Z białej kuchni do czarnego salonu: zmiana relacji służba–pani domu w powieści Ellen Douglas Can’t Quit You, Baby
Streszczenie w języku polskim
Od czasów kolonialnych aż po narodzimy ruchu praw obywatelskich w latach 1950–1960 przestrzeń kuchni w kulturze amerykańskiego Południu była miejscem konfliktu rasowego. Białe kobiety próbowały sprawować władzę najpierw nad czarnymi niewolnicami pracującymi w ich domach, a następnie nad domową czarnoskórą służbą. Czarne kobiety „odwdzięczały” się zawoalowanymi aktami oporu wobec białej dominacji w przestrzeni domowej związanej z przygotowaniem i spożywaniem jedzenia. Powieść Can’t Quit You Baby autorstwa Ellen Douglas proponuje interesujące spojrzenie na rekonfigurację relacji między panią domu a jej służbą. Autorka nadaje tej wymianie relacji wymiar przestrzenny – co jest widoczne dzięki prezentacji miejsc spotkań Cornelii O’Kelly z jej czarną służącą Julią „Tweet” Carrier. Obejmujący akcję całej powieści proces rasowego pojednania bohaterek zaczyna się w kuchni białej kobiety, a kończy się w pokoju dziennym czarnej służącej.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (English)Bibliografia
Bomberger A. M., The Servant and the Served: Ellen Douglas’s “Can’t Quit You, Baby”, “Southern Literary Journal” 1998, nr 31, s. 17–34, [in:] http://search.ebscohost.com [dostęp: 10.08.2011].
Davis D. A., Invisible in the Kitchen: Racial Intimacy, Domestic Labor, and Civil Rights, [in:] Writing in the Kitchen. Essays on Southern Literature and Foodways, ed. D. A. Davis, T. Powell, foreword by J. B. Harris, Jackson 2014, s. 143–158.
Donaldson S., ‘A Stake in the Story’: Kathryn Stockett’s “The Help”, Ellen Douglas’s “Can’t Quit You, Baby”, and the Politics of Southern Storytelling, “Southern Cultures” 2014, nr 20.1, s. 38–50.
Douglas E., Can’t Quit You, Baby, Londyn 1989.
Goldman A. E., ‘I Yam What I Yam’: Cooking, Culture, and Colonialism, [in:] De/Colonizing the Subject: The Politics of Gender in Women’s Autobiography, ed. S. Smith, J. Watson, Minneapolis 1992, s. 169–195.
Gwin M. C., Black and White Women of the Old South: The Peculiar Sisterhood in American Literature, Knoxville 1985.
Gwin M. C., Sweeping the Kitchen: Revelation and Revolution in Contemporary Southern Women’s Writing, “The Southern Quarterly” 1992, nr 30.2–3, s. 54–62.
Jacobsen K. J., Disrupting the Legacy of Silence: Ellen Douglas’s “Can’t Quit You, Baby”, “Southern Literary Journal” 2000, nr 32, s. 15–27, [in:] http://search.ebscohost.com [dostęp: 10.08.2011].
James T., Race in the Kitchen: Domesticity and the Growth of Racial Harmony in Ellen Douglas’s “Can’t Quit You, Baby” and Christine Wiltz’s “Glass House”, “South Atlantic Review” 2000, nr 65.1, s. 78–97.
Katzman D. M., Seven Days a Week. Women and Domestic Service in Industrializing America, New York 1978.
Kissel S., Moving On. The Heroines of Shirley Ann Grau, Anne Tyler, and Gail Godwin, Bowling Green 1996.
Massey D., A Place Called Home?, “New Formations” 1992, nr 17, s. 3–15.
Percy W. A., Lanterns on the Levee: Recollections of a Planter’s Son, Baton Rouge 1941.
Ritterhouse J., Growing up Jim Crow. How Black and White Southern Children Learned Race, Chapel Hill 2006.
Sharpless R., Cooking in Other Women’s Kitchens: Domestic Workers in the South, 1865–1960, Chapel Hill 2010.
Trudier H., From Mammies to Millitants. Domestics in Black American Literature, Philadephia 1982.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ff.2016.34.1.95
Data publikacji: 2016-12-13 11:15:37
Data złożenia artykułu: 2016-05-09 18:23:52
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2016 Urszula Niewiadomska-Flis
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.