The Mediator’s Ego? Towards a Reflective Professional Identity. Implications of the Assumptions of Positive Disintegration Theory

Małgorzata Artymiak, Robert Kaszczyszyn, Paweł Kłos

Abstract


The article is conceptual and descriptive in nature and seeks to capture the role of the mediator’s ego in the mediation process through the lens of Kazimierz Dąbrowski’s theory of positive disintegration. The starting point is the observation that the ego of the mediator – although often overlooked in ethical codes and competency standards – plays a significant role in shaping the course and quality of mediation. The authors pose a research question concerning the impact of participation in mediations on the personal and professional development of the mediator, and subsequently formulate hypotheses suggesting that each mediation may serve as a stimulus for deep reflection and personal growth. The authors apply the logical-linguistic method and the introspective perspective of mediation practitioners. The application of elements of the theory of positive disintegration enables a multi-level analysis of the mediator’s psychological processes and the identification of developmental moments with potential ethical and professional relevance. The originality of the study lies in transferring a psychological theory into the domain of mediation practice in light of ethical demands and in highlighting the need to systematically integrate the notion of “ego maturity” into training and normative models. Although the scope of the study is national, its conclusions are also relevant to mediators operating outside the Polish legal framework. The article contributes to the body of knowledge in mediation theory, particularly in the areas of professional ethics and approaches to (self)education of mediators.


Keywords


mediation; ego; positive disintegration; professional ethics; personal development; reflective practice;

Full Text:

PDF

References


REFERENCES

Baruch Bush R.A., A Pluralistic Approach to Mediation Ethics: Delivering on Mediation’s Different Promises, “Ohio State Journal on Dispute Resolution” 2019, vol. 34, no. 3.

Baruch Bush R.A., One Size Does Not Fit All: A Pluralistic Approach to Mediator PerformanceTesting and Quality Assurance, “Ohio State Journal on Dispute Resolution” 2004, vol. 19, no. 3.

Baumeister R., The Self in Social Psychology, Philadelphia 1999.

Brandon M., Facilitative Mediation Ethics: How Does Our Own Bias and Awareness Inform Our Work?, “The Arbitrator & Mediator” 2019, https://austlii.edu.au/cgi-bin/viewdoc/au/journals/ANZRIArbMedr/2019/4.html [access: 9.10.2025].

Brandon M., Professional Development Through Reflective Practice, “The Arbitrator & Mediator” 2018, https://austlii.edu.au/cgibin/viewdoc/au/journals/ANZRIArbMedr/2018/4.html [access: 9.10.2025].

Daniel K., Wpływ antropologii na naukę prawa, „Studenckie Prace Prawnicze, Administratywistyczne i Ekonomiczne” 2019, vol. 28.

Dąbrowski K., Dezintegracja pozytywna, Warszawa 2021.

Dąbrowski K., O dezintegracji pozytywnej. Szkic teorii rozwoju psychicznego człowieka poprzez nierównowagę psychiczną, nerwowość, nerwice i psychonerwice, Warszawa 1964.

Dąbrowski K., W poszukiwaniu zdrowia psychicznego, Warszawa 1989.

K. Daniel, Wpływ antropologii na naukę prawa, „Studenckie Prace Prawnicze, Administratywistyczne i Ekonomiczne” 2019, vol. 28, p. 294.

Dąbrowski K., Wprowadzenie do higieny psychicznej, Warszawa 1979.

Dąbrowski K., Zdrowie psychiczne, Warszawa 1985.

Edwards B.A., A Roadmap to Build a Successful Mediation Career, Edwards Mediation Academy, 2016, https://edwardsmediationacademy.com [access: 4.05.2025].

Edwards B.A., Why Ego Management Is Key to Effective Mediation, https://mediate.com/why-ego-management-is-key-to-effective-mediation/ [access: 11.05.2025].

Freud S., Ego i id, Leszno 2024.

Freud S., Poza zasadą przyjemności, Warszawa 2005.

Hoffman D.A., Wolman R.N., The Psychology of Mediation, “Cardozo Journal of Conflict Resolution”2013, vol. 14.

Hołówka J., Reguły polityczne i moralne, „Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria” 2012, vol. 4, no. 84.

Jung C.G., Archetypy i nieświadomość zbiorowa, Warszawa 2016.

Jung C.G., Podstawy psychologii analityczne. Wykłady tavistockie, Warszawa 1995.

Kahneman D., Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Poznań 2012.

Kahneman D., Tversky A., Wybory, wartości i ramy interpretacyjne, [in:] D. Kahneman, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Poznań 2012.

Karcz J., Organizacja jako system, [in:] Zarządzanie, organizacje i organizowanie – przegląd perspektyw teoretycznych, red. K. Klincewicz, Warszawa 2016.

Kłos P., Cywilizacja informacyjna a prawo – preliminaria, [in:] Horyzonty informacji 5, red. P. Korycińska, Kraków 2023.

Kłos P., Information Civilisation and the Law: Significance of Limiting Factors, „Archiwum Filozofii Prawa i Filozofii Społecznej” 2025, vol. 1, no. 42.

Kłos P., Perspektywy badawcze mediacji, [in:] Omnia sunt interpretanda, red. A. Korybski, B. Liżewski, Lublin 2023.

Kłos P., The Decision-Making Approach in the Mediation Process, “Studia Iuridica Lublinensia” 2023, vol. 32, no. 4.

Kolb D.A., The Process of Experiential Learning, [in:] Culture and Processes of Adult Learning, eds. R. Edwards, A. Hanson, M. Thorpe, London 2013.

Kołodziej-Zaleska A., Przybyła-Basista H., Ego-resiliency jako zasób osobisty – narzędzie pomiaru i jego wykorzystanie w badaniach interdyscyplinarnych, „Czasopismo Psychologiczne” 2018, vol. 24, no. 1.

Korybski A., Alternatywne rozwiązywanie sporów w USA, Lublin 1993.

Kotarbiński T., Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk, Wrocław 2003.

Kutter P., Współczesna psychoanaliza. Wprowadzenie do psychologii procesów nieświadomych, Gdańsk 2000.

Lamri J., Kompetencje XXI wieku. Kreatywność, Komunikacja. Krytyczne myślenie, Kooperacja, Warszawa 2021.

Lieberman E., Foux-Levy Y., Segal P., Beyond Basic Training: A Model for Developing Mediator Competence, “Conflict Resolution Quarterly” 2005, vol. 23, no. 2.

Mamo A.B., Unsettling the Self: Rethinking Self-determination in Mediation, “Mississippi Law Journal” 2023, vol. 93, no. 2.

Nussbaum M.C., Animals: Expanding the Humanities, https://www.youtube.com/watch?v=hMTn7HWzg2U [access: 5.09.2025].

Perkowska-Klejman A., Refleksyjna praktyka jako kategoria edukacyjna, „Pedagogika Społeczna” 2011, vol. 2, no. 40.

Rogers C.R., Uczyć się jak być wolnym, [in:] Przełom w psychologii, red. K. Jankowski, Warszawa 1978.

Rogers C.R., On Becoming a Person, Boston 1961.

Shapira O., A Theory of Mediator’s Ethics, Cambridge 2016.

Spiegelhoff S.F., Ego Identity Development as a Mediator Between Negative Affectivity and Wellness of College Students, Dissertations – ALL. 627, Syracuse University, 2016, https://surface.syr.edu/etd/627 [access: 11.05.2025].

Tversky A., Kahneman D., Osądy w warunkach niepewności: heurystyki i błędy poznawcze, [in:] D. Kahneman, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Poznań 2012.

Walczak M., Teoria paradygmatu i jej zastosowanie w naukach prawnych, „Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ. Nauki Społeczne” 2015, vol. 10, no. 1.

Wierzbicki A., Metody identyfikacji zagrożeń przyszłości, „Przyszłość. Świat – Europa – Polska” 2012, nr 2, https://bibliotekanauki.pl/articles/465370 [access: 16.05.2025].




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/adr.2025.1.9-42
Date of publication: 2025-12-15 11:33:47
Date of submission: 2025-07-13 19:44:51


Statistics


Total abstract view - 0
Downloads (from 2020-06-17) - PDF - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.