Pomiędzy obowiązkiem a przyjemnością. Wyzwania w obszarze edukacji ustawicznej

Beata Kędzia-Klebeko

Streszczenie w języku polskim


Przedmiotem artykułu jest rola przyjemności uczenia się w doskonaleniu zawodowym, które dokonuje się w procesie tzw. kształcenia ustawicznego. Problem podnoszenia kwalifikacji staje się zjawiskiem ogólnocywilizacyjnym. W opracowaniu przedstawiony jest w odniesieniu do doskonalenia zawodowego tłumaczy specjalistycznych i przysięgłych. Zdobywanie kompetencji językowych i kulturowych wymaga długotrwałego zaangażowania uczącego się w trudny proces poznawania sztuki tłumaczenia. Celem jest ukazanie sposobów budowania motywacji i formowania postaw, które dzięki strategiom metakognitywnym pozwalają uczącym się traktować proces uczenia się jako źródło satysfakcji i sposób samorealizacji.


Słowa kluczowe


przyjemność uczenia się; motywacja; strategie metakognitywne; być tłumaczem; odpowiedzialność zawodowa

Pełny tekst:

PDF (Français (France))

Bibliografia


Bourgeois, É. (2018). La construction de connaissances nouvelles : entrer dans le monde de l’Autre. In : Le désir d’apprendre (pp. 123–139). Paris : Presses Universitaires de France.

Buathier, F. (2004). Traduire, ou bien ré-écrire… Meta, 49(2), 316–326, DOI : 10.7202/009354ar.

Challe, O. (2002). Enseigner le français de spécialité. Paris : Economica.

CNTRL (2024). Plaisir. Disponible à : https://www.cnrtl.fr/definition/plaisir

Collerye, R. de (1536). Œuvres. C. d’Héricault (éd.), Paris. Disponible à : https://www.cnrtl.fr/definition/plaisir

Dehaene, S. (2021). D’où vient le besoin d’apprendre ? Sciences Humaines, (HS8), 24–27, DOI : 10.3917/sh.hs8.0024.

Dehaene, S., Viguier-Vinson, S. (2020). « Il y a urgence à développer le plaisir à l’école ». Entretien. Les Grands Dossiers des Sciences Humaines, 3(58), DOI : 10.3917/gdsh.058.0004.

Gmaj, I., Grzeszczak, J., Leyk, A., Pierwieniecka, R., Tauber, M., Walicka, S. (2017). Zagraniczne systemy walidacji. Przegląd rozwiązań. Disponible à : https://kwalifikacje.gov.pl/images/Publikacje/zagraniczne-systemy-walidacji.pdf

Guidère, M. (2010). Introduction à la traductologie. Bruxelles : De Boeck.

Guillemin-Flescher, J. (2020). Translation. In : Encyclopædia Universalis. (e-book)

Guinot, J., Llena, C. (2021). Et si le plaisir d’apprendre et celui d’enseigner se rencontraient. L’intervention de l’enseignant au cours de la leçon d’EPS, 15.11.2019, Paris, France. Disponible à : https://hal.univ-lille.fr/hal-02525815v2/document

Kierzkowska, D. (2020). Alchemia zawodu tłumacza. Warszawa : Wydawnictwo Towarzystwa Transglesis.

Konieczna-Woźniak, R. (2011). Uczenie się ludzi dorosłych poprzez ich zainteresowania wolnoczasowe. Edukacja Dorosłych, (2), 111–124.

Lavoie, J. (2003). Faut-il être juriste ou traducteur pour traduire le droit ? Meta, 48(3), 393–401. DOI : 10.7202/007599ar

Meirieu, P. (2015). Peut-on susciter le désir d’apprendre ? Sciences Humaines, 3(268). DOI : 10.3917/sh.268.0023

Neczaj-Świderska, R. (2004). Uczenie się jako jedno z życiowych wyzwań współczesnego człowieka. E-mentor, (5), 51–54.

Presseau, A., Martineau, S. (2010). Apprendre et enseigner : une question de stratégies. Québec français, (157), 65–67.

PT TEPIS Bulletin 2022, (95).

PT TEPIS 1990–2024. Disponible à : https://tepis.org.pl/tepis-1990-2015

Pu, Z., Xu, R. (2016). Apprendre avec plaisir et le plaisir de l’apprentissage. Synergies Chine, (11), 201–209.

Rodek, V. (2020). Poczucie własnej skuteczności jako czynnik różnicujący samodzielne uczenie się studentów. Studia Edukacyjne, (58), 107–122.

Sannier-Bérusseau, C. (2017). Recensions. In : B. Noël, S.C. Cartier (dir.), De la métacognition à l’apprentissage autorégulé (pp. 164–165). Bruxelles : De Boeck. DOI : 10.7202/1050981ar

Schwartz, B. (1968). Réflexions sur le développement de l’éducation permanente. Revue Française de Pédagogie, (4), 32–44. DOI : 10.3406/rfp.1968.1762

Suchodolski, B. (2003). Edukacja permanentna. Rozdroża i nadzieje. Warszawa : Towarzystwo Wolnej Wszechnicy Polskiej.

Tyszkowa, M. (1990). Zdolności osobowościowe i działalność uczniów. Warszawa : PWN.

Villers, G. de (2018). Préface. In : É. Bourgeois, Le désir d’apprendre (pp. 1–4). Paris : PUF.

Zintegrowany System Kwalifikacji (2024). Informacje o ZSK. Disponible à : https://kwalifikacje.gov.pl/o-zsk/informacja-o-zsk

Zych, A.A. (2001). Słownik gerontologii społecznej. Warszawa : Wydawnictwo Akademickie.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/en.2024.9.273-287
Data publikacji: 2024-10-24 23:38:00
Data złożenia artykułu: 2023-10-02 23:26:40


Statystyki


Widoczność abstraktów - 59
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (Français (France)) - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2024 Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.