Samochody, które zjadły świat. Obrazy środków transportu w filmowych narracjach postapokaliptycznych
Streszczenie w języku polskim
Tematem artykułu jest motywy samochodu jako ważnego elementu świata przedstawionego w niektórych wizjach postapokaliptycznych. Filmowe przedstawienia ludzkiej społeczności po katastrofie często posługują się tym motywem, który nie tylko stanowi element przestrzeni, ale często jest włączony w akcję, wpływa na motywacje czy wreszcie pełni w nich funkcję symboliczną. Dzieje się tak w omawianych w artykule filmach postapokaliptycznych: seria Mad Max (reż. George Miller), Hell (reż. Tim Fehlbaum), Downstreem (reż. Simone Bartesaghi), Damnation Alley (reż. Jack Smigh), The Book of Eli (reż. Albert i Allan Hughes). Artykuł prezentuje analizę obrazu samochodu w filmach postapokaliptycznych (jego wyglądu zewnętrznego, użyteczności), celów podróży podejmowanych przez bohaterów oraz specyficznego związku między samochodami a ludźmi.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Baudrillard J., Symulakry i symulacja, przeł. S. Królak, Warszawa 2005.
Berger J., After the End: Representations of Post-Apocalypse, Minneapolis 1999.
Cohan S., Rea Hark I., Introduction, [w:] eaedem, The Road Movie Book, pod red. S. Cohan, I. Rea
Hark, Londyn 1997.
Falconer D., “We don’t need to know the way Home”. The disappearance of the road in the Mad
Max trilogy, [w:] The Road Movie Book, pod red. S. Cohan, I. Rea Hark, Londyn 1997.
Jameson F., Postmodernizm, czyli logika kulturowa późnego kapitalizmu, przeł. M. Płaza, Kraków
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ff.2016.34.2.47
Data publikacji: 2016-12-22 13:37:18
Data złożenia artykułu: 2016-07-07 18:48:19
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2016 Andrzej Juszczyk
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.