Rehabilitacja starości. Glottogeragogika jako wyzwanie wobec ageizmu

Dariusz Piechota

Streszczenie w języku polskim


Artykuł poświęcony jest charakterystyce seniorów jako nowej grupie aktywnych studentów uczących się języków obcych. Zmiany w strukturze społecznej potwierdzają tezę socjologów, że XXI wiek będzie okresem emancypacji seniorów. Aktywni nestorzy w przestrzeni publicznej staną się nie tylko depozytariuszami historii, kultury i tradycji, lecz także będą odgrywać ważną rolę w dyskusji międzypokoleniowej, przełamując negatywne stereotypy kształtujące postawę ageizmu. Zaangażowanie i zainteresowanie współczesnych seniorów zajęciami organizowanymi przez uniwersytety trzeciego wieku udowadnia, że grupa ta potrafi wykorzystywać możliwości życiowe oferowane przez okres emerytalny. Dlatego wyzwaniem dla współczesnych glottogeragogów jest opracowanie programów, podręczników i pomocy dydaktycznych do nauki języków obcych, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań seniorów.

Słowa kluczowe


seniorzy; języki obce; nestorzy; ageizm; uniwersytety trzeciego wieku; nauka języków obcych

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Dubas, E. (2005). Geragogika – dyscyplina pedagogiczna o edukacji w starości i do starości. W: A. Fabiś (red.), Seniorzy w rodzinie, instytucji i społeczeństwie. Wybrane zagadnienia współczesnej gerontologii (s. 143–155). Sosnowiec: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu.

Dunin-Dudkowska, A. (2016). Tłumaczenie profesjonalne i dydaktyczne a glottodydaktyka. W: E. Lipińska, A. Seretny (red.), Tłumaczenie dydaktyczne w nowoczesnym kształceniu językowym (s. 95–112). Kraków: Księgarnia Akademicka.

Fąfrowicz, B., Laskowska-Szcześniak, M., Szcześniak, A. (2014). Odmienności terapeutyczne w wieku podeszłym. W: E. Łoch, E. Flis-Czerniak, G. Wallner, D. Piechota (red.), Między literaturą a medycyną. Część 8: Starość i inne problemy egzystencjalne w badaniach interdyscyplinarnych (s. 37–51). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Fiema, M. (2016). Kształcenie językowe osób w wieku późnej dorosłości – proces standardowy czy wyzwanie? Języki obce w szkole, nr 4, 24–31.

Janowska, I. (2006). Przygotowanie kursu językowego – programy nauczania. W: E. Lipińska, A. Seretny (red.), Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego (s. 155–175). Kraków: TAiWPN Universitas.

Jaroszewska, A. (2013). Nauczanie języków obcych seniorów w Polsce. Analiza potrzeb i możliwości w aspekcie międzykulturowym. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Komorowska, H. (2002). Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna.

Lipińska, E. (2006). Czynniki wpływające na proces uczenia się. W: E. Lipińska, A. Seretny (red.), Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego (s. 57–77). Kraków: TAiWPN Universitas.

Lipińska, E., Seretny, A. (red.). (2006). Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego. Kraków: TAiWPN Universitas.

Potent-Ambroziewicz, M. (2013). Starość w języku młodzieży współczesnej. Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Róg, T. (2011). O źródłach motywacji w kontekście edukacji językowej dorosłych. Neofilolog Czasopismo Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego, nr 37, 121–132.

Seretny, A. (2006). Metody nauczania języków obcych a nauczanie języka polskiego – zarys. W: E. Lipińska, A. Seretny (red.), Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego (s. 131–154). Kraków: TAiWPN Universitas.

Sobstyl, K. (2014). Językowy obraz samotności w wypowiedziach osób starszych. W: E. Łoch, E. Flis-Czerniak, G. Wallner, D. Piechota (red.), Między literaturą a medycyną. Część 8: Starość i inne problemy egzystencjalne w badaniach interdyscyplinarnych (s. 371–382). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Stanowska, M. (2014). Samotność osób starszych. W: E. Łoch, E. Flis-Czerniak, G. Wallner, S. Bobowski (red.), Między literaturą a medycyną. Część 10: Człowiek wobec sytuacji ekstremalnych (s. 121–127). Lublin: Wydawnictwo UMCS.

Zierkiewicz, E. (2014). Ageizm. W: M. Rudaś-Grodzka (red.), Encyklopedia gender. Płeć w kulturze (s. 22–24). Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2020.5.441-452
Data publikacji: 2020-12-31 10:42:07
Data złożenia artykułu: 2019-12-27 15:42:51


Statystyki


Widoczność abstraktów - 898
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2020 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.