TikTok Application as a Teaching Aid in Vocational Subjects at a Technical School – from a Practitioner’s Perspective

Magdalena Owczarczyk

Abstract


The article places the TikTok application in a number of other social media whose primary communication role allows to improve the teaching process. In the case of secondary school education, it serves as a teaching aid for students of the graphics and digital printing technical school. The teacher publishes videos on TikTok that support students in preparing for tests or exams. Reference was also made to the importance of media education in the context of using social media for learning.

Keywords


TikTok; social media; education; media education; didactics

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Bereźnicka, M. (2022). Media – szanse, wyzwania i zagrożenia a potrzeba edukacji medialnej. AUPC Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia, 20, 641–660. DOI: 10.24917/20811861.20.40

Cyndecka, M. (2014). Facebook wspólną platformą wymiany doświadczeń. W kierunku edukacji otwartej. W: G. Penkowska (red.), Fenomen Facebooka. Społeczne konteksty edukacji (s. 25–51). Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra.

Dankowska-Kosman, M. (2021). TikTok – nowa przestrzeń komunikacji nastolatków. Rozprawy Społeczne, 15(3), 166–176. DOI: 10.29316/rs/140024

Dobrołowicz, J. (2014). Mediatyzacja współczesności a procesy socjalizacji i wychowania. Paedagogia Christiana, 34(2), 137–150. DOI: 10.12775/PCh.2014.027

Frydrychewicz, A. (2022). ZetKacper: gdybym był nauczycielem, to czasem sam bym się tak zachowywał. Pobrane z: https://kobieta.onet.pl/wiadomosci/zetkacper-gdybym-byl-nauczycielem-to-czasem-sam-bym-sie-tak-zachowywal/kbemmqq

Garwol, K. (2017). Rola mediów społecznościowych w edukacji – stan obecny i perspektywy rozwoju. Dydaktyka Informatyki, 12, s. 51–56. DOI: 10.15584/di.2017.12.6

Gazeta.pl (2020). Andrzej Duda wziął udział w #hot16challenge2. Prezydent nominował premiera i Marylę Rodowicz. Pobrane z: https://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,114884,25936621,andrzej-duda-wzial-udzial-w-hot16challenge2-prezydent-nominowal.html

Grabowska, D. (2021). Ograniczenia w komunikacji internetowej w Chinach. W: D. Siemieniecka, M. Szabłowska-Zaremba (red.), Internet jako przestrzeń relacji społecznych – szanse, ograniczenia, perspektywy (s. 157–170). Lublin: Wydawnictwo KUL.

Hertel, J. (2021). TikTok – co to jest, jak działa i czy warto go używać? Wszystko, co musisz wiedzieć o TikToku. Pobrane z: https://scroll.morele.net/poradniki/tiktok-co-to-jest-jak-dziala-i-czy-warto-go-uzywac-wszystko-co-musisz-wiedziec-o-tiktoku

Hołyst, B. (2013). Zagrożenia ładu społecznego. T. 1. Warszawa: PWN.

Idzik, P. (2013). Analiza Big Data. Badania niereaktywne w erze Internetu 2.0. W: R. Bomba, A. Radomski (red.), Zwrot cyfrowy w humanistyce (s. 153–167). Lublin: E-naukowiec.

Kemp, S. (2023). Digital 2023: Poland. Pobrane z: https://datareportal.com/reports/digital-2023-poland

Klonowska, I. (2015). Media w edukacji młodzieży – blaski i cienie wirtualnej współczesności. W: W. Kremen i in. (red.), Edukacja dla współczesności (T. 2; s. 307–315. Kijów: Wydawnictwo NPU im. M.P. Dragomanowa.

Laskowska, M. (2013). Media społecznościowe dla edukacji. Sprzymierzeniec czy wróg? W: A. Roguska (red.), Media w edukacji. Obszary lokalności – różnorodność współczesności (s. 143–160). Siedlce: Fundacja na Rzecz Dzieci i Młodzieży „Szansa”.

Marczyk, M. (2018). Cyberprzestrzeń jako nowy wymiar aktywności człowieka – analiza pojęciowa obszaru. Przegląd Teleinformatyczny, (1–2), 59–72. DOI: 10.5604/01.3001.0012.7212

McLachlan, S. (2023). 50+ Important TikTok Stats Marketers Need to Know in 2023. Pobrane z: https://blog.hootsuite.com/tiktok-stats

Miąso, J. (2013). Kompetencje medialne jako strategiczne i kluczowe kompetencje każdego człowieka w społeczeństwie informacyjnym, medialnym, sieciowym. W: M. Lukáč (Ed.), Edukácia človeka – problémy a výzvy pre 21. Storočie (s. 209–216). Prešov: Prešovská univerzita.

Michalak, D. (2022). Co robi nauczyciel na TikToku? Damian Możdżonek opowiada o swojej pracy. Pobrane z: https://wiadomosci.onet.pl/nauka/damian-mozdzonek-nauczyciel-z-tiktoka-opowiada-o-swojej-pracy/gwjvfln

Mirocha, Ł. (2013). Poszerzona przestrzeń ery cyfrowej. Analiza poziomów ontologicznych oraz sieci relacji między mediami, artefaktami ery cyfrowej a człowiekiem. W: R. Bomba, A. Radomski (red.), Zwrot cyfrowy w humanistyce (s. 177–184). Lublin: E-naukowiec.

Pietrzyk, B. (2018). Media społecznościowe a edukacja medialna. Nowe rynki pracy. Kognitywistyka i Media w Edukacji, (1), 29–38. DOI: 10.15804/kimwe2018103

Podstawa programowa (2018). Podstawa programowa dla kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych. Pobrane z: https://www.gov.pl/attachment/2801cf2f-64fc-453a-97ec-6377b532ca39

Popiołek, M. (2015). Serwisy społecznościowe w przestrzeni internetowej – (social)mediatyzacja życia codziennego. Zeszyty Prasoznawcze, 58(1), 60–71.

Ray, M. (2023). Social Network. Pobrane z: https://www.britannica.com/technology/social-network#ref1073274

Siguencia, L.O., Kaczmarczyk, P., Sadowska, E. (2018). Rola mediów społecznościowych w innowacyjnym kształceniu – nowa przestrzeń edukacji (komunikat z badań). Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy, 28(3), 131–142.

Stern, J. (2012). Facebook Buys Instagram for $1 Billion. Pobrane z: https://abcnews.go.com/blogs/technology/2012/04/facebook-buys-instagram-for-1-billion

Szrajnert, R. (2022). Historia mediów społecznościowych. Pobrane z: https://uniqueseo.pl/historia-mediow-spolecznosciowych

Technik grafiki i poligrafii cyfrowej 311943. Pobrane z: https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2020/03/technik-grafiki-i-poligrafii-cyfrowej.pdf

Wierzbicka, A. (2013). E-learning – nowy paradygmat komunikacji w dyskursie akademickim. W: R. Bomba, A. Radomski (red.), Zwrot cyfrowy w humanistyce (s. 115–126). Lublin: E-naukowiec.

Ziaja, M. (2021). Nasza Klasa – dlaczego największy serwis social media w Polsce upadł? Pobrane z: https://adstalk.pl/nasza-klasa-dlaczego-najwiekszy-serwis-social-media-w-polsce-upadl

Zulli, D., Zulli, D.J. (2020). Extending the Internet Meme: Conceptualizing Technological Mimesis and Imitation Publics on the TikTok Platform. New Media & Society, (1–10), 2–19.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2024.9.185-199
Date of publication: 2024-10-24 23:37:50
Date of submission: 2023-09-11 20:48:58


Statistics


Total abstract view - 147
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.