Roksana Jędrzejewska-Wróbel’s “Entanglement State” on Polish Language Lessons in Primary School
Abstract
The article concerns the contemporary novel for young people, Entanglement State by Roksana Jędrzejewska-Wróbel. The text defines the problems of the work, characterizes the main characters, i.e. the elderly (residents of the Zaciszna Przystań nursing home) and the young (volunteers, students of the last grade of primary school), and describes their mutual relations. It also indicates the reasons for discussing the Entanglement State in Polish language lessons. A large part of the article is devoted to the ways of discussing Jędrzejewska-Wróbel’s novel, which require taking into account elements of different schools of text analysis and interpretation and references to different fields of knowledge.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Arystoteles (1988). Poetyka. Retoryka. Warszawa: PWN.
Barańska, J. (2022). Roksana Jędrzejewska-Wróbel: Dziś dziecko nie ma prawa do błędu. To rodzaj opresji [WYWIAD]. https://kultura.onet.pl/wywiady-i-artykuly/roksana-jedrzejewska-wrobel-napisala-wyjatkowa-powiesc-o-polskich-nastolatkach/fjlnj09
Barbaro, N. de (2018). Świat drabiny jest hierarchiczny – coś jest niżej, coś wyżej. Potrzebujemy pajęczyn. https://kulczykfoundation.org.pl/czulosc-i-wolnosc/czulosc-i-wolnosc/Swiat_Drabiny_Jest_Hierarchiczny_Cos_Jest_Nizej_Cos_Wyzej_Potrzebujemy_Pajeczyn
Bryniewicz, W., Bursa, M. (2017). Młodzież wobec starości i starzenia. Hygeia Public Health, 52(3), 203–208.
Bula, D. (2018). O istotną rolę seniorów w wychowaniu dzieci. W: A. Guzy, D. Krzyżyk, M. Ochwat, M. Wójcik-Dudek (red.), W krajobraz literacko-kulturowy wpisane… Księga jubileuszowa dedykowana Profesor Bernadecie Niesporek-Szamburskiej w czterdziestolecie pracy naukowej i dydaktycznej (s. 497–505). Katowice: Wydawnictwo UŚ.
Burda, K. (2022). Czym jest kwantowe splątanie cząstek? Laureaci Nobla zgłębili jedno z najmniej zrozumiałych praw przyrody. https://www.newsweek.pl/zdrowie-i-nauka/nauka/nagroda-nobla-z-fizyki-2022-co-to-jest-splatanie-kwantowe/s30hv4b
Centrum Leków (2023). Geraskofobia – lęk przed starością. https://www.centrumlekow.com/module/ets_blog/blog?id_post=10&url_alias=geraskofobia-strach-przed-staroscia
City Rock (2024). Jak relacje międzypokoleniowe przynoszą korzyści seniorom, dorosłym i dzieciom? https://cityrock.pl/p/jak-relacje-miedzypokoleniowe-przynosza-korzysci-seniorom-doroslym-i-dzieciom
Czekierda, F. (2023). Młodość–starość. Antagonizm czy współistnienie przeciwieństw? https://pisarze.pl/wp-content/uploads/2023/03/mlodosc–starosc.pdf
Czerniawska, O. (2002). Starość wczoraj, dziś i jutro. W: W. Wnuk (red.), Ludzie starsi w trzecim tysiącleciu. Szanse – nadzieje – potrzeby (s. 12–25). Wrocław: Atla 2.
Czykier, K. (2018). Starość i ludzie starzy w percepcji młodzieży. Ciągłość i zmiana. Pedagogika Społeczna, (3), 167–184.
Dzięgielewska, M. (2009). Edukacja jako sposób przygotowania do starości. Chowanna, (2), 49–62.
Facebook (2024). Post Nagroda Żółtej Ciżemki. https://www.facebook.com/profile.php?id=100069172504817
Fundacja Wisławy Szymborskiej (2022). „Stan splątania” Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel z Nagrodą Literacka Podróż Hestii. https://www.szymborska.org.pl/stan-splatania-roksany-jedrzejewskiej-wrobel-z-nagroda-literacka-podroz-hestii
Gajak-Toczek, M. (2020). Zdławiony szloch świata. Obraz starości w wybranych wierszach Desanki Maksimović i Urszuli Kozioł. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia, 11, 84–99.
Grudziński, A. (2014). Ludzie starzy w obliczu współczesnych przemian. W: J. Stala (red.), Człowiek chory i umierający. Możliwości wsparcia i formy pomocy (s. 61–69). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II. DOI: 10.15633/9788374384117.05.
Halicka, M., Kramkowska, E. (2012). Uczestnictwo ludzi starych w życiu społecznym. W: J. Hrynkiewicz (red.), O sytuacji ludzi starych (s. 33–50). Warszawa: Rządowa Rada Ludnościowa.
Jędrzejewska-Wróbel, R. (2022). Stan splątania. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Kansik, M., Kotyrba, J. (2013). Starość postrzegana oczyma ludzi młodych. Analiza badań własnych. Puls Uczelni, (7), 18–22.
Knabit, L. (2016). Młodość to nie tylko wiek. Młodość to stan ducha. Tyniec: Wydawnictwo Benedyktynów.
Kopiński, P. (2022). Splątanie: przyczyny, objawy i leczenie. https://www.mp.pl/pacjent/objawy/150107,splatanie
Kostrzewa, L. (2024). Trzy lekcje znad stawu Walden. https://moodscentbar.com/pl/module/xipblog/single?page_type=post&id=27&rewrite=trzy-lekcje-znad-stawu-walden
Kotas, R., Nowakowska-Kotas, M., Pokryszko-Dragan, A., Podemski, R.J. (2014). Postępowanie diagnostyczne i terapeutyczne w przewlekłych zaburzeniach świadomości. Medycyna Paliatywna, 6(3), 127–133.
Kotlarska-Michalska, A. (2000). Starość w aspekcie socjologicznym. Rocznik Socjologii Rodziny, 12, 147–159.
Kowalczuk, K. (2012). Rola dziadków w naszym życiu. Komunikat z badań. https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2012/K_008_12.PDF
Krupa, B. (2012). Starość w percepcji młodzieży – perspektywa pedagogiczna. Nowy Lek, (81), 36–43.
Kuchta, J. (2016). Przebudzenie młodości. https://cms.nowaera.pl/data/download/02/8e/93318fe23f4648957f4144fbf8f0e7a3028ebddb47fdd2ee1b0a316eca8d05d2.pdf/przebudzenie_20160111.pdf
Lubimy Czytać (2022–2024). R. Jędrzejewska-Wróbel „Stan splątania”. https://lubimyczytac.pl/ksiazka/4980006/stan-splatania
Majeran, R. (2011). Arystoteles o starości. Vox Patrum, 56, 105–118. DOI: 10.31743/vp.4210.
Majewska-Kafarowska, A. (2017). Doświadczenie starości – rozważania wokół pojęć i zjawisk (nie)oczywistych. Edukacja Dorosłych, (1), 43–50.
Marciniak, S. (2022). Zmiany i perspektywy rozwoju polskiego rynku literatury dla młodzieży. Toruńskie Studia Bibliologiczne, 14(2), 125–156. DOI: 10.12775/TSB.2021.011.
Mączyńska-Dylis, A. (2008). Trzeci wiek twórczy i uśmiechnięty. Gazeta Szkolna, 3–4, 8–9.
Medexpress (2024). Coraz więcej osób starszych w Polsce. Najnowsze dane i wyzwania dla opieki. https://www.medexpress.pl/pacjent/coraz-wiecej-osob-starszych-w-polsce-najnowsze-dane-i-wyzwania-dla-opieki
Molicka, M. (2010). Najpiękniejszy wiek to ten, w którym się jest – starość jako pozytywny etap życia. Praca Socjalna, (1), 107–117.
Na Szlaku (2023). Slow life dla nastolatków. Jak pomóc młodym odpocząć! https://obozynaszlaku.pl/slow-life-dla-nastolatkow
Ostrowicka, H. (2011). Młodość jako kategoria i relacja w dyskursie edukacyjnym. Przegląd Pedagogiczny, (1), 277–284.
Piekot, T. (2024). W poszukiwaniu utraconego szacunku. Wprowadzenie do problematyki dyskryminacji osób starszych. http://www.inwestujew45plus.cba.pl/wposzukiwaniutracone goszacunku.pdf
Pogodna Jesień (2024). Dom opieki – dlaczego warto zostać wolontariuszem? https://pogodnajesien.pl/vademecum,71/dom-opieki---dlaczego-warto-zostac-wolontariuszem,75.html
Promen (2022). Tańczyć w deszczu. Czy dorośli potrzebują się bawić? https://promena.pl/taniec-w-deszczu
Raczek, M. (2022). Literacka Podróż Hestii: „Stan splątania” najlepszą książką dla dzieci i młodzieży 2021 roku. https://kultura.trojmiasto.pl/Literacka-Podroz-Hestii-Stan-splatania-najlepsza-ksiazka-dla-dzieci-i-mlodziezy-2021-roku-n170749.html
Rudnik, A. (2016). Wymiary starości i cechy ludzi starych w percepcji dzieci i młodzieży. Pogranicze. Studia Społeczne, 28, 201–219. DOI: 10.15290/pss.2016.28.11.
Strzałkowska, E., Latos, G. (2024). Jak złodziej przyszła. Rozmowy i reportaże o starości. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Strzelecki, E. (2023). Młodość to stan duszy, nie ciała. https://www.onet.pl/styl-zycia/damosfera/mlodosc-to-stan-duszy-nie-ciala/1x758xb,30bc1058
Thoreau, H.D. (2010). Walden, czyli życie w lesie. Poznań: Wydawnictwo Rebis.
Wądolny-Tatar, K. (2022). „Stan splątania”. Stan splatania. O (wieloadresatywnej) powieści Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel. Rocznik Biblioteki Kraków, 6, 367–379.
Wądolny-Tatar, K. (2023). Terapia międzypokoleniowej narracji w „Stanie splątania” Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel. Studium relacji. Polonistyka. Innowacje, (18), 81–101. DOI: 10.14746/pi.2023.18.7.
Wilgosiewicz-Begińska, J., Chrobak, J. (2010). Twórczość ludzi w podeszłym wieku oraz jej pozytywny wpływ na starzenie się. Edukacja Ustawiczna Dorosłych, (1), 38–45.
Wiśniewska, E. (2017). Starsi i młodzi w dialogu międzypokoleniowym. Społeczeństwo, Edukacja, Dialog, (6), 27–47.
Zalewska, J. (2009). Stary człowiek w kulturze młodości. Doświadczanie starości wśród warszawskich seniorów. Rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem prof. dr hab. Elżbiety Tarkowskiej. Warszawa. https://open.icm.edu.pl/items/106156f1-95db-4627-94bd-25ccdb4229b6
Zawada, A. (2009). O potrzebie kształcenia gerontologicznego wśród dzieci i młodzieży. Wychowanie Na Co Dzień, (4–5), 8–11.
Zielińska-Więczkowska, H., Kędziora-Kornatowska, K., Kornatowski, T. (2008). Starość jako wyzwanie. VIA Medica, (16), 131–136.
Zych, A.A. (2007). Leksykon gerontologii. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2025.10.267-292
Date of publication: 2025-12-10 20:51:51
Date of submission: 2024-09-06 10:37:18
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.