Spaces of Indifference: Literature and Education against Contempt

Anna Janus-Sitarz

Abstract


The article describes important aspects of life that are overlooked in Polish language education: obsolescence, intellectual disability, poverty, and pro-environmental activism. Each of these aspects becomes a reason for exclusion, a pretext for showing contempt. The literature for children and young adults opposes the signs of marginalization of these phenomena. The author reflects on the potential of literary works and the duties of Polish language education in creating an inclusive society and an inclusive school that supports each student and teaches dialogue and problem-solving.


Keywords


Polish language education; obsolescence; intellectual disability; contempt; inclusive school

Full Text:

PDF (Język Polski)

References


Adamczyk, P. (2019). Współczesność jako czynnik wysokiego ryzyka. Zdrowie psychiczne w kulturze sukcesu. W: J. Nowakowska-Grunt (red.), Międzynarodowe uwarunkowania współczesnych rozwiązań społeczno-ekonomicznych (s. 24–35). Katowice: Wydawnictwo Naukowe Sophia.

Atroszko, B., Atroszko, P. (2020). Presja edukacyjna a rozwój uzależnienia od uczenia się, uzależnienia od pracy oraz innych zaburzeń psychicznych. Ars Educandi, (17), 11–39.

Bińczyk, E. (2018). Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Brombley, M. (2022). What Is Slow Teaching? Depth over Breadth in the Classroom. Pobrane z: https://www.sec-ed.co.uk/best-practice/what-is-slow-teaching-depth-over-breadth-in-the-classroom-pedagogy-lessons-schools-teachers

Desperak, I. (2016). Czy polska szkoła reprodukuje nierówności społeczne? Pobrane z: http://www.krytykapolityczna.pl/artykuly/edukacja/20160901/czy-polska-szkola-reprodukuje-nierownosci-spoleczne

Fidowicz, A. (2020). Niepełnosprawność w polskiej literaturze XX i XXI wieku dla dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Handzel, A. (2021). Empatia. Język serca w szkole? W: A. Gis, K. Koc, M. Kwiatkowska-Ratajczak, M. Wobalis (red.), Lekcja POLSKI(ego). Praktyki edukacyjne wobec niepokojów XXI wieku. T. 1: Narracje tożsamościowe w edukacji polonistycznej (s. 485–498). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Harari, Y.N. (2018). 21 lekcji na XXI wiek. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Helak, M. (2022). Europa przeciw katastrofie klimatycznej. Ranking najbardziej zielonych państw Unii Europejskiej. Pobrane z: https://schuman.pl/wp-content/uploads/2022/11/Europa-przeciw-katastrofie_raport-Fundacji-Schumana_2022.pdf

Janus-Sitarz, A. (2018). Kolejna odsłona wykluczenia. Edukacja i literatura wobec zjawiska biedy. W: K. Jędrych, D. Krzyżyk, M. Ochwat, M. Wójcik-Dudek (red.), Przestrzenie spotkania. Tom dedykowany Profesor Ewie Jaskółowej (s. 175–183). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Janus-Sitarz, A. (2022). Nie bądź bierny. Literackie poprawianie świata w książkach Marcina Szczygielskiego, Anny Piwkowskiej i Katarzyny Ryrych. W: A. Janus-Sitarz (red.), Prawa moralne w literaturze dla dzieci i młodzieży (s. 153–162). Kraków: Universitas.

Janus-Sitarz, A. (red.). (2021). Personalizacja w akademickiej i szkolnej dydaktyce polonistycznej. Kraków: Universitas.

Jędrzejewska-Wróbel, R. (2021). Stan splątania. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Karwatowska, M. (2020). O potrzebie zachowań etycznych we współczesnej edukacji. Annales UMCS sectio N – Educatio Nova, 5, 69–81.

Kielak, E. (2022). GUS: Toaleta w mieszkaniu to nie codzienność. Aż 800 tys. Polaków nie ma do niej dostępu. Pobrane z: https://tiny.pl/wb641

Konwicki, T. (2010). Kalendarz i klepsydra. Kompleks polski. Warszawa: Agora.

Korwin-Piotrowska, D. (2020). Eutoryka. Rzecz o dobrej (roz)mowie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Krawczyk, S. (2019). Oziewicz: Opowieści na nowe czasy. Pobrane z: https://magazynkontakt.pl/oziewicz-opowiesci-na-nowe-czasy

Nussbaum, M.C. (2008). W trosce o człowieczeństwo. Klasyczna obrona reformy kształcenia ogólnego. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Onichimowska, A. (2015). Dziesięć stron świata. Łódź: Wydawnictwo Literatura.

Pilch, J. (2019). Trzeci dziennik. 7 maja 2017 – 15 lipca 2018. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Pobłocki, K. (2021). Chamstwo. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.

Ryrych, K. (2015). Król. Łódź: Wydawnictwo Literatura.

Serkowska, H. (2015). Jakiej wiedzy o chorobie Alzheimera dostarcza literatura piękna? W: M. Ganczar, P. Wilczek (red.), Literatura piękna i medycyna (s. 291–313). Kraków: Homo Homini.

Sieniewicz, M. (2007). Rebelia. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.

Suchecka, J. (2020). Young power. 30 historii o tym, jak młodzi zmieniają świat. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Szczygielski, M. (2015). Czarny młyn. Warszawa: Instytut Wydawniczy Latarnik im. Zygmunta Kałużyńskiego.

Thom, J. (2018). Slow Teaching: On Finding Calm, Clarity and Impact in the Classroom. London: John Catt Educational.

Tischner, J. (2005). Myślenie według wartości. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Tokarczuk, O. (2008). Bieguni. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Tokarczuk, O. (2020). Czuły narrator. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Webb, J. (2017). Health, Sickness and Literature for Children. W: C. Beauvais, M. Nikolajeva (Eds.), The Edinburgh Companion to Children’s Literature (s. 281–288). Edinburgh: Edinburgh University Press.

Witkowska, H. (2022). Zachowania samobójcze wśród dzieci i młodzieży. Raport za lata 2012–2021. Pobrane z: https://backend.zwjr.pl/media/attachments/Raport_za_lata_2012-2021_zachowania_samobojcze_mlodziezy_2_JVEHSu1.pdf

Wójcik, S. (2017). Ubóstwo dzieci. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka, 16(1), 10–31.

Wróblewski, M. (2019). Doświadczanie dzieciństwa. Studium z antropologii literatury. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

Zabawa, K. (2022). Wybory moralne trzech pokoleń w „Stanie splątania” Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel. W: A. Janus-Sitarz (red.), Prawa moralne w literaturze dla dzieci i młodzieży (s. 87–106). Kraków: Universitas.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2023.8.329-342
Date of publication: 2023-11-01 15:56:58
Date of submission: 2022-11-23 18:08:35


Statistics


Total abstract view - 569
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Język Polski) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.