Portal internetowy jako przestrzeń publiczna i prywatna (na przykładzie genezanazwisk.pl)
Streszczenie w języku polskim
W artykule stawia się tezę, że portal internetowy jest postrzegany i językowo ukazywany jako przestrzeń. Przedmiotem badań jakościowych, których efekty przedstawia artykuł, stały się posty użytkowników jednego z serwisów tematycznych, kierowane do administracji portalu. Na podstawie analizy ich zawartości potwierdzono, że portal jest traktowany jako przestrzeń publiczna, przede wszystkim udostępniająca informacje, ale i umożliwiająca interakcje. Poza tym w tekście ukazano ogląd wybranej problematyki z perspektywy endogennej – twórcy portalu, dla którego stanowi on przestrzeń prywatną.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDFBibliografia
Aptacy, Piotr. (2001). Kulturowe przestrzenie internetu. Opcje, 3/4, s. 29–32.
Drozdowski, Rafał, Majewski, Marek (red.). (2007). Prywatnie o publicznym/Publicznie o prywatnym. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Golka, Marian. (2005). Czym jest społeczeństwo informacyjne?, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 4, s. 254–265.
Hofmokl, Justyna. (2009). Internet jako nowe dobro wspólne. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Kuzior, Aleksandra, Janczyk, Janusz. (2016). Cyberprzestrzeń – poszerzona przestrzeń społeczna – wybrane obszary ewaluacji. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i zarządzanie, 87, s. 253–262.
Leśniewska, Anna. (2023). Internet jako przestrzeń publiczna. Zagadnienia prawne i etyczne, Prawo Mediów Elektronicznych, 2, s. 22–27.
Naruszewicz-Duchlińska, Alina. (2014). Wybrane aspekty językowe prośby w Internecie. Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza, 21(41), 1, s. 119–135. DOI: https://doi.org/10.14746/pspsj.2014.21.1.8.
Nowakowska-Kutra, Aleksandra. (2010). Internet w języku jako źródło nadawania znaczeń codzienności. W: Janusz Mucha (red.), Nie tylko Internet: nowe media, przyroda i „technologie społeczne” a praktyki kulturowe (s. 36–46). Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”.
Ochman, Andrzej. (2015). Medialna sfera publiczna według Jürgena Habermasa. Studia Paradyskie, 25, s. 147–168.
Olcoń-Kubicka, Marta. (2010). Kulturowe wymiary internetu. W: Kazimierz Korab (red.), Wirtual. Czy nowy wspaniały świat? (s. 128–140). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Pakosz, Barbara, Sobol, Elżbieta, Szkiłądź, Celina, Szkiłądź, Hipolit, Zagrodzka, Maria (red.). (1991). Słownik wyrazów obcych PWN. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Żmigrodzki, Piotr (red.). (2023). Wielki słownik języka polskiego. Pobrano z: https://wsjp.pl/ (dostęp: 29.09.2023).
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ff.2023.41.2.187-194
Data publikacji: 2023-12-19 14:20:12
Data złożenia artykułu: 2023-10-05 19:45:08
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2023 Alina Naruszewicz-Duchlińska
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.