Europeans. Conceptualisation and evaluation of images behind the name
Abstract
The article describes the conceptualisation and evaluation of the images behind the quasi-ethnonym Europeans, as well as comparing them with the images behind the ethnonyms Poles, Germans, and French. The description is based on the results of experimental study among Poles aged 18–25 conducted in the years 2012–2013. An open question was asked: “How would you finish the sentence: I like Europeans because they are… / I don’t like that Europeans are…”. On this basis a typology of positive and negative features evoked by these names was established. The typology led to the construction of a hierarchy of features and a comparison of the images of Europeans with those of the three European nations. The study led to the following conclusions: (1) evaluation of the images behind the name Europeans is more positive than behind the three national ethnonyms; (2) elements of the cognitive definition of the term Europeans show greater similarity with those of the ethnonym Poles than those of the ethnonym Germans and French; (3) the cognitive definition of Europeans contains a certain number of features clearly different from those attributed to the ethnonyms Poles, Germans, and French – and these features are more changeable than others.
Keywords
References
Bartmiński Jerzy, 2010, Język w kontekście kultury, [w:] Współczesny język polski, Lublin: Wydawnictwo UMCS, s. 13–22.
Bartmiński Jerzy, 2007, Stereotypy mieszkają w języku. Studia etnolingwistyczne, Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Bartmiński Jerzy (red.), 2006, Język – Wartości – Polityka. Zmiany rozumienia nazw wartości w okresie transformacji ustrojowej w Polsce. Raport z badań empirycznych, Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Batko Barbara, 2005, Funkcjonowanie wyrazów typu: Europa, Europejczyk, europejski w tekstach zwolenników i przeciwników Unii Europejskiej, [w:] Język trzeciego tysiąclecia 3, t. 1, red. Grzegorz Spila, Kraków: Tertium.
Galland Olivier i Bernard Roudet (red.), 2005, Les jeunes Européens et leurs valeurs. Europe occidentale, Europe centrale et orientale, Paris: La Découverte, coll. Recherches.
Galland Olivier, Roudet Bernard (red.), 2001, Les Valeurs des jeunes. Tendances en France depuis 20 ans, Paris: L’Harmattan-INJEP, coll. Débats Jeunesses.
Percheron Annie, 1993, La socialisation politique, Paris: Armand Colin.
Prochorowa Swietłana M., 1998, Stereotyp językowy Europejczyka w kontekście opozycji `swój–obcy’, [w:] Język a kultura, t. 12: Stereotyp jako przedmiot lingwistyki: teoria, metodologia, analizy empiryczne, red. Janusz Anusiewicz, Jerzy Bartmiński, Wrocław, s. 238–244.
Roguska Beata, 2011, Stereotyp Polaka i Europejczyka A.D. 2011, Warszawa: Komunikat badań CBOS.
Ryder Norman B., 1965, The cohort in the study of social change, „American Sociological Review“, t. 30, s. 843–861.
Urban Jolanta, 1993, Wybrane stereotypy narodowościowe we współczesnym języku polskim, praca magisterska napisana pod kierukiem Jerzego Bartmińskiego, Zakład Tekstologii i Gramatyki Współczesnego Języka Polskiego UMCS, Lublin.
Viviand Aline, 2014, Rozumienie nazw wspólnot Polacy, Niemcy, Francuzi i Europejczycy przez współczesną polską młodzież, podejście etnolingwistyczne, praca doktorska napisana pod kierunkiem Elżbiety Biardzkiej i Oliviera Galland, Uniwersytet Wrocławski i Université Paris IV Sorbonne.
Warchala Michał, 2001, Polska – Francja. Wzajemny wizerunek w okresie rozszerzania Unii Europejskiej. Ekspertyzy. Rekomendacje. Raport z badań, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
Wejland Andrzej P., 1991, Obrazy grup społecznych. Studium metodologiczne, Warszawa: PAN.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/et.2016.28.169
Date of publication: 2016-09-22 09:59:03
Date of submission: 2016-01-04 18:38:57
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2016 Aline Viviand-Esik
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.