Samochody, które zjadły świat. Obrazy środków transportu w filmowych narracjach postapokaliptycznych
Résumé
Tematem artykułu jest motywy samochodu jako ważnego elementu świata przedstawionego w niektórych wizjach postapokaliptycznych. Filmowe przedstawienia ludzkiej społeczności po katastrofie często posługują się tym motywem, który nie tylko stanowi element przestrzeni, ale często jest włączony w akcję, wpływa na motywacje czy wreszcie pełni w nich funkcję symboliczną. Dzieje się tak w omawianych w artykule filmach postapokaliptycznych: seria Mad Max (reż. George Miller), Hell (reż. Tim Fehlbaum), Downstreem (reż. Simone Bartesaghi), Damnation Alley (reż. Jack Smigh), The Book of Eli (reż. Albert i Allan Hughes). Artykuł prezentuje analizę obrazu samochodu w filmach postapokaliptycznych (jego wyglądu zewnętrznego, użyteczności), celów podróży podejmowanych przez bohaterów oraz specyficznego związku między samochodami a ludźmi.
Mots-clés
Texte intégral :
PDF (Język Polski)Références
Baudrillard J., Symulakry i symulacja, przeł. S. Królak, Warszawa 2005.
Berger J., After the End: Representations of Post-Apocalypse, Minneapolis 1999.
Cohan S., Rea Hark I., Introduction, [w:] eaedem, The Road Movie Book, pod red. S. Cohan, I. Rea
Hark, Londyn 1997.
Falconer D., “We don’t need to know the way Home”. The disappearance of the road in the Mad
Max trilogy, [w:] The Road Movie Book, pod red. S. Cohan, I. Rea Hark, Londyn 1997.
Jameson F., Postmodernizm, czyli logika kulturowa późnego kapitalizmu, przeł. M. Płaza, Kraków
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/ff.2016.34.2.47
Date of publication: 2016-12-22 13:37:18
Date of submission: 2016-07-07 18:48:19
Statistiques
Indicateurs
Renvois
- Il n'y a présentement aucun renvoi.
Droit d'auteur (c) 2016, Andrzej Juszczyk
Ce(tte) œuvre est mise à disposition selon les termes de la Licence Creative Commons Attribution 4.0 International.