Konfiskata czy sekwestr nieruchomości klasztornych w Królestwie Polskim w 1864 r.?

Wacław Uruszczak

Streszczenie w języku polskim


Po pokonaniu zrywu niepodległościowego Polaków, jakim było powstanie styczniowe 1863/1864 r., rząd carski zlikwidował pozostałości odrębności ustrojowo-administracyjnej Królestwa Polskiego, przekształcając je w rosyjski Kraj Przywiślański. Represje dotknęły w największym stopniu uczestników powstania i ich rodziny oraz Kościół katolicki jako główną ostoję polskości. Jednym z ważniejszych punktów tych antykościelnych represji podjętych przez rząd carski była kasata i reorganizacja klasztorów dokonana na mocy ukazu wydanego przez cara Aleksandra II w dniu 27 października/8 listopada 1864 r. Kasata klasztoru pociągała za sobą zajęcie całego mienia klasztornego. Kościół klasztorny oddawano do administracji najbliższej parafii jako kościół parafialny lub rektoralny. Grunty i nieruchomości innego rodzaju przekazano w zarząd i zawiadywanie Skarbu Państwa. Sprawa sekularyzacji nieruchomości należących do zniesionych i zamkniętych klasztorów w 1864 r. nie jest przedstawiona w literaturze historycznej w sposób jednoznaczny i wolny od wątpliwości. Czy rzeczywiście chodziło tutaj o przejęcie dóbr klasztornych na własność Skarbu Państwa?

W artykule autor dowodzi, że ukaz carski z 1864 r. nie ustanawiał własności Skarbu Państwa w stosunku do zajętych gruntów klasztornych. Grunt ten pozostawał własnością kościelną, pozostając w bezterminowym zarządzie (tzw. sekwestrze) Skarbu Państwa. Rodzi się jednak pytanie, do jakiej kościelnej osoby prawnej należała ta własność, skoro dotychczasowy podmiot prawa własności (czyli klasztor) został skasowany. Odpowiedź na to udziela sam ukaz, z którego treści wynika implicite, że własność ta przypadła „zwierzchności diecezjalnej”, czyli biskupowi lub arcybiskupowi właściwemu ze względu na położenie danego klasztoru. Pozostawało to także w zgodzie z przepisami prawa kanonicznego Kościoła katolickiego. Zasadą prawa kanonicznego było i jest w dalszym ciągu, że w przypadku likwidacji kościelnej osoby moralnej (prawnej) jej majątek automatycznie z mocy prawa przechodzi na własność osoby prawnej bezpośrednio wyższej. Regułę tę stanowił kanon 1501 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1917 r., którego przepis stanowił powtórzenie zasad zawartych w obowiązującym w XIX w. Corpus Iuris Canonici. Do respektowania przepisów prawa kanonicznego Kościoła katolickiego na terenie Królestwa Polskiego (kongresowego) zobowiązywał cara Rosji i jego urzędników konkordat z dnia 3 sierpnia 1847 r. zawarty przez cara Mikołaja I z papieżem Piusem IX. W przypadku likwidacji klasztoru na mocy ukazu z 1864 r., z jednoczesnym objęciem w zarząd państwowy należących do niego nieruchomości, nie stawały się one własnością niczyją. Na mocy prawa kanonicznego własność ta automatycznie przechodziła na rzecz kościelnej osoby prawnej bezpośrednio wyższej.


Słowa kluczowe


Królestwo Polskie kongresowe; powstanie styczniowe 1863 r.; Kościół w Polsce w XIX w.; kasata klasztorów; ukaz cara Aleksandra II z dnia 27 października/8 listopada 1864 r. o kasacie klasztorów

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Astafieva E.A, Le concordat de 1847 entre la Russie imperiale et le Saint-Siège: origine, contenu et suite, [w:] Le droit écclesiastique en Europe et à ses marges (XVIIIe–XXe siècles), eds. B. Basdevant-Gaudemet, F. Jankowiak, J.-P. Delannoy, Leuven 2009.

Canones et decreta sacrosanctio ecumenici et generalis Concilii Tridentini, Salmanticae 1564.

Chwalba A., Historia Polski 1795–1918, Kraków 2000.

Codex Iuris Canonici Pii X Pontificis Maximi iussu digestus Benedicti Papae XV auctoritate promulgatus, Romae 1918.

Corpus Iuris Canonici. Editio Lipsiensis Secunda post Aemilii Ludovici Richteri ad Librorum manu scriptorum et Editionis Romanae fidem recognouit et adnotatione critica instruxit Aemilius Friedberg, Pars Prior Decretum Magistri Gratiani et Pars secunda Decretalium Collectiones, Graz 1959.

Dictionnaire de Droit Canonique, ed. R. Naz, Vol. 2, Paris 1937.

Dictionnaire de Droit Canonique, ed. R. Naz, Vol. 6, Paris 1954.

Dziennik Praw [Królestwa Polskiego], t. 16, 62, Warszawa 1864.

Grzybowski K., Historia państwa i prawa Polski, t. 4: Od uwłaszczenia do odrodzenia Państwa, Warszawa 1982.

Grzybowski M. ks., Postawa Wincentego Chościak-Popiela – biskupa płockiego wobec kasaty klasztorów z 1864 r. w jego diecezji, „Studia Płockie” 1983, t. 11.

Historia Klasztoru Ojców Bernardynów w Warszawie, www.bernardyni.net./wwarszawieodxvii/czerniakow [dostęp: 14.08.2015].

Historia Kościoła w Polsce, t. 2: 1764–1945, cz. 1: 1764–1918, red. ks. B. Kumor, ks. Z. Obertyński, Poznań – Warszawa 1979.

Maziarz J., Biegły sądowy z zakresu historii prawa, Kraków 2014.

Olszamowska-Skowrońska S., Le Concordat de 1847 avec la Russie d’après les documents authenthiques, Sacrum Poloniae Millenium VIII–IX, Romae 1962.

Schulte, F., Lehrbuch des kanonischen Kirchenrechts, Giessen 1868.

Witkowski W., Historia administracji w Polsce 1764–1989, Warszawa 2007.

Wybór tekstów źródłowych z historii państwa i prawa polskiego, oprac. J. Sawicki, t. 2, Warszawa 1953.

Zbiór przepisów administracyjnych Królestwa Polskiego. Wydział Skarbu, t. 3: Sekwestr i Konfiskata, Warszawa 1866.




DOI: http://dx.doi.org/10.17951/sil.2016.25.3.933
Data publikacji: 2017-01-30 09:59:39
Data złożenia artykułu: 2016-01-14 12:13:33


Statystyki


Widoczność abstraktów - 1075
Pobrania artykułów (od 2020-06-17) - PDF - 0

Wskaźniki



Odwołania zewnętrzne

  • Brak odwołań zewnętrznych


Prawa autorskie (c) 2017 Wacław Uruszczak

Creative Commons License
Powyższa praca jest udostępniana na lcencji Creative Commons Attribution 4.0 International License.