Between Duty and Pleasure: Challenges in the Area of Lifelong Education for Translators

Beata Kędzia-Klebeko

Abstract


The subject of the article is the role of the pleasure of learning in the professional development that takes place in the process of so-called lifelong learning. The problem of improving skills is becoming a general phenomenon. The article looks at the issue in relation to the training of professional and sworn translators. Acquiring linguistic and cultural skills requires a long-term commitment on the part of the learner to the difficult process of learning the art of translation. The aim is to identify ways of strengthening motivation and forming attitudes which, through metacognitive strategies, enable learners to see the learning process as a source of satisfaction and a means of self-fulfilment.


Keywords


pleasure of learning; motivation; metacognitive strategies; being an interpreter; professional responsibility

References


Bourgeois, É. (2018). La construction de connaissances nouvelles : entrer dans le monde de l’Autre. In : Le désir d’apprendre (pp. 123–139). Paris : Presses Universitaires de France.

Buathier, F. (2004). Traduire, ou bien ré-écrire… Meta, 49(2), 316–326, DOI : 10.7202/009354ar.

Challe, O. (2002). Enseigner le français de spécialité. Paris : Economica.

CNTRL (2024). Plaisir. Disponible à : https://www.cnrtl.fr/definition/plaisir

Collerye, R. de (1536). Œuvres. C. d’Héricault (éd.), Paris. Disponible à : https://www.cnrtl.fr/definition/plaisir

Dehaene, S. (2021). D’où vient le besoin d’apprendre ? Sciences Humaines, (HS8), 24–27, DOI : 10.3917/sh.hs8.0024.

Dehaene, S., Viguier-Vinson, S. (2020). « Il y a urgence à développer le plaisir à l’école ». Entretien. Les Grands Dossiers des Sciences Humaines, 3(58), DOI : 10.3917/gdsh.058.0004.

Gmaj, I., Grzeszczak, J., Leyk, A., Pierwieniecka, R., Tauber, M., Walicka, S. (2017). Zagraniczne systemy walidacji. Przegląd rozwiązań. Disponible à : https://kwalifikacje.gov.pl/images/Publikacje/zagraniczne-systemy-walidacji.pdf

Guidère, M. (2010). Introduction à la traductologie. Bruxelles : De Boeck.

Guillemin-Flescher, J. (2020). Translation. In : Encyclopædia Universalis. (e-book)

Guinot, J., Llena, C. (2021). Et si le plaisir d’apprendre et celui d’enseigner se rencontraient. L’intervention de l’enseignant au cours de la leçon d’EPS, 15.11.2019, Paris, France. Disponible à : https://hal.univ-lille.fr/hal-02525815v2/document

Kierzkowska, D. (2020). Alchemia zawodu tłumacza. Warszawa : Wydawnictwo Towarzystwa Transglesis.

Konieczna-Woźniak, R. (2011). Uczenie się ludzi dorosłych poprzez ich zainteresowania wolnoczasowe. Edukacja Dorosłych, (2), 111–124.

Lavoie, J. (2003). Faut-il être juriste ou traducteur pour traduire le droit ? Meta, 48(3), 393–401. DOI : 10.7202/007599ar

Meirieu, P. (2015). Peut-on susciter le désir d’apprendre ? Sciences Humaines, 3(268). DOI : 10.3917/sh.268.0023

Neczaj-Świderska, R. (2004). Uczenie się jako jedno z życiowych wyzwań współczesnego człowieka. E-mentor, (5), 51–54.

Presseau, A., Martineau, S. (2010). Apprendre et enseigner : une question de stratégies. Québec français, (157), 65–67.

PT TEPIS Bulletin 2022, (95).

PT TEPIS 1990–2024. Disponible à : https://tepis.org.pl/tepis-1990-2015

Pu, Z., Xu, R. (2016). Apprendre avec plaisir et le plaisir de l’apprentissage. Synergies Chine, (11), 201–209.

Rodek, V. (2020). Poczucie własnej skuteczności jako czynnik różnicujący samodzielne uczenie się studentów. Studia Edukacyjne, (58), 107–122.

Sannier-Bérusseau, C. (2017). Recensions. In : B. Noël, S.C. Cartier (dir.), De la métacognition à l’apprentissage autorégulé (pp. 164–165). Bruxelles : De Boeck. DOI : 10.7202/1050981ar

Schwartz, B. (1968). Réflexions sur le développement de l’éducation permanente. Revue Française de Pédagogie, (4), 32–44. DOI : 10.3406/rfp.1968.1762

Suchodolski, B. (2003). Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje. Warszawa : Towarzystwo Wolnej Wszechnicy Polskiej.

Tyszkowa, M. (1990). Zdolności osobowościowe i działalność uczniów. Warszawa : PWN.

Villers, G. de (2018). Préface. In : É. Bourgeois, Le désir d’apprendre (pp. 1–4). Paris : PUF.

Zintegrowany System Kwalifikacji (2024). Informacje o ZSK. Disponible à : https://kwalifikacje.gov.pl/o-zsk/informacja-o-zsk

Zych, A.A. (2001). Słownik gerontologii społecznej. Warszawa : Wydawnictwo Akademickie.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2024.9.273-287
Date of publication: 2024-10-24 23:38:00
Date of submission: 2023-10-02 23:26:40


Statistics


Total abstract view - 59
Downloads (from 2020-06-17) - PDF (Français (France)) - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.