Marketing in the activities of banks

Agnieszka Stolarska

Abstract


This paper aims at analysing the utilisation and implementation of the rules of marketing within banking activities. It includes an analysis of the essence of the provision of services and that of the financial services market, the rules of bank marketing, and the shaping of marketing instruments in banks. In addition, it provides examples of the implementation and utilisation of marketing principles in selected banks. The necessity of applying the rules of marketing in the activities of banks is a result of the changes which have occurred during the last several-dozen years within the banking services market and inside the financial institutions’ environment. Financial markets constitute an inseparable element of each and every economy, along with the consumer goods, manufactured goods and resource markets. They engage in the process of fund and product flow.


Keywords


Bank, marketing, services, market, financial institutions

Full Text:

PDF

References


Bibliography

Bednarska-Olejniczak D., Innovations in the area of marketing communication of banks –selected issues, MARKETING I RYNEK 4/2018

Bednarska-Olejniczak D., Marketing w usługach bankowych, (w) Marketing w usługach. Przykłady zastosowań, pr. zb. pod red. B. Iwankiewicz-Rak, Wyd. Wyższej Szkoły Bankowej, Poznań 2011.

Booms B. H., Bittner M. J., Marketing Strategies and Organization Structures for Services Firms, (w) Marketing of Services, red. J. H. Donelly, W. R. George, AMA, Chicago 1981.

Czechowska I. D., Waliszewski K., Instytucje bankowe i niebankowe na rynku detalicznych usług finansowych w Polsce, CeDeWu; Warszawa 2019

Czubała A., Jonas A., Smoleń T., Wiktor J.W., Marketing usług, Wolters Kluwer, Krakw 2006.

Dębski W., Rynek finansowy i jego mechanizmy. Podstawy teorii i praktyki, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2007.

Gabryelczyk K., Nowe usługi finansowe, Cedewu, Warszawa 2006.

Gilmore A., Usługi. Marketing i zarządzanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2006.

Grzegorczyk W. Krawiec W., Sibińska A., Współczesne dylematy marketingu bankowego w Polsce, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010.

Grzegorczyk W., Marketing bankowy, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz, 2004.

Grzybowska-Brzezińska M., Grzywińska-Rąpca M., Wirtualizacja komunikacji a marketing bezpośredni w sektorze usług bankowych, Marketing i Rynek; 2018 | nr 4 (CD) | 257--267

Grzywacz J., Marketing banku, Difin, Warszawa 2010.

Grzywacz J., Marketing w działalności banku, Difin, Warszawa 2006.

Grzywacz J., Podstawy bankowości, Difin, Warszawa 2006.

Jakubowska A., Public relations w kształtowaniu wizerunku instytucji finansowych, Wyd. Akademii Ekonomicznej, Katowice 2010.

Jaworski Wł. L., Bankowość, PWN, Warszawa 2007.

Kolasa M., Marketing bankowy, Cedewu, Warszawa 2009.

Koleśnik J., Bankowość detaliczna, Difin, Warszawa 2016

Kotler Ph. Armstrong G., Saunders J., Wong V., Marketing. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa 2012.

Lipowski M., Marketing bankowy, zarządzanie popytem i podażą usług, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2003.

Lovelock Ch., Services Marketing. People, Technology, Strategy, Prentice Hall., Upper Saddle River, New jersey 2001.

Mazur J., Zarządzanie marketingiem usług, Difin, Warszawa 2001.

Monitorowanie jakości w banku, red. K. Opolski, CeDeWu, Warszawa 2004.

Nowak A. Z., Karkowska R., Kosiński B., Podstawy współczesnej bankowości, PWE, Warszawa 2017.

Płonka M., Marketing instytucji finansowych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Kraków 2004.

Simon K., Przedsiębiorstwo i bank w procesie restrukturyzacji finansowej, CeDeWu, Warszawa 2015

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997. Prawo bankowe i inne teksty- tekst jednolity, Wyd. C.H.Beck, Warszawa, art. 2.

Żurawik B, Marketing bankowy, Wyd. CeDeWu, Warszawa 2009.

Żurawik B. i W., Marketing usług finansowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/we.2019.5.2.87-98
Date of publication: 2020-02-05 10:47:16
Date of submission: 2020-01-23 19:25:07


Statistics


Total abstract view - 2217
Downloads (from 2020-06-17) - PDF - 0

Indicators



Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.