Charakter agresji werbalnej u dzieci w wieku przedszkolnym
Streszczenie w języku polskim
W artykule przeprowadzono analizę przyczyn agresji werbalnej u dzieci w wieku przedszkolnym, wskazano także mechanizmy jej głównych przejawów. Ustalono, że dzieci łatwo przechodzą od agresji słownej do fizycznej. Stwierdzono, że większość dzieci najczęściej manifestuje bezpośrednią i pośrednią agresję słowną, która z jednej strony może występować jako mechanizm samoobrony, a z drugiej jako przejaw strachu lub niepokoju w tych przypadkach, gdy dziecko widzi prawdziwe lub wyimaginowane niebezpieczeństwo. Będąc agresywnym, dziecko stara się chronić siebie.
Słowa kluczowe
Pełny tekst:
PDF (Русский)Bibliografia
Bandura A., Teorija social’nogo nauchenija, SPb. 2000.
Bjutner K., Zhit’s agressivnymi det’mi, М. 1991.
Frejd A., Psihologija „Ja” i zashhitnye mehanizmy, М. 1993.
Frejd Z., Psihologija bessoznatel’nogo, М. 1989.
Furmanov I.A., Detskaja agressivnost’: psihodiagnostika i korrekcija, Minsk 1996.
Jerikson Je.G., Detstvo i obshhestvo, SPb. 2000.
Guggenbjul A., Zloveshhee ocharovanie nasilija. Profilaktika detskoj agressivnosti i zhestokosti i bor’ba s nimi, SPb. 2000.
Kobyl’chenko V.V., Stanovlenie lichnosti doshkol’nika v norme i pri narushenijah zrenija, Saarbrücken 2015.
Lisina M.I., Obshhenie, lichnost’ i psihika rebenka, М. 1997.
Marinushkina O.Ie., Zamazii Yu.O., Poradnyk praktychnoho psykholoha, X. 2007.
Shimanovskaja Ja.V., Kozlovskaja S.N., Starovojtova L.I., Psihologicheskie razlichija intellektual’noj i jemocional’noj sfer devochek i mal’chikov starshego doshkol’nogo vozrasta, 2016, https://cyberleninka.ru/article/v/psihologicheskie-razlichiya-intellektualnoy-i-emotsionalnoy-sfer-devochek-i-malchikov-starshego-doshkolnogo-vozrasta [dostup: 10.11.2018].
Vlasova T.A., Pevzner M.S., O detjah s otklonenijami v razvitii, М. 1973.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2018.3.49-64
Data publikacji: 2019-01-13 11:07:12
Data złożenia artykułu: 2018-03-14 11:11:31
Statystyki
Wskaźniki
Odwołania zewnętrzne
- Brak odwołań zewnętrznych
Prawa autorskie (c) 2019 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.