Ilustrowany, 17, s. 339–340.

Stanisławski, Jan, Axentowicz, Teodor, Mehoffer, Józef. (1899). Sprawozdanie Wydziału Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka” za rok 1898. Tygodnik Ilustrowany, 19, s. 379.

Starzewski, Rudolf. (1898). Secesya (cz. I). Życie, 24, s. 279–282.

Szczerski, Andrzej. (2001). Sztuka na Królewskiej Wystawie Austriackiej w Londynie w 1906 r. – uwagi o recepcji sztuki środkowoeuropejskiej w Wielkiej Brytanii. W: Anna Baranowa (red.).

Stulecie Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka” (s. 79–90). Kraków: Universitas.

Wawrzeniecki, Marian. (1932). Ponure karty z ewolucji etyki tzw. inteligencji krakowsko galicyjskiej. Warszawa: nakładem autora.

Vergo, Peter. (1975). Art in Vienna 1898–1918: Klimt, Kokoschka, Schiele, and their contemporaries. London: Phaidon.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ff.2017.35.1.127
Data publikacji: 2018-02-23 11:12:28
Data złożenia artykułu: 2017-04-19 01:07:12


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1645
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 565

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2018 Dorota Grażyna Kudelska

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.