Aplikacja TikTok jako pomoc dydaktyczna na przedmiotach zawodowych w technikum – z perspektywy praktyka

Magdalena Owczarczyk

Résumé


W artykule aplikację TikTok ulokowano w szeregu innych mediów społecznościowych, których pierwotna rola komunikacyjna umożliwia usprawnienie procesu nauczania. W przypadku nauki w szkole ponadpodstawowej służy jako pomoc dydaktyczna dla uczniów technikum grafiki i poligrafii cyfrowej. Nauczyciel publikuje filmy na TikToku, które stanowią dla uczniów wsparcie w przygotowaniu do sprawdzianu czy egzaminu. Odniesiono się także do znaczenia edukacji medialnej w kontekście użytkowania mediów społecznościowych do nauki.


Mots-clés


TikTok; media społecznościowe; edukacja; edukacja medialna; dydaktyka

Texte intégral :

PDF (Język Polski)

Références


Bereźnicka, M. (2022). Media – szanse, wyzwania i zagrożenia a potrzeba edukacji medialnej. AUPC Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia, 20, 641–660. DOI: 10.24917/20811861.20.40

Cyndecka, M. (2014). Facebook wspólną platformą wymiany doświadczeń. W kierunku edukacji otwartej. W: G. Penkowska (red.), Fenomen Facebooka. Społeczne konteksty edukacji (s. 25–51). Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra.

Dankowska-Kosman, M. (2021). TikTok – nowa przestrzeń komunikacji nastolatków. Rozprawy Społeczne, 15(3), 166–176. DOI: 10.29316/rs/140024

Dobrołowicz, J. (2014). Mediatyzacja współczesności a procesy socjalizacji i wychowania. Paedagogia Christiana, 34(2), 137–150. DOI: 10.12775/PCh.2014.027

Frydrychewicz, A. (2022). ZetKacper: gdybym był nauczycielem, to czasem sam bym się tak zachowywał. Pobrane z: https://kobieta.onet.pl/wiadomosci/zetkacper-gdybym-byl-nauczycielem-to-czasem-sam-bym-sie-tak-zachowywal/kbemmqq

Garwol, K. (2017). Rola mediów społecznościowych w edukacji – stan obecny i perspektywy rozwoju. Dydaktyka Informatyki, 12, s. 51–56. DOI: 10.15584/di.2017.12.6

Gazeta.pl (2020). Andrzej Duda wziął udział w #hot16challenge2. Prezydent nominował premiera i Marylę Rodowicz. Pobrane z: https://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,114884,25936621,andrzej-duda-wzial-udzial-w-hot16challenge2-prezydent-nominowal.html

Grabowska, D. (2021). Ograniczenia w komunikacji internetowej w Chinach. W: D. Siemieniecka, M. Szabłowska-Zaremba (red.), Internet jako przestrzeń relacji społecznych – szanse, ograniczenia, perspektywy (s. 157–170). Lublin: Wydawnictwo KUL.

Hertel, J. (2021). TikTok – co to jest, jak działa i czy warto go używać? Wszystko, co musisz wiedzieć o TikToku. Pobrane z: https://scroll.morele.net/poradniki/tiktok-co-to-jest-jak-dziala-i-czy-warto-go-uzywac-wszystko-co-musisz-wiedziec-o-tiktoku

Hołyst, B. (2013). Zagrożenia ładu społecznego. T. 1. Warszawa: PWN.

Idzik, P. (2013). Analiza Big Data. Badania niereaktywne w erze Internetu 2.0. W: R. Bomba, A. Radomski (red.), Zwrot cyfrowy w humanistyce (s. 153–167). Lublin: E-naukowiec.

Kemp, S. (2023). Digital 2023: Poland. Pobrane z: https://datareportal.com/reports/digital-2023-poland

Klonowska, I. (2015). Media w edukacji młodzieży – blaski i cienie wirtualnej współczesności. W: W. Kremen i in. (red.), Edukacja dla współczesności (T. 2; s. 307–315. Kijów: Wydawnictwo NPU im. M.P. Dragomanowa.

Laskowska, M. (2013). Media społecznościowe dla edukacji. Sprzymierzeniec czy wróg? W: A. Roguska (red.), Media w edukacji. Obszary lokalności – różnorodność współczesności (s. 143–160). Siedlce: Fundacja na Rzecz Dzieci i Młodzieży „Szansa”.

Marczyk, M. (2018). Cyberprzestrzeń jako nowy wymiar aktywności człowieka – analiza pojęciowa obszaru. Przegląd Teleinformatyczny, (1–2), 59–72. DOI: 10.5604/01.3001.0012.7212

McLachlan, S. (2023). 50+ Important TikTok Stats Marketers Need to Know in 2023. Pobrane z: https://blog.hootsuite.com/tiktok-stats

Miąso, J. (2013). Kompetencje medialne jako strategiczne i kluczowe kompetencje każdego człowieka w społeczeństwie informacyjnym, medialnym, sieciowym. W: M. Lukáč (Ed.), Edukácia človeka – problémy a výzvy pre 21. Storočie (s. 209–216). Prešov: Prešovská univerzita.

Michalak, D. (2022). Co robi nauczyciel na TikToku? Damian Możdżonek opowiada o swojej pracy. Pobrane z: https://wiadomosci.onet.pl/nauka/damian-mozdzonek-nauczyciel-z-tiktoka-opowiada-o-swojej-pracy/gwjvfln

Mirocha, Ł. (2013). Poszerzona przestrzeń ery cyfrowej. Analiza poziomów ontologicznych oraz sieci relacji między mediami, artefaktami ery cyfrowej a człowiekiem. W: R. Bomba, A. Radomski (red.), Zwrot cyfrowy w humanistyce (s. 177–184). Lublin: E-naukowiec.

Pietrzyk, B. (2018). Media społecznościowe a edukacja medialna. Nowe rynki pracy. Kognitywistyka i Media w Edukacji, (1), 29–38. DOI: 10.15804/kimwe2018103

Podstawa programowa (2018). Podstawa programowa dla kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych. Pobrane z: https://www.gov.pl/attachment/2801cf2f-64fc-453a-97ec-6377b532ca39

Popiołek, M. (2015). Serwisy społecznościowe w przestrzeni internetowej – (social)mediatyzacja życia codziennego. Zeszyty Prasoznawcze, 58(1), 60–71.

Ray, M. (2023). Social Network. Pobrane z: https://www.britannica.com/technology/social-network#ref1073274

Siguencia, L.O., Kaczmarczyk, P., Sadowska, E. (2018). Rola mediów społecznościowych w innowacyjnym kształceniu – nowa przestrzeń edukacji (komunikat z badań). Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy, 28(3), 131–142.

Stern, J. (2012). Facebook Buys Instagram for $1 Billion. Pobrane z: https://abcnews.go.com/blogs/technology/2012/04/facebook-buys-instagram-for-1-billion

Szrajnert, R. (2022). Historia mediów społecznościowych. Pobrane z: https://uniqueseo.pl/historia-mediow-spolecznosciowych

Technik grafiki i poligrafii cyfrowej 311943. Pobrane z: https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2020/03/technik-grafiki-i-poligrafii-cyfrowej.pdf

Wierzbicka, A. (2013). E-learning – nowy paradygmat komunikacji w dyskursie akademickim. W: R. Bomba, A. Radomski (red.), Zwrot cyfrowy w humanistyce (s. 115–126). Lublin: E-naukowiec.

Ziaja, M. (2021). Nasza Klasa – dlaczego największy serwis social media w Polsce upadł? Pobrane z: https://adstalk.pl/nasza-klasa-dlaczego-najwiekszy-serwis-social-media-w-polsce-upadl

Zulli, D., Zulli, D.J. (2020). Extending the Internet Meme: Conceptualizing Technological Mimesis and Imitation Publics on the TikTok Platform. New Media & Society, (1–10), 2–19.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2024.9.185-199
Date of publication: 2024-10-24 23:37:50
Date of submission: 2023-09-11 20:48:58


Statistiques


Visibilité des résumés - 98
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicateurs



Renvois

  • Il n'y a présentement aucun renvoi.


Droit d'auteur (c) 2024, Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Licence Creative Commons
Ce(tte) œuvre est mise à disposition selon les termes de la Licence Creative Commons Attribution 4.0 International.