Analytical and Synthetical Discourse, or Magical Thinking in Cognitive Anthropology Perspective
Abstract
The aim of the paper is to identify consequences of specific cognitive distructions caused inter alia by objective lack of time or subjectively registered lack of time caused by constraints related to a very vaguely specified, insufficiently defined, blurring notion of efficiency. Such circumstances can contribute to the emergence of so called synthetic discourse, distinguished by the tendency to indistinctiveness, or insufficient distinctiveness of perceived phenomena. Such a state of discourse and corresponding intentionality (habitual attitude to phenomena) by its members can support and sustain the lack of reflection and criticism, vulnerability to persuasion (inability to oppose rhetorical strategies) and in this manner it can be harmful to scientific investigations.
Keywords
Full Text:
PDF (Język Polski)References
Barthes Roland, 2000, Mitologie, tłum. Adam Dziadek, Warszawa: KR.
Bihr Alain, 2008, Nowomowa neoliberalna, tłum. Agata Łukomska, Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa.
Bourdieu Pierre, 2008, Zmysł praktyczny, tłum. Maciej Falski, Kraków: Wyd. UJ.
Bourdieu Pierre, 2014, Kunst und Kultur. Zur Ökonomie symbolischer Güter, tłum. Franz Schultheis, Stephan Egger, Berlin: Suhrkamp.
Chomsky Noam, 1997, Media Control. The Spectacular Achievements of Propaganda, Nowy Jork: Seven Stories Press.
Feynman Richard P., 1974, Cargo Cult Science, „Engineering and Science”, nr 7, vol. 37,
s. 10–13.
Gadamer Hans-Georg, 1993, Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, tłum. Bogdan Baran, Kraków: Inter Esse.
Herman Edward S., Chomsky Noam, 1988, Manufacturing Consent. The Political Economy of the Mass Media, New York: Pantheon Books.
Hołówka Teresa, 1986, Myślenie potoczne. Heterogeniczność zdrowego rozsądku, Państwowy Instytut Wydawniczy: Warszawa.
Huizinga Johan, 2000, Homo ludens, tłum. Jaroslav Vácha, Praha: Dauphin.
Husserl Edmund, 1996, Krize evropských věd a transcendentální fenomenologie. Úvod do fenomenologické filozofie, tłum. Oldřich Kuba, Praha: Academia.
Kajfosz Jan, 2015, Folklorystyczna uroczystość, czyli o pewnym kognitywnym mechanizmie budowania potęgi historycznego chłopa, [w:] W krainie metarefleksji. Księga poświęcona profesorowi Czesławowi Robotyckiemu, Janusz Barański, Monika Golonka-Czajkowska, Anna Niedźwiedź (red.), Kraków: Wyd. UJ, s. 250–261.
Kohák Erazim, 2002, P. S. Psové, Praha: ISV.
Lévy-Bruhl Lucien, 1999, Myšlení člověka primitivního, tłum. Jindřich Vacek, Praha: Argo.
Łuczeczko Paweł, 2010, Wciąż jesteśmy dzicy, „Znak” 3 (658), s. 10–16.
McLuhan Marshall, 2004, Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, tłum. Natalia Szczuka, Warszawa: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.
Navas Eduardo, 2009, After Media (Hot and Cold), „Drain. A Journal of Contemorary Art and Culture” Cold, nr 1, vol. 6, http://drainmag.com/index_col.htm?http://drainmag.com/ContentCOLD/Essays/Navas/Navas.html (dostęp: 30 lipca 2015).
Platon, 2003, O wynalazku liter, [w:] Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, Grzegorz Godlewski, Andrzej Mencwel, Roch Sulima (red.), Warszawa: Wyd. UW, s. 358–361.
Schütz Alfred, 2008, Obcy. Esej z zakresu psychologii społecznej, [w:] tegoż, O wielości światów. Szkice z socjologii fenomenologicznej, tłum. Barbara Jabłońska, Kraków: Nomos.
Simmel Georg, 1997, Peníze v moderní kultuře a jiné eseje, tłum. Otakar Vochoč, Praha: Sociologické nakladatelství.
Tokarska-Bakir Joanna, 2000, Obraz osobliwy. Hermeneutyczna lektura źródeł etnograficznych, t. 1, Wielkie opowieści, Kraków: Universitas.
Turner Mark, Fauconnier Gilles, 2002, The Way We Think. Conceptual Blending and the Mind’s Hidden Complexities, Nowy Jork: Basic Books.
DOI: http://dx.doi.org/10.17951/arte.2016.1.27
Date of publication: 2016-05-09 12:15:33
Date of submission: 2015-07-31 22:41:44
Statistics
Indicators
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2016 Jan Kajfosz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.