Konstytucyjna właściwość Sejmu w zakresie bezpieczeństwa państwa

Mirosław Karpiuk

Streszczenie w języku polskim


Sfera bezpieczeństwa państwa jest tym obszarem, w ramach którego funkcjonują różne organy. Najszerszy zakres kompetencji przyznany jest władzy wykonawczej, jednak władza ustawodawcza (i sądownicza) nie jest bez wpływu na tę dziedzinę. W ramach władzy ustawodawczej szczególne uprawnienia posiada Sejm. Jeżeli chodzi o jego konstytucyjną właściwość w zakresie bezpieczeństwa państwa, zasadniczo podejmuje działania nie gdy mamy do czynienia z normalnym funkcjonowaniem państwa, lecz w przypadku zagrożeń o charakterze kwalifikowanym. Nawet zawarcie pokoju jest następstwem zasadniczo uprzednich, szczególnych zagrożeń. Konstytucyjna właściwość Sejmu w przedmiotowej sferze w zdecydowanym zakresie obejmuje stany nadzwyczajne oraz stan wojny, którego do tej kategorii ustrojodawca nie zalicza. Sejm posiada na tym polu narzędzia prawne, które pozwalają mu ostatecznie zdecydować o obowiązywaniu tych stanów (poza stanem klęski żywiołowej, gdzie Sejm wydaje zgodę na jego przedłużenie).


Słowa kluczowe


Sejm; bezpieczeństwo państwa; stan wojny; stan wojenny; stan wyjątkowy; stan klęski żywiołowej

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Banaszak B., Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, Warszawa 2009.

Czuryk M., Podstawy normatywne wprowadzenia, obowiązywania oraz zniesienia stanu wojennego, [w:] Prawo obronne Rzeczypospolitej Polskiej w zarysie, red. M. Czuryk, W. Kiler, Warszawa 2014.

Dunaj K., Konstytucyjne uprawnienia Sejmu i Senatu w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa państwa, „Zeszyty Naukowe Akademii Obrony Narodowej” 2011, nr 2.

Grzebyk P., [w:] Konstytucja RP. Komentarz, red. M. Safjan, L. Bosek, t. 2, Warszawa 2016.

Karpiuk M., Kształtowanie się instytucji stanów nadzwyczajnych w Polsce, Warszawa 2013.

Karpiuk M., Normatywne uwarunkowania stanu wojennego i wyjątkowego, „Studia Prawnicze i Administracyjne” 2015, nr 3.

Kęsoń T.J., Stan wojny a stan wojenny – zagadnienia formalno-prawne, „Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego” 2014, nr 2.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. nr 78, poz. 483 ze zm.).

Opaliński B., Rozdzielenie kompetencji władzy wykonawczej między Prezydenta RP oraz Radę Ministrów na tle Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 1997 roku, Warszawa 2012.

Prokop K., Stan wojny a stan wojenny w Konstytucji RP, „Państwo i Prawo” 2002, z. 3.

Prokop K., Stany nadzwyczajne w Konstytucji RP, [w:] Aspekty prawne bezpieczeństwa narodowego RP. Część ogólna, red. W. Kitler, M. Czuryk, M. Karpiuk, Warszawa 2013.

Sarnecki P., [w:] Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, red. L. Garlicki, t. 5, Warszawa 2007.

Skrzydło W., Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, Warszawa 2013.

Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. M.P. z 2012 r., poz. 32 ze zm.).

Ustawa z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 333 ze zm.).

Ustawa z dnia 29 sierpnia 2002 r. o stanie wojennym oraz o kompetencjach Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych i zasadach jego podległości konstytucyjnym organom Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 851 ze zm.).

Winczorek P., Komentarz do Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku, Warszawa 2008.

Wołpiuk W.J., Siły zbrojne w regulacjach Konstytucji RP, Warszawa 1998.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sil.2017.26.4.9
Data publikacji: 2017-12-13 18:42:33
Data złożenia artykułu: 2017-10-08 22:27:27


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1887
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2017 Mirosław Karpiuk

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.