Ochrona konsumenta przed nieuczciwymi praktykami przy wprowadzaniu do obrotu oliwy z oliwek

Trinidad Vázquez Ruano

Streszczenie w języku polskim


Rynek jest podstawowym źródłem informacji o istotnym znaczeniu dla konsumenta oraz miejscem nieustającego oddziaływania na siebie podaży i popytu. Zadaniem przedsiębiorcy jest podjęcie próby przyciągnięcia uwagi konsumenta przez przesyłanie komunikatów mających na celu zwrócenie uwagi ich odbiorcy oraz przy okazji reklamy swojego produktu, jak np. oliwa z oliwek. W przedmiotowym zakresie może znaleźć zastosowanie dyrektywa 2005/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 maja 2005 r. dotycząca nieuczciwych praktyk handlowych stosowanych przez przedsiębiorstwa wobec konsumentów na rynku wewnętrznym, która spowodowała konieczność zmiany ustawodawstwa hiszpańskiego regulującego problematykę konkurencji rynkowej oraz działalności reklamowej. Prawodawca krajowy wykorzystał tę okoliczność również dla określenia tzw. reklamy niezgodnej z prawem, którą uznał za jedną z form nieuczciwej konkurencji. Doprowadzono tym samym do ujednolicenia systemu rozwiązań prawnych przeciwdziałających rynkowym działaniom bezprawnym.


Słowa kluczowe


nieuczciwa konkurencja; reklama; oliwa z oliwek; wprowadzanie do obrotu; ochrona konsumenta

Pełny tekst:

PDF (Español (España))

Bibliografia


El nuevo Derecho contra la competencia desleal. La Directiva 2005/29/CE sobre las Prácticas Comerciales Desleales, Pamplona 2006.

Barona Vilar S., Competencia desleal. Tutela Jurisdiccional (especialmente proceso civil) y extrajurisdiccional, Vol. 1, Valencia 2008.

De La Cuesta Rute J.Mª., Curso de Derecho de la Publicidad, 2ª edic., Pamplona 2002.

Diez Estella F., Comentario a las «prácticas agresivas» en la Ley de competencia desleal, conforme a la reforma operada por la Ley 29/2009, de 30 de diciembre, por la que se modifica el régimen legal de la competencia desleal y de la publicidad para la mejora de la protección de los consumidores y usuarios, [en:] Análisis de la reforma del régimen legal de la competencia desleal y la publicidad llevada a cabo por la Ley 29/2009, de 30 de diciembre, Coord. E. Armijo Chávarri, Madrid 2011.

Fernández-Nóvoa C., La Directiva comunitaria sobre prácticas comerciales desleales de las empresas en sus relaciones con los consumidores, “RAAP” 2006, núm. 108.

Gómez-Juárez Sidera I., Consideraciones sobre el régimen jurídico del “spam” con ocasión del nuevo artículo 29.2 de la Ley de Competencia Desleal, “Datospersonales.org: La revista de la Agencia de Protección de Datos de la Comunidad de Madrid” 2010, núm. 46.

Lema Devesa C., La publicidad engañosa en el moderno Derecho español, [en:] Estudios Homenaje al profesor Menéndez, Coord. J.L. Iglesias Prada, Vol. 1, Madrid 1996.

Massaguer Fuentes J., Comentario a la Ley de Competencia Desleal, Madrid 1999.

Prácticas comerciales agresivas, [en:] Publicidad, defensa de la competencia y protección de datos, Pamplona 2010.

Robles Martín-Laborda A., Art. 4. La cláusula general prohibitiva de la competencia desleal, [en:] Análisis de la reforma del régimen legal de la competencia desleal y la publicidad llevada a cabo por la Ley 29/2009, de 30 de diciembre, Coord. E. Armijo Chávarri, Madrid 2011.

Sainz de Aja Tirapu B., La nueva configuración del engaño como ilícito desleal. Comentario a los arts. 5 y 7 de la Ley de Competencia Desleal, [en:] Análisis de la reforma del régimen legal de la competencia desleal y la publicidad llevada a cabo por la Ley 29/2009, de 30 de diciembre, Coord. E. Armijo Chávarri, Madrid 2011.

Sanchez-Calero Guilarte J., La ampliación del concepto de competencia desleal, [en:] El Derecho Mercantil en el umbral del siglo XXI, Libro Homenaje al Prof. Dr. Carlos Fernández-Nóvoa, Coord. J.A. Gomez Segade, A. Garcia Vidal, Madrid 2010.

Tato Plaza A., La publicidad comparativa, Madrid 1996.

Tato Plaza A., Fernandez Carballo-Calero P., Herrera Petrus Ch., La reforma de la Ley de Competencia Desleal, Madrid 2010.

Tobío Rivas A.Mª., La actual regulación de la publicidad encubierta en España y la práctica publicitaria, “Revista de Derecho Mercantil” 2000, núm. 237 (julio/septiembre).

Vázquez Ruano T., El “spam” y la nueva regulación de la Ley de Competencia Desleal, “Revista de Derecho Mercantil” 2010, núm. 277 (julio/septiembre).




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sil.2017.26.1.349
Data publikacji: 2017-10-03 16:52:17
Data złożenia artykułu: 2017-05-23 11:45:07


Statystyki


Widoczność abstraktów - 924
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF (Español (España)) - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2017 Trinidad Vázquez Ruano

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.